Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JHg
xc60fwd skrev:T ex om vi båda sitter i bilen och har nycklarna med oss samtidigt....hur "vet" bilen vem som kör och vilken inställning som gäller?
Det är med den nyckel du låser upp bilen som bestämmer förarstolens inställning. Stolen ändrar sig inte om du bara "öppnar med handdaget" som keyless kan göra. Du måste låsa upp bilen med knappen på fjärren för att stolen och backspeglarna skall ändras.
Användarvisningsbild
av Diesel5
Det e väldigt många här som har bilar med garanti på och då undrar jag: Varför hålla på och leta fel på egen hand? Alla vi som har garanti har ju betalat för den! Kör in skiten på Volvo och begär en fri hyrbil under tiden dom fixar det så brukar det dessutom gå väldigt fort innan den blir klar =)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
JHg skrev:Det är med den nyckel du låser upp bilen som bestämmer förarstolens inställning. Stolen ändrar sig inte om du bara "öppnar med handdaget" som keyless kan göra. Du måste låsa upp bilen med knappen på fjärren för att stolen och backspeglarna skall ändras.

Nej, nyckelns inställningar görs även om man inte låser upp med knappen på fjärrkontrollen. Det går utmärkt att bara dra i handtaget.
Användarvisningsbild
av CarMan
Bilen har en antenn i varje hand tag, så bilen vet var nyckeln befinnersig.
för att bilen ska öppnas måste den som drar i hand taget ha nyckeln (tror inte bilen bryrsig om du är vid bakdörren o öppnar framdörren, men du kan inte ha nyckeln på annan position)

så när det gälle stolsminnet så vet ju bilen vilken nycekl som den kodar av för att öppna dören.
Sen är ,jag osäker på om bilen kollar att det är förardörren sommåste öppnas (säg att fruga står påhöe sia öppnad rödden först, dået ja inte vilket stolsmnne som bilen tar)
samma sak vet jag inte vad som händer om frugan står vid vänster bakdörr o du vid vänster framdörr, men du öppnar först.
av Twendor
Det låter varning på My10, når nøkkel er fjernet, høy varningsljud.
Det går å kjøre så lenge det er drivstoff på tanken, bare man står ut med varningslyden.

Det er innstillingene som blir gjort i menystyringen, som avgjør hvordan keyless fungerer.
Man bestemmer om allle dører skal ha funksjonen, eller bare førerdøren, eller dører på samme side.
Innstillingene på seteposisjon avgjøres av hvilken nøkkel bilen ble åpnet med.
Hvis begge nøkler er med inn i bilen, er det den som trykte på åpning, eller tok i håndtaket som avgjør hvilken nøkkel som er benyttet. Og dermed avgjør seteposisjonsinnstillingen.

Et annet moment jeg oppdaget, var at fruens nøkkel var innelåst i bilen i en koffert i bagasjerommet. Bilen ble låst på normalt vis, noe jeg ikke trodde var mulig.
Användarvisningsbild
av tko
Steff 99 skrev:
XC90_Executive skrev:På V70II låter det inte så starkt. Men om du hoppar in i bilen igen utan nyckel så hör du att det låter.

LOTEZ, har du provat att hoppa in i bilen igen utan nyckel och köra iväg lite? Se om den varnar då.
Jag testade nu för en stund sedan.
Körde ut bilen från garaget , gick ur till soptunnan 20 meter från bilen och satte mej i bilen igen ..dödstyst.
Men text i instrumentet att nyckeln var utanför bilen.
Min familj brukar brukar bli lite sura när jag hoppar ur bilen med motorn igång och nyckeln i fickan för att tex lägga ett brev i lådan, de säger att det låter oerhört :-O) illa. Jag hör dock inget så fort jag öppnat dörren är det tyst men det står "nyckeln borttagen" i hastighetsmätaren.

Prova således med frivillig person i bilen nästa gång :mrgreen:
av LOTEZ
Halloj!

Idag började bilen, konstigt nog, pipa och visa indikation på saknad nyckel i display! :shock:

Mycket skumt alltså.. Den ska iaf in 9/3 för koll. För er som säger att ni inte hört detta ljud, ni har ej MY10.

Dessutom ska jag nu få den efterlängtade funktionen där höger spegel viks ner när man lägger i backen :D

3e o sista saken för detta verkstadsbesök är justering torkarmarm bak. Den ligger nästan o skaver på bakluckans plåt just nu, inte bra. Nån mer som upptäckt detta, att torkarmarmen gått för långt ner när den ligger i "home läge"?
av GreatDane
XC90_Executive skrev:
JHg skrev:Det är med den nyckel du låser upp bilen som bestämmer förarstolens inställning. Stolen ändrar sig inte om du bara "öppnar med handdaget" som keyless kan göra. Du måste låsa upp bilen med knappen på fjärren för att stolen och backspeglarna skall ändras.

Nej, nyckelns inställningar görs även om man inte låser upp med knappen på fjärrkontrollen. Det går utmärkt att bara dra i handtaget.
Vor XC60 har börjat glemma inställningen for förarstolen - intet händar når man drar i handtaget eller öpnar med fjärren. Har fungerat bra sedan augusti da vi fikk bilen.
av jhenrikj
xc60fwd skrev:Har beställt keyless go och undrar hur det funkar med elstolarnas minne när både frugan och jag har varsin nyckel (med eget stolsinställningsminne)? T ex om vi båda sitter i bilen och har nycklarna med oss samtidigt....hur "vet" bilen vem som kör och vilken inställning som gäller?
Bilen känner av vilken nyckel det är närmast förardörren när dörren öppnas. Jag förmodar att ni oftast går in på var sin sida bilen.
av ragge
Diesel5 skrev:Kör in skiten på Volvo och begär en fri hyrbil under tiden dom fixar det så brukar det dessutom gå väldigt fort innan den blir klar =)
Har man rätt att kräva ersättningsbil under verkstadsbesöket om man har nybilsgaranti?

På Bilia har man svarat mig att man får man hyra - till dyra priser.

/ragge

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]