Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
Skjutsade farsan (född 1939) härom veckan som något förvånad - trots att han åkte flera gånger förr - kommenterade en omkörning. "Dieslar sägs ju vara så slöa i acc'et". För fjärde eller femte gången sedan inköpet i våras förklarade jag att "alla" dieslar sedan 15+ år är turbomatade och minst lika kraftfulla per ccm som bensin ditto. Det var väl provkörningen av en Audi 100 diesel i slutet av 70-talet som satt outplånliga intryck.

Men min fråga är: vilka privatpersoner köpte frivilligt en diesel innan de turbomatades? Vilka ville frivilligt utsätta sig för accelerationstiden ned mot 25 sek till 100km/h och obefintligt vrid med 60hk motorer till fullstora mercor och Ford Granador? Även att åka med en dieselmerca var allt annat än bekvämt med oupphörliga växlingar för att komma upp i en marschfart på 50km/h i stan.

Förklara - vem köpte och körde oturbade dieslar frivilligt?
Körde budbil för en massa år sedan. En Citroën Berlingo skåp bland annat. Dieselmotor utan turbo! Den hade en väldigt lättskött farhållare. Gasen i botten! :lol: Omkörningarna på 2+1 väg kunde bara göras genom noggrann planering. En gång när jag hade galet bråttom fick jag upp den i 132km/h mätarfart på motorvägen! Men det var en riktig kamp! :wink:

Ja det var tider det! :-)-)
Användarvisningsbild
av Janne3
Ett svar är skit enkelt de fanns inga turboladdade diesel bilar förr i värden , valet blev enkelt Diesel eller Bensin

Hade själv en mersedes 220D Automat 72a, har för mig att de va 58 hp gick som en dröm, frågan var nog den faktiska kostnaden billig eller fri diesel
Användarvisningsbild
av SvenB
Janne3 skrev:
Hade själv en mersedes 220D Automat 72a, har för mig att de va 58 hp gick som en dröm, frågan var nog den faktiska kostnaden billig eller fri diesel
Hade själv en likadan, fast förlängd (7 passagerare) som taxi i Stockholm en period. Det var INTE någon raket precis. Dessutom var det den av mina bilar som varit sämst och vållat mig mest besvär.
Hade en Audi 100 diesel (78-80 års modell) den var inte rapp, hade den som husvangsdragare till rockfestivalen i Roskilde 1988.

Full gas så snittade vi ca:75-80 km/h på vägen ner, tur vi var unga då och hade gott om tid på oss haha :lol: .
DRL problem

Hej tack för svar. Hur menar du, att det &au[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Om du hittar dessa navkapslar från 240 s&ari[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]