Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 850tösa
Hej.

Jag är i akut behov av hjälp.

Måste byta bränslepump på bilen, och har ingen som kan hjälpa mig.

Jag har införskaffat en bränslepump via mekonomen. Där sade de även att jag skall gå via baksätet.Räcker det om jag lyfter på sitsen eller måste jag lossa ryggstödet också?
Där under skall det sitta en lucka som skall lossas på, och i princip har man då fri tillgång till bränslepumpen.

Jag undrar vad för verktyg jag behöver till detta? Har inga alls.

Är det något jag skall tänka på? Är det "lika lätt som det låter"?

Jag har en 850 GLT -92.

Tack på förhand, Ulrika
Användarvisningsbild
av ÄRRet
Du borde nog försöka få nån slags hjälp. Bränsle är inget man leker med. Dels kan kan det bli dyrt om det läcker och om det dessutom droppar på ett varmt avgasrör kan det bli väldigt otrevligt. I din sits skulle jag absolut ta in hjälp. Kanske dyrt först men det kan nog löna sig i långa loppet...

Edit: nån måste ju ha hjälp dig med att säga att du måste byta pump? Kanske kan få mer hjälp från den?
av rd350
Pumpen sitter ner i tanken under en stor plastmutter som man helst ska ha ett specialverktyg till, ska nog gå med en polygrip också, men lite knepigt är det nog första gången. Lycka till!
av 850tösa
Tack för svar :)

Jag blev erbjuden hjälp av killen som hjälpte mig hem (en arbetskamrats sambo) men det blir först när han har tid, vilket är förståeligt.
Mitt problem är att jag behöver bilen till jobbet på fredag morgon och till helgen.

Jag tänkte att jag kanske kunde göra det själv, men efter att ha öppnat förpackingen så lade jag ned den tanken.

Det blir svårt att ta sig till verkstad också eftersom den inte är körbar. Den vill inte ens starta.

Kanske man kan få bärgarhjälp men det lär ju kosta skjortan.
av 850tösa
Killen som hjälpte mig lyssnade på bilen medans jag vred runt nyckeln till olika lägen.
Han sade att bränslepumpen inte tickade igång, han stod då vid tanken på bilen.

Andra killen som var med hade haft en kompis med liknande fel på bilen där lamdalampan blinkade till och ett litet ryck kändes. Därefter tändes lambdalampan igen och slocknade inte och ett par sekunder efter det dog bilen. Samma som min.
Inte heller hans bränslepump hade tickat till, då slog de till tanken lite lätt underifrån och bilen startade.
Liksom min. Kompisen hade bytt bränslepump, och problemet var löst. Det är därför de tror att det är samma problem med min.

Min bil startade, utan problem, och gick hela vägen hem till parkeringen utan ryck eller andra känningar. Däremot vill den inte starta nu.
av *pettson*
Vanligast är ändå att bränslereläet spricker i lödningarna och sen startar inte din pump. Kan vara värt att titta på innan du monterar en pump?
av *pettson*
850tösa skrev:Det krävs inga verktyg eller annat och är lätt att komma åt?

För då kanske jag fixar det själv :)
Det krävs torx för att lyfta på hela locket till säkringsdosan. Sen ev en lödpenna för att fixa problemet.
av 850tösa
Tog en kik vid säkringarna förut när jag tog en promenad, och det skall jag klara av, torx i olika storlekar skall jag ha.

Valde att beställa nytt relä, kom inte åt att se hur det gamla såg ut.

Byter relä imorgon och ser hur det artar sig.
Skulle inte det räcka får jag vänta till nästa vecka och byta pump istället.

Tackar för all hjälp :)

Mvh Ulrika

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]

Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok