NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Feedan
Fellow skrev:ALltså, nu blir jag lack! Allt nästan klart o så glömmer jag kabeln till knappsatsen på mittkonsolen när jag ska testa nya batteriet! nu funkar inte knappsatsen och mid-displayen är död. Lagt av batteriet i 1 timme men hjälpte inte! HJÄLP NÅGON!
Tyvärr kanske jag inte tillför särskilt mycket. Men tycker det är sjukt att saker och ting "går sönder" om de är urkopplade. Har hört om en som skulle byta de trasiga dioderna som är för belysning i sin V70 av förra karossen. Efter det var hela kliman död. Hur bygger Volvo bilarna? :twisted: Ny mjukvara som "tvångsladdas" blev botemedlet i hans fall. Känns som något liknande för dig?

En MOST-kabel går inte sönder av sig själv, så någon fiberoptik låter långsökt om du inte varit på dom och böjt dem skarpt.
Användarvisningsbild
av Fellow
Jag håller HELT med dig! Att något skall gå sönder pga att man kopplar UR skiten låter otroligt!? Men som sagt, inte första delen som pajjat. Efter jag kopplade ur AM/Fm mottagaren dog stereon, men den sket jag i byggde in min nya 7" DVD och glömmer kabeln så dör hela mittkonsolen.

Ja jag ska kolla med Volvo. Men någon som vet om man kan låna delar som knappsats och MID-display från annan bil utan vidare? Morsan o farsan har en V50 så tänkte att man kunde felsöka delarna iaf och sen då komma fram till att det antingen är kablarna eller programvaran som strular.

Ne har inte böjt den mer än vad som är rimligt för att koppla kontakterna så från deras sida är de bullshit. Hastighetsmätaren var även död när detta hände men den gick igång efter nollning med batteriet.
Användarvisningsbild
av opA
Inget illa menat men jag hade inte gått och lånat delar från dina föräldrars bil om det nu är något i din bil som kortsluter eller om det helt enkelt är så att Volvos oerhört dyra delar helt enkelt går sönder för man plockar ur dom :)

Chansa inte med det.. dumt om det skulle gå sönder till deras bil med. :|
av Feedan
Fellow skrev:Jag håller HELT med dig! Att något skall gå sönder pga att man kopplar UR skiten låter otroligt!? Men som sagt, inte första delen som pajjat. Efter jag kopplade ur AM/Fm mottagaren dog stereon, men den sket jag i byggde in min nya 7" DVD och glömmer kabeln så dör hela mittkonsolen.

Ja jag ska kolla med Volvo. Men någon som vet om man kan låna delar som knappsats och MID-display från annan bil utan vidare? Morsan o farsan har en V50 så tänkte att man kunde felsöka delarna iaf och sen då komma fram till att det antingen är kablarna eller programvaran som strular.

Ne har inte böjt den mer än vad som är rimligt för att koppla kontakterna så från deras sida är de bullshit. Hastighetsmätaren var även död när detta hände men den gick igång efter nollning med batteriet.
Jag minns inte i huvudet hur mycket en MOST-kabel får böjas. Men klart att man är ömtålig med grejerna.. Hur som helst så har den ingenting att göra med DIM (hastighetsmätaren). Informationen som skickas i fiberoptiken är multimedia-relaterat. I ditt fall lär det vara mellan display/knappsats/cd-läsare till slutsteget för högtalarna.

Som någon tidigare också nämnt skulle jag avråda från att prova med grejer från en annan bil utan att vara helt insatt på hur grejerna fungerar. Olika mjukvaror etc kanske? Många sådana grejer brukar ha komponentskydd/stöldspärr dessutom som är "ingifta" till ditt chassinummer osv.
Har svårt att förstå varför en urkoppling gör att grejerna somnar in för evigt och kräver omladdning av mjukvara från Volvo's sida. Det händer ju inte vid batteribyte? Då är det förmodligen inte den urkopplade delen som är felet utan någon annan styrenhet som säger ifrån för att den t.ex. saknar din FM-modul? Tänker jag konstigt?
Användarvisningsbild
av Fellow
Mjo klart dem är ömtåliga och dem ansåg ju att den var misshandlat, Fiberkabeln kostar 216 kr styck och det krävs 2 st per del så det är inga större kostnader. Men när jag var inne för AM/Fm enheten så sa dem att dem ville göra en större felsökning o ta betalt per timme o de kunde väl ticka på som de lät i kostnad.

