Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvoida
Jag har letat bland tidigare trådar men hittar inget som stämmer in på mitt problem.
Den knackar högt (brakar till) från höger framaxel/framdäck när jag vrider ratten fram och tillbaka, båda när jag står stilla och när jag kör och svänger. Det är inte trögare att styra och det låter inte mer vid helt rattomslag.
Vad kan detta vara för fel? Någon del som är sliten och behöver bytas? Dyrt att fixa?

Väldigt tacksam om någon vill dela med sig av sin kunskap!

/ Ida
av Volvoida
Jag tror inte jag beskrev ljudet tillräckligt. Det brakar till flera gånger när jag virder om rattan och sedan några gånger till när jag vrider tillbaka den.
Användarvisningsbild
av hixen
min gamla s40 -00, var det nya fjädrar på garanti. Efter ca: 1000 mil började det "gnälla" som ett pip ljud vid rörelser på ratten, till slut utvecklades detta efter några 100 mils körning och det smällde rejält vid rattutslag. Då var det ändå nya fjädrar, men efter en besiktning av bilen kom vi fram till att det var det övre fjäderbenssätet som inte höll fjädern på plats. Så antingen det, eller knäckt fjäder (vilket är ganska vanligt på s40 modellen, min nuvarnde är också bytt på runt 10-12 tusen mil) Ronnie
av Volvoida
Det låter rimligt att det skulle vara fjäderbenssätet, fjädern gick av i somras så den byttes ut ca 400 mil sedan.
Ljudet kom inte stegvis utan började helt utan varning en morgon när jag svände ut från parkeringe.
Var det dyrt att byta fjäderbenssätet?
Användarvisningsbild
av hixen
Själva sätet kostade ca 250 - 300:- per sida har jag för mig, kolla: http://www.skruvat.se , borde finnas där. Att plocka isär det själv verkade vara ganska smidigt iaf (dock gjorde jag det inte själv) och att lämna in, har jag tyvärr ingen aning..
Lycka till! Ronnie
av Volvoida
Jag fick veta nu från verkstan att fjädern var av. Hur kan det komma sig att en fjäder går av igen på samma sida efter bara 500 mil? Lite iriterad blir man ju när det kostar 1900 att byta.
Användarvisningsbild
av hixen
Det låter lite smått konstigt.. Byt fjäderbenssätena samtidigt så har fjädern inga gamla tryck sättningar att haka i. Ronnie
PA12 Bränslerör

Hej Någon som vet vart man kan köpa br&[…]

sen kan man ju tolka media som om att affären[…]

Hur hänger man upp avgassystemet på 2.0[…]

Det finns väl tre olika styrväxlar. Tror[…]