Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BladeMaster
Har ett väldigt störande problem, i vissa fall när jag ska köra iväg, spelar ingen roll om bilen är varm eller kall så när jag har hittat dragläget och redo att gasa iväg så ger bilen ifrån sig typ ett tjutande ljud så länge jag använder kopplingen. Men när jag har fått fart på bilen och släppt upp kopplingen helt så slutar det att låta. Verkar precis som om något med kopplingen är fel, för det kommer endast när jag ska starta från stillastående på 1:a växeln, jag har även testat med 2:ans växel och det låter likadant.
Någon som kan veta vad detta är för fel?? är fruktansvärt irriterande och jag vill väldigt gärna få bort det. Kan ganska lite om bilar så min förklaring kanske inte är den bästa men hoppas ni fattar vad jag menar.
Kör en Volvo 855 T5 97

Tack på förhand
av rd350
Förmodligen lamellen som "gnäller till", har inte hört det på nån 850 men var vanligt på 2, 7 och 940 särskilt de första asbestfria lamellerna. Svårt att tyda ljud över nätet kan ju även vara ett urtrampningslager som är på gång.
av *pettson*
Gnällandet som blir vid starten beror på materialet i lamellen. Det förekommer även på 40 serien förutom dom du räknat upp. Den kan även kännas som om den vore klibbig vid första körningen för dagen.
Det är ganska enkelt att bli av med. Du får vara lite elak mot lamellen helt enkelt. Slira lite på den och gör några häftigare uppsläpp så försvinner ljudet för en lång tid framåt.
Åtgärden är för att lamellen ska blir lite varm, den blir då lite mera bakad och vips slutar oljudet. Notera att du ska inte skada lamellen utan bara vara lite hårdhänt.
Användarvisningsbild
av ÄRRet
*pettson* skrev:Gnällandet som blir vid starten beror på materialet i lamellen. Det förekommer även på 40 serien förutom dom du räknat upp. Den kan även kännas som om den vore klibbig vid första körningen för dagen.
Det är ganska enkelt att bli av med. Du får vara lite elak mot lamellen helt enkelt. Slira lite på den och gör några häftigare uppsläpp så försvinner ljudet för en lång tid framåt.
Åtgärden är för att lamellen ska blir lite varm, den blir då lite mera bakad och vips slutar oljudet. Notera att du ska inte skada lamellen utan bara vara lite hårdhänt.
Kan detta även "fixa" en Renault R19 från -92 som slirar lite på kopplingen när den stått oanvänd ett par månader? Kanske svär i kyrkan men det är min pålitliga Xtrabil... :D
av BladeMaster
*pettson* skrev:Gnällandet som blir vid starten beror på materialet i lamellen. Det förekommer även på 40 serien förutom dom du räknat upp. Den kan även kännas som om den vore klibbig vid första körningen för dagen.
jag får testa detta och se om det fungerar... återkommer med resultat
av T-rex
Lånar tråden lite,
Exakt som pettson beskriver här har jag oxå, gjorde oxå så med kopplingen som pettson beskrev o det stank värre än värst (koppling), kopplingen blev len o följsam som en barnrumpa, men, det varade tyvärr bara ca 2 veckor för mig. Vågar man göra detta en gång till tro???
av *pettson*
Nu måste man inte vara så elak att kopplingen stinker, men lite slitage på lamellen gör faktiskt susen. Vore jag i dina kläder skulle jag prova det igen, men lite mildare, det är inte meningen att man ska grilla den . Fungerar det inte då lär det bli ett lamellbyte för att få bort ljudet. :wink:

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]