Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Falk
Det ska bli intressant att se hur det fungerar med de nya bumpgummina. De nya ska vara av en typ som klarar kylan bra.
Det har bytts på några bilar uppe i det bistra Norrlands inland. Vad jag förstår har erfarenheterna varit goda.

Bilen befinner sig i detta nu på verkstan för byte.

"Ersättningsgummina" ser ut så här:

Bild

Bild

Jag rapporterar när jag kört lite.
av Tobbev
Hur omständiga är dessa att byta? Jag har ju en likadan bil som du men har inte haft problem. Man vet ju inte hur nästa vinter blir så man kanske får byta då om man inte byter nu, å andra sidan vill jag inte byta i förebyggande syfte om det är för dyrt (jobbar på VCC så många bäckar små).
Användarvisningsbild
av Falk
Tobbev skrev:Hur omständiga är dessa att byta?...
Det är väl ett par års garanti på bilen. Om man har problem bör man ju låta sin verkstad utreda detta kan man tycka...

Generellt är det väl inte speciellt krångligt att byta bumpgummin på ett McPherson-fjäderben om man är van att skruva. Fjädern måste oftast komprimeras och topplagringen/övre fjädersätet måste lossas från kolvstången för att man ska kunna ta bort det gamla gummit och sätta dit det nya. På vissa bilar behöver man inte ens ta bort fjäderbenet, man kan lossa lite bromslangar, ev kränghämmare, etc och vika ut det bara och låta det hänga kvar i bärarmen. På andra bilar måste det bort helt och hållet. Hur det är på V70II vet jag inte.

Edit: Hörde just att det enklaste på V70II är att ta lös fjäderbenet från bilen och mickla med grejerna vid sidan av. Fjäderbenet är ju en separat enhet skild från "navknogen" på dessa bilarna.
Användarvisningsbild
av Falk
Nu är gummina bytta.

Vid en första kort provkörning med halvt garagevarm bil kan jag notera att "dunkandet" är helt borta. Väntar på att bilen ska kylas ned till utetemperaturen (-°9C ute just nu).

Vi testade att lägga ett av de bråkiga gummina ute i snön en timme i -10°C och jämförde det helt ovetenskapligt med det andra gamla som fick ligga kvar på bänken i verkstan +20°C.
Intressant att notera att "utegummit" blir absolut totalt löjligt stenhårt, som "hårdplast", medan "innegummit" känns rimligt hårt. Man kan lätt deformera +20°C-gummit lite med handkraft.

Edit: Nu har jag provåkt lite grundligare i -12°C. Det verkar faktiskt som om dessa bumpgummina fungerar. :shock:
av 75Jonte
Ska riva min för sänkfjädrar så då kanske man ska passa på att sätta dit nya genomslag. Men min är en -09, var det bara 10:orna som hade problemet?
/Johan
Användarvisningsbild
av Falk
75Jonte skrev:Ska riva min för sänkfjädrar så då kanske man ska passa på att sätta dit nya genomslag. Men min är en -09, var det bara 10:orna som hade problemet?
/Johan
Vad jag förstått är bara vissa bilar en bit in på MY10 drabbade.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Var sitter bumpgummina ???? Sitter inte de högst upp på dämparens kolvstång mot fjädertallriken och rör sig inte på kolvstången ??? Enda gången de används är väl för att stoppa genomslag???

Hur kan de då spela roll om de är för hårda till vardags??? Kan någon förklara,
Användarvisningsbild
av Guru
VolvoB20 skrev:Enda gången de används är väl för att stoppa genomslag???

Nej, de kommer i ingrepp redan efter ett par cm och är en aktiv del av fjädringen. Vid allt annat än superslät motorväg så används de.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Guru skrev:
VolvoB20 skrev:Enda gången de används är väl för att stoppa genomslag???

Nej, de kommer i ingrepp redan efter ett par cm och är en aktiv del av fjädringen. Vid allt annat än superslät motorväg så används de.
Åfan... där ser man.... på tidigare bilar jag haft har de bara funkat som "genomslagsgumi" och inte som en del av den dagliga fjädringen.

Då kan man alltså säga att på V70II är det delvis gummifjädring alltså.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 16
Volvo s70 läckande bränsleslang

Hej ! Jag har en fundering ifall ni hade kunnat hj[…]

Noterar att effektmätaren har lite annorlunda[…]

De ska snabbt skala upp produktionen av liti[…]

Tysta sommardäck V90