Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bsba
Vågar man köpa belägg där?
Nån som har bra eller dåliga erfarenheter.
Verkar ju vara samma till de flesta S40 så de borde väl passa. Tror det stod Lucas på oken.
Vet inte vad de kostar på Volvo men det är säkert dubbla priset. Är det värt det?
Användarvisningsbild
av SvenB
Om du frågar mig, och Biltema inte har ändrat sig på de senaste åren, är svaret Ja det är värt merkostnaden för Volvobelägg. Jag slutade att använda andra belägg än Volvo orginal på mina taxibilar någon gång i slutet av 80-talet. Det gav minst problem. Biltemaklossar skrapade ofta så att man trodde att de var slut, och Metalmaster och andra specialklossar var så hårda att de rörde sig för lite så kolvarna fastnade.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
av fng77
Japp! Dom funkar utmärkt. Har alltid kört med biltemas på: Vovlo, opel, mazda, Renault mm. Har alltid funkat perfekt. Skivorna funkar också bra enligt mig.
Användarvisningsbild
av volvo51
fng77 skrev:Japp! Dom funkar utmärkt. Har alltid kört med biltemas på: Vovlo, opel, mazda, Renault mm. Har alltid funkat perfekt. Skivorna funkar också bra enligt mig.
Instämmer.
av bsba
Ingen skillnad i bromsverkan mot Volvo ?
Skrik elller dyl.?
Eftersom det är en prestandabil och jag ibland använder bromsarna vill man ju att det ska funka bra utan att behöva kosta på mer än nödvändigt.
Verkar som om jag borde byta skivorna också, de var på minimimått, där hade någon också goda erfarenheter av Biltema.
Någon som provat deras sportskivor? Blir ju bara 200 kr dyrare per par.
Om man ska byta alla skivor och belägg spar man ju stora summor om man vågar använda Biltema.
Finns väl inte så många tillverkare egentligen misstänker jag , bara olika namn. Det har tom. hänt att jag köpt delar där som det stått Volvo på.
av fng77
bsba skrev:Ingen skillnad i bromsverkan mot Volvo ?
Skrik elller dyl.?
Eftersom det är en prestandabil och jag ibland använder bromsarna vill man ju att det ska funka bra utan att behöva kosta på mer än nödvändigt.
Verkar som om jag borde byta skivorna också, de var på minimimått, där hade någon också goda erfarenheter av Biltema.
Någon som provat deras sportskivor? Blir ju bara 200 kr dyrare per par.
Om man ska byta alla skivor och belägg spar man ju stora summor om man vågar använda Biltema.
Finns väl inte så många tillverkare egentligen misstänker jag , bara olika namn. Det har tom. hänt att jag köpt delar där som det stått Volvo på.

Har hört mycket puositivt om sportskivorna! Dom är ju både slitsade och borrade och har hört många som är jättenöjda med dom. Jag hade inte tvekat en sekund på att lägga några hundra extra för dem. Jag tycker definitivt att det lockar med biltemas priser. Har aldrig haft problem med beläggen, och jag kör rätt hårt periodvis. Både orginal och biltemas får ju dock sämre bromsverkan om dom blir alltför varma, men det borde ju sportskivorna råda bot på.

Min tips är: Testa själv beläggen för att få en uppfattning, det kostar ju inte så mycket ändå. Tycker du att dom är kass så kan du ju byta tillbaka till volvo orginal nästa gån du byter.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Har aldrig testat deras belägg men deras bromsskivor är jag helnöjd med.
Dock var det på en 240 jag hade dem.... men det borde ju inte ha någon större betydelse.
Framvagnsbalk Volvo 240

Att notcha ur balken lite för att ge mer […]

Konstigt elfel

Kolla om det finns några aktiva eller lagrad[…]

AC fungerar bara på en sida

AC:n kyler såvitt jag vet (åker P80) a[…]

Jo det är samma på alla 940 men tidiga […]