Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av viktore
På min gamla 850 T5 stämde detta garanterat.
Köpte den när den gått mindre än 10.000mil och mestadels varit körd av en medelålders kvinna. Skulle nog tro min körstil skiljde sig lite från vad den bilen var van vid.. :D
Drifttemp är A och O men efter det är jag inte sen att plantera högerdojan när tillfälle ges. Iallafall så storknade motorn avsevärt de första gångerna varvräknaren låg uppe runt 6000rpm, luktade bränt gjorde det också. Efter några repor med fullgas mot varvstopp i 2,3 och 4ans vxl drog motorn mycket bättre upp till 6500rpm och luktade heller inte bränt.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
viktore skrev:På min gamla 850 T5 stämde detta garanterat.
Köpte den när den gått mindre än 10.000mil och mestadels varit körd av en medelålders kvinna. Skulle nog tro min körstil skiljde sig lite från vad den bilen var van vid.. :D
Drifttemp är A och O men efter det är jag inte sen att plantera högerdojan när tillfälle ges. Iallafall så storknade motorn avsevärt de första gångerna varvräknaren låg uppe runt 6000rpm, luktade bränt gjorde det också. Efter några repor med fullgas mot varvstopp i 2,3 och 4ans vxl drog motorn mycket bättre upp till 6500rpm och luktade heller inte bränt.
Visst är det så Viktore. 3.000 varv är alldeles för lite. Alla moderna motorer har dessutom elektroniskt varvtalsstopp så det är bara att mata på. Jag skulle som Viktore skriver också göra de med belastad motor, inte på tomgång. Och jag skulle varva minst till 5.500-6.500 rpm. 3.000 varv kommer inte att hjälpa ett dugg. Vitsen är att få upp motorn, ventiler, avgasport etc rejält i temperatur och då menar jag REJÄLT.

Som du ser i mitt tidigare inlägg så gjorde min bror samma som du men med en Volvo 240 insprutningsmotor. Det blev en svart sotkvast bakom bilen i flera hundra meter innan den gick renare. Den orkade som sagt inte ens varva ut ordentligt vid första försöket men efter ett par gånger gick det fint.

En igensotad motor sliter också på sig själv då sotet fastnar som en beläggning på bl.a. ventiler och bidrar till ett sämre gasflöde och även ökat slitage.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
CalleV70 skrev:
vetten skrev:
isak skrev:10 mil motorväg 120+, blir bästa resultatet.
isak
Tror jag också på :mrgreen:
Men det är ju inte att "blåsa" ur, det är normal körning som några av oss påpekat. När man förr "blåste" ut, pressade du sk-ten ur rovan i 10 minuter. Med en gammal alfa (1600) utan varvtalsbegränsare, så skar motorn på Arlandavägen. Fast vill du blåsa ur dagen motorer (av någon oförklarlig anledning!), är det friläge och full gas, så tar elektroniken hand om resten (halvt skämt alltså) :mrgreen:
10 minuter är förvisso länge. Bra mycket längre än du behöver för att sota ur bilen. :-) Gissar att syftet inte var att sota ur utan att helt enkelt bara köra skiten ur den :D Haveriet kan ha varit allt från dålig smörjing till brusten kamrem, havererade ventiler, ventilfjädrar, etc etc. Det går ju att slå ihjäl nästan vilken äldre spis som helst med lite blyfot och tålamod. En kraftig nedväxling kan räcka.......
av CalleV70
på den tiden pressade man skiten ur allt som hade 4 cylindrar. Dock var ju effekten inte så hög och vägarna smalare..På alfan var det vevlagret som skar dvs sliten och dålig smörjning. Men på den tiden visste man knappt vad det var. hittade man en dunk med något mörkt, så dög det som olja och att köra med tills nästa renovering... :)
Användarvisningsbild
av Racetwin2
CalleV70 skrev:på den tiden pressade man skiten ur allt som hade 4 cylindrar. Dock var ju effekten inte så hög och vägarna smalare..På alfan var det vevlagret som skar dvs sliten och dålig smörjning. Men på den tiden visste man knappt vad det var. hittade man en dunk med något mörkt, så dög det som olja och att köra med tills nästa renovering... :)
He, he, det var tider det :-) Ja idag hade väl inte ens bilen startat med det svartra innehållet i dunken. Ser framför mig hur felmeddelandet "otillåten oljekvalitet" eller "miljöfarlig olja" dyker upp i displayen :mrgreen:
Användarvisningsbild
av len
"urblåsning" på den tiden, var ju när man hittade ventilerna i motorhuven!!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tjejens broder har "blåst ur" två motorer, en Saab 9o5 och en Audi A6...

På Audin blåste kolvar och hela skiten ut genom sidan på blocket med sådan fart att de slog igenom framdäcket från insidan så det blev punktering på samma gång.

Där kan man snacka om att sota ur motorn.

Polarnen gjorde samma på sin Opel och fixade ett stort "titthål" i motorblocket.

Jag har blåst ur kolven ur en Opel och smällt ned en kolv i en B20

En sak är säkert i alla fall, ingen av alla dessa 5 motore gick bättre efter att man blåst ur innamätet :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Användarvisningsbild
av vetten
:lol: :lol: :lol:
Hoppas att detta är "Ironi" Eller ?:-/

iofs så har väl jag också skrotat några motorer på det sättet, ibland "frivilligt" och ibland har jag inte ens tänkt tanken att blåsa ur motorn och ändå lyckats med allt det du beskriver :mrgreen:
En gång med folkan som jag hade runt 1980, med en 6 månaders son i baksätet sovande så bara small det till fyra mil från ALLT :-O) ja typ mellan Ockelbo eller nått sånt och Furudal, ja då small det bara till i rumpan på VW-n och sen låg det en massa skrot på vägen under och efter oss :-O) Det blev att åka bärgare med folkan på flaket och en liten unge i barnvagnsinsatsen på instrumentbrädan i bärgaren hem till mor och far i Vikarbyn :oops: Lite pinsam ankomst och dessutom lyckades sonen "skita ner sej" under resan :mrgreen: så det luktade inte så gott i kabinen några mil :-O)

Kom lite från ämnet där :oops: Men det va väl föregående talare som ledde in mej :lol:
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering.
Användarvisningsbild
av len
jo, förvisso, men mycket roligare så här i efterhand. Och när man tokvarvar motorer, ska man tänka på skillnaden då och nu. Ta bara de gamla ventilerna med fjäder och stötstång. De begränsade varvtalet till skillnad mot idag då kanske motorn "blåses" ur varje gång du kör den 30 mi ?
av Larzan
Ok.
Blåsa ur motorn. Låta motorn arbeta under högre belastning under en viss tid för att få upp motorns temperatur rejält.

# Hur länge?
# Finns det någon kritisk tidsgräns?
# Är det skadligt att upprepa detta ofta?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]

Värme i kupén laddhybrid

Vad har du för tillskottsvärmare är[…]

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]