Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Racetwin2
Hej!

Jag skapade ett litet Exceldokument som jag använder för att snabbt knappa in aktuellt bensinpris och E85-pris i mobiltelefonen när jag står vid pumpen och skall tanka. Dokumentet har jag gjort så att det funkar perfekt i t.ex. Quickoffice eller liknande mobiltelefonapplikationer som klarar av att öppna Exceldokument. Jag har en genväg till det direkt i huvudmenyn på telefonen.

Dokumentet funkar så att jag tidigare lagt in min egen uppmätta snittförbrukning på E85 resp 95-oktan. Det enda jag behöver mata in är aktuellt bensinpris och etanolpris. En liten formel räknar ut skillnaden hänsyn tagen till förbrukning och pris och skriver ut i klartext vad som är billigast per mil. Även hur stor skillnaden är. Dokumentet räknar även ut detta alternativt med det gängse schablonantagandet att E85 har 30% högre förbrukning.

Jag tankar ändå själv 90% Etanol av rena miljöskäl men om ni vill ha denna fil så är det bara att PM:a mig så kan jag maila den. Klicka på bilden för att se i detalj.

Bild
Användarvisningsbild
av SvenB
Det var ju bra. Jag har tänkt på samma sak, men avstått för jag har bestämt mig för att försöka köra endast på E 85. Jag har, sedan jag fick ut bilen 21/10-09, enbart kört på E 85. Jag har räknat ut efter tankningarna om jag vunnit eller förlorat. Det har inte varit många gånger som, vad jag tror, jag har förlorat. Att jag skrev tror beror på att jag inte vet hur mycket bensin bilen drar, men jag räknar på Transportstyrelsens 0,74 lit/mil.
Samma här. Jag har bara tankat bensin en enda gång sedan jag hämtade ut denna bilen i December. Jag gör det givetvis också av miljöskäl. Men jag brukar ändå skriva in siffrorna i mobilen varje gång ändå. Skulle det skilja mer än en krona milen så skulle jag helt klart överväga bensin. Min gamla V70 2,0F kändes "dåligt" optimerad för E85 trots att den skall vara utveckad för just E85. Därför tankade jag en del Bensin och det var då jag gjorde denna Excelfil. Min erfarenhet med min körstil var att 2,0F hade förhållandevis hög förbrukning på just E85. Där upplevde jag större skillnad än nu med 2,5FT:n. Den känns tom som 2,5FT:n går bättre med E85 än bensin. Med min hittills uppmätta förbrukning så ligger jag på mindre än 30% skillnad. Förvisso är det "vinteretanol" nu men ändå.
Min 1,8F drar runt 0,8 på bensin och 0,9 på etanol... ett mirakel tycker jag och tankar numera endast etanol... min förhoppning är att den ska ska ÄNNU mindre nu när det blir varmt...
Robbinb skrev:Min 1,8F drar runt 0,8 på bensin och 0,9 på etanol... ett mirakel tycker jag och tankar numera endast etanol... min förhoppning är att den ska ska ÄNNU mindre nu när det blir varmt...
Riktigt bra.I teorin skall det ju skilja ca 30% men jag tror som du att vissa motorer är bättre "optimerade" för Etanol. Dessutom är det ju mer bensin i vinteretanolen så då skall det skilja lite mindre.

Min gamla V70 2,0F var som sagt tvärtom, den drog mer än 30% mer om jag körde på E85. Dåligt med en motor som skall vara "byggd" för E85 från början. Dessutom var den hopplös vid kallstarter och kallt väder. Jag har jämn vägsträcka till jobbet och kör 90% på farthållare och i stort sett lite köer så det är lätt att jämföra bensin kontra E85. Dessutom kändes det som E85 var känsligare beroende på körstil. Körde jag lite mer aggresivt så skenade förbrukningen. Mer procentuellt än med bensin var min känsla även om jag aldrig mätte upp detta.

2,5FT:n är tvärtom. Den känns bättre med E85 än bensin och förbrukningen är ungefär somi teorin, dvs små skilnader mot de 30% den skall ha i högre förbruning. Dock känns motorn som den går bättre men det är en subjektiv känsla jag har. Har nästan inte kört på bensin så har få mil med bensin som referens :)
Hej, jag har skrivit just en sådan applikation som diskuteras här för Android-telefoner. Man matar enkelt in bensinpris vid pumpen och har sedan tidigare matat in snittförbrukning för bensin resp. E85. Appen räknar sedan ut vad du bör tanka. Använder den varje gång jag tankar. Det gäller att ha ett bra värde på sin förbrukning som motsvarar körsätt och användning av bilen (t.ex. mestadels stadskörning) eftersom det är det mest avgörande i avvikelsen från schablonen att bilen drar 30% mer på E85. Sen hjälper ju appen mig att hålla koll på prisrelationen mellan bränslena - den hålls ju kring 30% pga. teorin men avviker alltid en del upp och ner. Med hänsyn till dessa faktorer finns det pengar att spara.

Kom gärna med förbättringsförslag! Funderar på att fixa så att appen kan hämta bensinpris från nätet från olika bolag.

https://play.google.com/store/apps/deta ... VvcmdhcyJd

//Erik
V70 -08, 2.0F
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]

Jag har SIM-kort i bilen mest för att då[…]