Näe men DIMen gick ju igång, nu är cd-spelare, slutsteg urkopplat. FM-modulen sitter kvar men som sagt så fungerade inte cd-spelaren efter jag kopplat ur den och Volvo hittade inga felkoder om detta direkt.

Men om jag kopplar ur något, kan det försvinna ur systemet då som att den känner att delen försvunnit och därmed kopplar förbi den varpå en inkoppling igen inte hjälper för datorn tror inte delen finns?

Ja jag förstår inte att något ska kunna "dö" pga urkoppling rakt av?
Tror inte på det alls att så är fallet.

Allt jag gjort idag som kan påverkat. Parkerar bilen i verkstaden, kopplar ur batteri, av med fjäderbensstag, ur med gamla batteriet, i med nya batteriet, dämpar hela bakluckan, kapar kablarna från lågnivåomvandlaren som suttit vid orginalsteget, kapar högtalarkablarna som är inskarvade, kopplar ur knappsatsen för att passa in stereon, sätter på strömkablar på batteri, startar bil = grejerna döda.

Vettefan hur sammanhängande denna text var men jag är så frustrerad och orolig att det ska kosta riktigt duktigt för att fixa detta problem precis när jag var klar med allt.
av Feedan
Fellow skrev:Mjo klart dem är ömtåliga och dem ansåg ju att den var misshandlat, Fiberkabeln kostar 216 kr styck och det krävs 2 st per del så det är inga större kostnader. Men när jag var inne för AM/Fm enheten så sa dem att dem ville göra en större felsökning o ta betalt per timme o de kunde väl ticka på som de lät i kostnad.

Näe men DIMen gick ju igång, nu är cd-spelare, slutsteg urkopplat. FM-modulen sitter kvar men som sagt så fungerade inte cd-spelaren efter jag kopplat ur den och Volvo hittade inga felkoder om detta direkt.

Men om jag kopplar ur något, kan det försvinna ur systemet då som att den känner att delen försvunnit och därmed kopplar förbi den varpå en inkoppling igen inte hjälper för datorn tror inte delen finns?

Ja jag förstår inte att något ska kunna "dö" pga urkoppling rakt av?
Tror inte på det alls att så är fallet.

Allt jag gjort idag som kan påverkat. Parkerar bilen i verkstaden, kopplar ur batteri, av med fjäderbensstag, ur med gamla batteriet, i med nya batteriet, dämpar hela bakluckan, kapar kablarna från lågnivåomvandlaren som suttit vid orginalsteget, kapar högtalarkablarna som är inskarvade, kopplar ur knappsatsen för att passa in stereon, sätter på strömkablar på batteri, startar bil = grejerna döda.

Vettefan hur sammanhängande denna text var men jag är så frustrerad och orolig att det ska kosta riktigt duktigt för att fixa detta problem precis när jag var klar med allt.
Jag är med på ditt tänk och håller med om att jag inte tror några grejer egentligen förstörts. Sjukt att Volvo inte verkar fixa att kopplas bort på det sättet. Felsökningar i CAN-nätverk & MOST-slingor går ju att utföra med olika bryggkopplingar, ändmotstånd etc. Jag är inte utbildad på Volvo's upplägg på konstruktionen dock. Men gissningsvis handlar det om någon form av omprogramering för att få i gång sakerna igen. Det är givetvis fler som haft detta problem innan. Där lär generalagenten(support) kunna hjälpa din verkstad i fråga om de inte ganska så snabbt vet vad som ska göras.
Användarvisningsbild
av Fellow
Ja alltså den verkstaden jag var hos kopplade in datorn och konstaterade agg jag varit dålig på att komma ihåg att koppla bort batteriet, 1 A4 med felkoder och en otrevlig serviceman som frågar vad fan jag pysslat med. Så lusten att gå dit finns ju inte direkt o höra igen 2-3 veckor senare att man är dum i huvet.

