Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tummen34
Vilket år gjorde dom om programeringen på automatlådorna till d5/2.4d? En kompis har en v70d5 awd r-design 2010 nu och den håller nere varven riktigt bra för att funka med automatlåda. Sista jag provade en d5 automat var på en chipad 04. Förstår att det hänt en hel del sedan dess. Är sugen på en 08 v70 d5 awd aut nu och undrar förstås om den har (gamla) eller vad man ska kalla det programmeringen. Känns ju som att det är gjort för en bensinare och inte diesel(lågvarvig).
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Enligt min uppfattning växlar MY10 D5 205 hk bättre än MY08 D5 185 hk. Vet inte om det är någon skillnad i övrigt exmeplvis mellan 08 och 09.

Hälsningar

Henry
Användarvisningsbild
av CarMan
mjukvaror kommer det hala tiden & även om det är samma växel låda i 2 bilar som har olika motorer, så behöver dom itne ha samma mjukvara för växelådan.
men de årsmodeller du nämner så har ju ingen varkan samma motor eller samma växellåda, så det är ju mer än mjukvara vi pratar om här!
av Tummen34
Tack för svaret carman. Ser att jag inte är påläst ang v-låda my08-my10. Allt snack om 400+nm vid sub2000 är ju värdelöst om inte lådan kan hålla sig där. Då jag provade stenåldersbilen 04 så vill den ju växla ned så fort man trycker på gasen känns det som. Mattias är väldigt nöjd med sin och han tycker nästan att den väntar för länge innan den växlar ned. Men men det är just så jag vill ha det. Så frågan/svaret blir alltså att jag måste gå på en my10 aut eller en manuell my08 för att hålla mig på "låga"varv.
Användarvisningsbild
av CarMan
en 10 har ju mer vrid & det från lägre varv, så den får ju en annan karaktär en en 08.

Sen är ju frågan om vad man tycker är låga varv. kollar man på varvmätaren så är det stora steg mellan varven & 3000 rpm har paserat mit läget, så man kan ju uppleva det hala som om motorn varvar mycke. (har några kunder som klgat på deta på XC90)
Själv tycker jag det inte är så konstigt att en 2,5 liter (liten)dieselmotor måste varva 2000 rpm för att accelerera med automatlåda)
av Tummen34
Visst allt är relativt. Har inga som helst problem med att det varvar 2500-3000 men man vill ju kunna utnyttja det fina vridet under dom varven också. Hade en s60d5-02 med autotechchip som jag var mycket nöjd med och där räckte det med 1800-2000 för 90% av det jag behövde den till. Nu den jag provade d5 04 aut var kanske det sämsta exemplaret jag drog fram(växlingsmässigt). Ja vi får se vad det blir för något.
av BMC
Jag har en XC60 D5 09:a, med automatlåda, har sedan drygt en månad kört med Polestars mjukvaruuppgradering, från 185 till 205 hk. Vrid 400 till 450 nm.

Kan bara säga att jag är supernöjd. Märker inte ens att bilen växlar. Det känns som
att köra en V8. Dovt muller. Otroligt sug när bilen drar iväg. Kort sagt helt fantastiskt. Är verkligen supernöjd med såväl uppgradering och bilen för övrigt. Rekommenderas!
Användarvisningsbild
av StringerBell
Tummen34 skrev:Tack för svaret carman. Ser att jag inte är påläst ang v-låda my08-my10. Allt snack om 400+nm vid sub2000 är ju värdelöst om inte lådan kan hålla sig där. Då jag provade stenåldersbilen 04 så vill den ju växla ned så fort man trycker på gasen känns det som. Mattias är väldigt nöjd med sin och han tycker nästan att den väntar för länge innan den växlar ned. Men men det är just så jag vill ha det. Så frågan/svaret blir alltså att jag måste gå på en my10 aut eller en manuell my08 för att hålla mig på "låga"varv.
Prova att köra i en backe. Jag tror du då kommer se att växellådan verkligen använder vridmomentet som finns på lägre varv. Likaså om du kör i konstant hastighet på landsväg. Då kommer den också lägga sig vid 1400-1500 så mycket som möjligt.

Problemet som verkar finnas på nästan alla D5/G-nic är att den drar ut onödigt länge på växlarna vid moderat gaspådrag och stadskörning, kanske 21-2300 när den kunde växlat vid 18-1900.

Det är 9000 mil intervall på remmen och[…]

Ökad komfort med 17”

Japp, bra poäng. Körde en och samma rund[…]

Bytt lufttemperaturgivare (Fenix ​​5.2). Mitt p&ar[…]

Hej! Jag har en Volvo S60 T5 från 2008 som h[…]