Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Norje
Hej på er alla XC 70 ägare ja andra med förstås , jag sökte på er sida lite info om igenkoksad motor , inget ovanligt alls vad jag kan förstå nu ! min 01 xc 70 står för tillfället på verkstad för motorengörning , trodde det skulle räcka med oljesil + oljefälla men det såg så hemskt i tråget att montören ville plocka ur hela motorn och skicka den för invändig tvätt , fick som många andra här felmeddelandet "inget oljetryck stanna motorn" bilen är vad jag kan se i boken servad i rätt intervaller , vet inget om kvaliten på olja och filter historiskt , nu till frågan ? hur gör man sedan för att det inte skall ske igen ? det är ju inte gratis precis att tvätta motorer invändigt.

Sten A (BE)
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Hej och välkommen till forumet!

Jag flyttar din tråd till rätt kategori så ökar dina chanser att få rätt svar

Mvh Kalle :)
Användarvisningsbild
av CarMan
du kör med castrols olja & varmkör bilen ordentligt, specielt viktigt vintertid
av mackan_
Hur långt har den gått?

Tyvärr måste man välja till rengöringar, t.ex vevhusventilation, och sånt har man nog slarvat med på din bil, spelar ingen roll att den är servad på volvo. De borde dock ha märkt nåt..
av III
Igenkoksade motorer beror i regel på att oljebyten inte skett enl. intervallen kanske en kombination av dålig oljekvalitet. (oljekvaliten som är angiven på förpackningen gäller ny olja och inte hur bra den fungerar över tiden.) Då oftast mineraloljer. Om man tittar in i en motor som gått på syntetolja av fin kvalitet och motor som gått på mineralolja av fin kvalitet kan man se viss skillnad, mineraloljemotorn är mörkare, kanske med ett tunt lager sot. Vid dålig oljekvalitet förstärks detta, byts inte oljan i tid så blir det koks i motorn. (kan ses om man kollar i oljepåfyllningen och insidan av dess lock) Den ack så viktiga vevhusventilationen koksar nästan bara igen på motorer körda på mineraloljor. Under förutsättning att oljan byts någorlunda regelbundet. Givetvis bör detta kontrolleras oavsett oljekvalitet för att vara på säkra sidan.
av Norje
Hej på er alla här på forumet , jag unrdrar lite om min xc 70 / 01 , jag har motorn ur för tvätt invändigt(verkstad) hur många mektimmar skall det normalt at för urmontaget och sen tbx med allt ? Är det något mer jag skall tänka på att byta när den är nerplockad isfall vad , tacksam för lite åsikter från er på forumet !

Sten A
av Thomas J
Man behöver inte ta ur motorn för att rengöring invändigt :???:
Men om dom gör det ändå tar det nog 2 dagar ta ur göra rent och montera tillbaka.
Användarvisningsbild
av CarMan
an aktoriserad volvo verksta tar ungeför 10 000:- för rengörning av trog & byte olje sil,& vevhusventilationen.
av Norje
Jaha , då har jag varit på verkstan idag igen och snackat motorenovering , när meckaren delat motorn för att tvätta väck allt gojs som satt igen oljekanalerna så upptäcktes slitage på vevlager en lager på en av kamaxlen och en liten men ändå en kant i cylindern , ojoj vilken huvudvärk jag fick,,,nya kolvar / borrning av blocket/ slipning vevaxel/ ja nya lager såklart , cirka 35 lax skulle vi hamna på enligt miniräknaren,,,,,hittade en utbytesmotor uppe i norrland för 13 500,, (10000mil) inmonterad och klar för 28 000,, jag tog den istället rätt eller fel vetefasen men det verkar bli 7000 sek billigare när allt är klart, så nu har jag en komplett motor till salu helt plötsligt , nerplockad , nytvättad i alla oljekanaler vad är den värd på begagnade marknaden 4 - 5 lax borde man få tycker jag om man kollar en topp tex ska de ha 4000 bara för den, (BE)
D4 VEA dricker olja

Är det någon som har koll på vad […]

Sensorring bak Volvo V40

Har artikelnr! Självklart utgått hos B[…]

Fick ett litet paket idag med roliga dela :-D v&a[…]

Elpriset

Moderna vindkraftverk har heller inte någo[…]