Allt dem gjorde på en kollen var att koppla in datorn och felsöka/nolla felkoder därefter ville dem börja riva i kablage och i komponenterna. Jag anser ju precis osm du att detta borde vara fullt mjukvarufel till 99%. Så frågan är om man ska ringa Volvo i Gbg och prata med dem om detta.

Jag känner att det bara är att lämna bort men om Volvoverkstaden där jag bor börjar få för sig att riva ner halva bilen för detta och byta komponenter så känns det som att det springer iväg i pris. Vet ju att MID-displayen kostar ca 3000 kr på skroten, knappsatsen samma pris så hur kul är det med den räkningen PLUS jobb.
Riktigt orolig för detta men det SKA ju fan inte kunna gå sönder för att man kopplar ur. Jag kan gå med på kabelbrott pga slit i kablar men fan inte att komponenterna tagit stryk,

Du verkar rätt insatt i detta?
av Feedan
Fellow skrev:Ja alltså den verkstaden jag var hos kopplade in datorn och konstaterade agg jag varit dålig på att komma ihåg att koppla bort batteriet, 1 A4 med felkoder och en otrevlig serviceman som frågar vad fan jag pysslat med. Så lusten att gå dit finns ju inte direkt o höra igen 2-3 veckor senare att man är dum i huvet.

Allt dem gjorde på en kollen var att koppla in datorn och felsöka/nolla felkoder därefter ville dem börja riva i kablage och i komponenterna. Jag anser ju precis osm du att detta borde vara fullt mjukvarufel till 99%. Så frågan är om man ska ringa Volvo i Gbg och prata med dem om detta.

Jag känner att det bara är att lämna bort men om Volvoverkstaden där jag bor börjar få för sig att riva ner halva bilen för detta och byta komponenter så känns det som att det springer iväg i pris. Vet ju att MID-displayen kostar ca 3000 kr på skroten, knappsatsen samma pris så hur kul är det med den räkningen PLUS jobb.
Riktigt orolig för detta men det SKA ju fan inte kunna gå sönder för att man kopplar ur. Jag kan gå med på kabelbrott pga slit i kablar men fan inte att komponenterna tagit stryk,

Du verkar rätt insatt i detta?
Aj. Tråkigt bemötande du fått från verkstaden. Vissa är nog inte allt för förtjusta i att "andra än dom själva börjar pilla". Känner igen fenomenet lite grann där...
Tyvärr kan man ju konstatera precis som vanligt att en avläsning efter ev. felmeddelanden inte talar för att allt står rätt till. Volvo har ett helt annat upplägg på sina bilar än vad jag kan & är utbildad i.
Det finns lite olika alternativ när det gäller att ladda i mjukvara till bilen. 3st om jag inte minns fel. Varav ett av dom i alla fall går att "tvinga i mjukvara" till styrdonet vid problem som t.ex. detta. Frågan är vilka styrdon man ska göra det på? Jag hade utan tvekan tryckt ut ny programvara i allt som har att göra med multimedia, displayer och så. Men verkstaden får väl en faktura från Volvo Göteborg på de mjukvaror som laddas in i bilarna, eller har jag missuppfattat någonting där?

Men från ditt håll är det väl inte så mycket mer du kan göra utan tillgång till felsökningsverktyg. Kontrollera att allt kablage sitter där det sitter.
Ta detta förslag med viss osäkerhet eftersom jag återigen inte kan svara för upplägget hos Volvo. Men på flertalet andra bilar så ska vissa styrdon kopplas ur med tändningen tillkopplad och därefter batteripolen t.ex. Om du vågar prova det? Koppla därefter ur de ej fungerande enheterna och upprepa?
Jag jobbar med bilar men inom ett annat bilmärke så på så vis kan jag säkert bisto med viss information.
Användarvisningsbild
av Fellow
Ja nu är det bara att kolla felkoder osv på verkstad steg 1.
Men blir att ringa volvos support på samma gång då o höra vad dem tror.

