Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kallabaz
Om du inte har någon drivning så känns det ju lite tungt.
Men prova att spola ur lådan, det har gjort underverk tidigare! Och dessutom så kostar 20 L på swedol bara ca 600:- och det är ju i alla fall billigare än ett lådbyte!
av vizze92
SubMarine skrev:Kollade du oljenivån med motorn igång som man ska göra?
Man ska inte kolla oljenivån med motorn igång. Däremot ska oljan vara varm när man kollar den.
av *pettson*
vizze92 skrev:
SubMarine skrev:Kollade du oljenivån med motorn igång som man ska göra?
Man ska inte kolla oljenivån med motorn igång. Däremot ska oljan vara varm när man kollar den.
Inte?...
Den här texten har iallafall lurat mej under alla år att kika på nivån med motorn igång..

Olja, nivåkontroll
Varning! Undvik att oljan kommer i kontakt med huden.

Kontroll av oljenivå
Förutsättningar....
Skillnaden mellan MAX– och MIN–volym är 0,5 liter. Kontrollera oljetemperaturen i växellådan. .
Vid rumstemperatur (+20 °C) ligger oljenivån i närheten av MIN–markeringen på "kallområdet".
Vid rumstemperatur (+20 °C) och låg oljenivå når oljan knappt upp till mätstickan.
"Kallområdet" (+40 °C) nås efter ca 15 min tomgångskörning i verkstad och "varmområdet" (+80 °C) efter ca 30 min landsvägskörning vid en lufttemperatur på över +15 °C.
Obs! Kontrollen bör utföras vid oljetemperatur +80 °C.

Förberedelser
-Plant underlag
-Parkeringsbromsen åtdragen
-Färdbromsen ansatt
-Motorn på tomgång
-Växelväljaren i läge P.

För växelväljaren genom de olika växellägena och stanna ca 3 sekunder i varje läge.
För tillbaka växelväljaren till läge P och vänta i ca 2 minuter innan nivån kontrolleras.
Oljestickan skall skjutas ner helt i oljesticksröret.
Viktigt! Torka av mätstickan med nylonduk eller likn. dvs med en trasa som inte lämnar kvar ludd eller trådrester.

Låg nivå (påfyllning)

Fyll på olja genom oljesticksröret
Anpassa mängden med hänsyn till temperaturen.

Men visst kan denna anvisning tydas på olika sätt? Mej har det iallafall lurat att kika med varm låda och motorn igång.
... I övrigt står det även i hanboken till bilarna att det ska utföras varm.. med motorn igång. :-)-)
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw