Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av opA
Ska jag säga min mening tror jag nog dom är lika svåra båda två att äga.. smuts syns väldigt bra på båda.. dock slipper man att se asfaltsfläckarna lika lätt på den svarta bilen, om det dock är en bra sak eller dålig sak är svårare att avgöra.. stenskott är lite svårare att se med.
av Steff 99
snoddasD5 skrev:Tänkt byta bil sugen på Vit eller Svart vilken är lättast och äga när man tänker på tvättning. silver var ju jätte lätt och äga.
Vit är lättast, Solid svart är en av de känsligaste färger som finns, allt syns, tvättrepor, damm, vattenfläckar, stenskott..ja allt.
Användarvisningsbild
av opA
Steff 99 skrev:Vit är lättast, Solid svart är en av de känsligaste färger som finns, allt syns, tvättrepor, damm, vattenfläckar, stenskott..ja allt.
Svart metallic då ? :)
Vit är bättre på sommaren, plus att t.ex tvättrepor och andra små repor i princip inte syns alls på vit.

På svart solid/svart met. syns ALLT! Redan efter första handtvätten syns det tvättrepor om man kollar i solsken.
av rd350
Vit är helt klart bekvämast att äga men en svart välputsad bil är väl svårslaget utseendemässigt! 8) En fördel med svart solid är om något måste lackas, då är svart den enda färg som garanterat inte får någon färgskillnad!
av Lövet
Vit är lättast att sköta. Solidsvart är i stort sett omöjlig.
Användarvisningsbild
av P1800
Svart lack är klassikt snyggt. Det är också lätt att behålla bilen i gott skick. Man kan lackera en karossdel utan att det uppstår nyansskillnader och man kan t o m bättra med sprayflaska med godtagbart resultat. Det är näst intill omöjligt med metallic. Men din fina bil kommer inte att få den uppskattning den förtjänar mer än några få timmar direkt efter tvätt: Fuktig vägbana. prickig upp i nivå med dörrhandtagen. Torrt väder - lite damm lägger sig på lacken. på natten fäller det ut lite kondens och när den torkat på förmiddagen kan ingen gissa att du tvättade i går kväll. Sedan har vi pollensäsongen. Bilen lyser grön efter ett par timmar och med lite (normal) otur så kommer det ett kort duggregn, sedan kan en vuxen man gråta... En svart bil blir inte smutsigare än andra men den kommer ändå nästan alltid att se ut som att den vore smutsig.

Vit bil är betydligt lättare att hålla hyfsat snygg. Om man verkligen vill ha en vit bil så ska man naturligtvis köpa den. Om man väljer för att hålla nere prislappen så tror jag att det blir en kortsiktig besparing. Även om vitt är populärt i år så kan man komma ihåg att det som under många år gjorts avdrag vid inbyte.

Rent praktiskt sett är en ljus metalliclack att föredra Favorit färgerna för att hålla bilen skenbart ren är
+ Guldmetallic (helt outstanding)
+ Ljusblå - men det finns nog inte längre på V70?
+ Silver - snyggt och tidlöst. Den känns uttjatad på V70 där det verkar som att 70% av alla V70N var silver, inklusive min egen. När jag köpte ny bil i höstas valde jag ändå V70II i silver. Trist men nu i slasket uppskattar man förmågan att kamouflera smutsen (Tvättad före nyår senast,)

Är inte V70II allra snyggast i solid röd? Det kostar väl inget extra heller?

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]