Om påtvinga ny programvara är det som går snabbast och är billigast så är ju det steg 2. Steg 3 om de inte fungerar är väl att testa delarna, men att dem skall ha gått sönder är ju otroligt. Steg 4 byta kablage.

När jag var inne pga att stereon dött ansåg ju dem det vara otroligt att stereon skall gått sönder. Dem var helt inne på kabelbrott. För den gången så var allt jag gjort kopplat ur och i AM/Fm mottagaren, därefter startar inte cd-spelaren, gick inte att ta ur skiva och stereon/radio starta inte. Då ville dem ju kolla kablage men de sa jag nej till. Men varför kollar dem inte med programvara först? Kanske inte något dem har större koll på? Kanske inte vanligaste grejen att programera om bilarna? Vad kan detta kosta?

Ditt förslag vågar jag nog inte prova:P Nu ligger batteriet av över natten och tänkte prova koppla på orginalstereo och slutsteg igen och starta bilen för att se vad som händer. Även fast dessa delar varit ur med övriga delar fungerande i 24 timmar så skadar det väl inte att testa.

Frågan är ju om den låst sig pga för många felkoder då jag kopplat ur CD, slutsteg och nu råkat koppla ur knappsatsen felaktigt.
av Feedan
Fellow skrev:Ja nu är det bara att kolla felkoder osv på verkstad steg 1.
Men blir att ringa volvos support på samma gång då o höra vad dem tror.

Om påtvinga ny programvara är det som går snabbast och är billigast så är ju det steg 2. Steg 3 om de inte fungerar är väl att testa delarna, men att dem skall ha gått sönder är ju otroligt. Steg 4 byta kablage.

När jag var inne pga att stereon dött ansåg ju dem det vara otroligt att stereon skall gått sönder. Dem var helt inne på kabelbrott. För den gången så var allt jag gjort kopplat ur och i AM/Fm mottagaren, därefter startar inte cd-spelaren, gick inte att ta ur skiva och stereon/radio starta inte. Då ville dem ju kolla kablage men de sa jag nej till. Men varför kollar dem inte med programvara först? Kanske inte något dem har större koll på? Kanske inte vanligaste grejen att programera om bilarna? Vad kan detta kosta?
Alright. Jag tror att Volvo har en konsumentsupport faktiskt att vända sig till. Men det finns också någonting ofta hos de flesta biltillverkare för verkstäder att ta kontakt med om det kör ihop sig till sin generalagent i regel.

Men systemet måste väl vara uppbyggt av en CAN-bussgateway. Då kan man ju enkelt gå steg för steg till en början för att se om styrdonet i fråga svarar överhuvudtaget. Jag har tillgång till att läsa på hur hela systemet är uppbyggt på en S40 och även stiftbelägning osv så du kan mäta. Men jag måste logga på där och se om jag kan bistå med någon information. Alltså Volvo's verkstadslitteratur från USA.

En personlig gissning talar absolut för att verkstaden antagligen aldrig haft detta problem innan (en liten verkstad på landsbygden eller?). Omprogramering görs ju i regel bara vid direkta problem och finns det ingen service bulletin från Volvo exakt på kundklagomål och hur det ska repareras så tvivlar jag på att alla verkstäder gjort omprogrameringar som liknar det som ev. behövs här.
Programmeringarna verkar ha väldigt olika kostnader. T.ex. farthållare kostar multum att programmera in men spaken köps för växelpengar. Där kan jag inte få fram något pris egentligen. Men jag drar till med x-antal hundralappar minst per styrdon.
Värme i kupén laddhybrid

Det är en T8 -22 med elvärmare

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]