Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndyXC90
S60AWD2.5T skrev: Jag håller båda mina tummar. Vad kostar givaren?
Vet inte riktigt eftersom de använder mig som testperson för att få fram felet. Jag betalar bara för det som visar sig vara orsaken. Givaren vid svänghjulet vet jag skulle ha kostat drygt 600kr om det hade varit orsaken, skulle tippa på något liknande + arbete. Runt en tusenlapp alltså.
av Lasse73
Hej ansluter hit från annan tråd som har samma disskussion.
Lite uppdatering
Har upplevt att problemen minskat under denna kalla period jag får den uppfattningen att det inte är kylan
som gör saken bättre utan att luftfuktigheten är så pass låg. Det skulle kunna betyda att det är fukt som ställer till det någonstans. och som vissa andra har problem när motorn körts lite och därmed smält snö el.is (frost) som ångar upp någonstans.
Får se om problemen kommer mer vid högre luftfuktighet.
kamaxelgivaren "känns" också tillhands som strulande. Kanske samband med fukt.
Jag återkommer om info om något löst detta. För närvarande har den självreparerat sig.
Kanske bilen heter Christine. haha
av AndyXC90
AndyXC90 skrev:Det har gått drygt en vecka sedan kamaxelgivaren byttes. Samtliga starter har varit helt felfria.
Det har inte ens uppstått ett kort "gnisselljud".
Temperatur och luftfuktighet har varierat något under tiden, det har varit både -10 grader och ner mot 0 grader. Ibland fuktig luft och ibland torr. Men riktigt kallt har det inte varit.
Jag har noterat att varvräknaren har betett sig lite annorlunda eftersom den aldrig har svängt under startsekvensen, utan följsamt gått upp till drygt 1000 varv när motorn startat.
Kan inte ännu säga att detta är felkällan, men det har gått bättre än förväntat (jag var skeptisk). Återkommer
Nu har det gått drygt 2 veckor. Har varit i fjällen med temperaturer ända ner till -22 grader och bilen har startat helt utan problem. Inget gnisselljud uppstår heller någonsin.
Att det skulle vara relaterat till spänningsfall känns inte troligt eftersom jag hade ett par starter där batteriet verkligen fick visa vad det tålde.
Är det någon annan som har bytt kamaxelgivaren?
av S60AWD2.5T
Verkar ju lovande, fast min har också gått ua en längre tid. Dock vid en start vid -3 och sol som stekte på huven fladdrade varvräknaren och den tvekade lite med resultat att "nedsatt motorprestanda" tändes. men håller tummarna och avvatar givarbyte.
av AndyXC90
Nu har det gått drygt 3 veckor. Bilen startar fortfarande felfritt varje gång. Återkommer med mer information fortlöpande.
Användarvisningsbild
av Jakris
Kom aldrig åt att mäta signalen från svänghjulsgivaren med oscilloskopet (det var så jäkla trångt därnere) så jag bytte givaren när jag ändå var där.
Det var för 14 dagar sedan, utan minsta förbättring (snarare tvärtom), men det var ju inte annat att vänta efter era resultat.

Efter 10 tjuriga starter i rad bytte jag insugskamgivaren i går (avgaskamgivaren sitter så illa till att den fick vara så länge). Jag antar att även Andy bara fick den lättillgängliga utbytt?

De två följande kallstarterna har varit OK (ca -8 grader), men jag "ropar inte hej" ännu eftersom det ju hänt förut att det funkar perfekt veckovis, för att sedan komma igen.

Vad gäller jordspänningsfallet som jag mätte tidigare, kommer jag att montera en extra jordledning om 35-50 mm2 mellan startmotorfäste och chassi.
Det kommer att ge startmotorn mer effekt (=bättre snurr) och minimera förlupna jordströmmar.
Användarvisningsbild
av Jakris
Efter sju dagar, med varierande klimat, utan vare sig "misständningar" eller fladdrande varvräknare tjurade det till sig i morse igen.
Det hände samtidigt som jag tyckte att startmotorn var trögare.

Den nya insugskamgivaren löste tydligen inte hela problemet,även om jag upplevde att det funkade bättre en tid.
Jag skall byta avgaskamgivaren när jag kommer in i varmgarage eftersom den sitter betydligt värre till.

Ger mig även på jordströmsteorin.
isak skrev:Re: Startproblem 2,5T
av isak lör 06 feb 22:43:10

är väl känt att bilfabrikanter håller ner kabelareor av kostnadsskäl! gränsen kanske är uppnådd? hur ser anslutningarna mot kaross o motor ut? färg rost osv.
isak
Orginaljordkabeln mellan växellåda och chassi är på 35mm2 (bara 0,55 Ohm/km) vilket är fullt tillräckligt (ger högst 1/10 av det mätta spänningsfallet).
Spänningsfallet uppstår alltså vid endera anslutningen, trots att de ser bra ut och är väl åtdragna.

Har nu tillverkat en extra jordkabel på 50 mm2 att montera parallellt, om möjligt direkt i startmotorn och en annan chassijordpunkt.
av S60AWD2.5T
Helt otroligt, när jag skulle hem idag och det var ett par minus tjurade den och tände nedsattprestanda. Slog av och väntade en stund.
Pån igen och efter nötning small den igång, missade lite när jag provade att varva på lite direkt.
Det borde ju innebära att den blir sur, men hur tusan skall man veta om man har gnista eller inte respektive soppa.
Soppa går ju att mäta men gnista??? Men gissar fortfarande på signalfel...
Användarvisningsbild
av Jakris
Med de symtom vi har är det ingen tvekan om att ECM tappar räkningen och tänder vid fel tillfälle under startfasen.
Bränsleproblem skulle inte vare sig "mottända" eller fladdra varvräknaren och "nedsattprestanda" tyder på att knacksensorn
reagerat på tillfälligt alltför tidig tändning eller att ECM tolkar svänghjulshastigheten som varierande.

Givarna i sig verkar dock inte vara grundorsaken (efter alla givarbyten) och Andy har ju även fått kollat kontakten till ECM utan resultat,
så någon slags störning medan startmotorn drar är det enda kvarvarande logiska alternativet (om inte, mot förmodan, avgaskamsensorn skulle hjälpa).

Givarkablarna är tvinnade för att reducera direkt elektromagnetisk påverkan (dock ej skärmade) så jag fokuserar fortfarande på att det är förlupna jordströmmar från startmotorn,
mellan motor/automatlåda som stör ut svänghjulsgivaren (= den givare som styr tändtillfälle och varvräknare).

Om det stämmer så är det dessutom den billigaste åtgärd man kan tänka sig :)
av S60AWD2.5T
Då skulle man ju kunna "lyfta" ut startmotorns plus kabel ur kabelstammen.
Det vore väl en enkel match.

edit. Kom på en sak. 2.5T är väl den enda motorn som har dubbla kamstryningar, både insug o avgas. Osäker på R:en men den har det säkert.
Detta fel är väl bundet till just 2.5T. Är det då avgaskammens givare som är boven :-) eller inte..............
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 27

ATF tycker iallafall jag känns väldigt[…]

240 startar inte

Jag gjorde precis så som du sa och nu funkar[…]

Luktar avgaser i kupen

Jämte oljepåfyllningen går en sla[…]