Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av adamxe
Jag har en s60 BiFuel -02 11000 mil Där det efter en service inte går att få in mer en ca 9 nm3 och full tank ska ju vara ca20 nm3. Det var inga problem innan servicen att tanka 20 nm3. Mätaren i bilen visar rätt alltså halv tank fast gaspumpen slår av. Har tankat två gånger på olika mackar med samma resultat, att det bara ryms ca 9 nm3.
Någon som vet vad detta kan bero på? Det ingick en gastrycks kontroll/justering i servicen jag gjorde på Bilia i Alvik.
Nog för att jag gillar att tanka men nu är det löjligt ofta :x

//Adam
av Fred
Märkligt fel... :roll: Det är ju inte bilen som talar om för gaspumpen när den ska stänga av...

Jag skulle åka tillbaka till Alvik och prata med dem, uppenbarligen har de strulat till något. Det enda jag kan tänka mig är ifall de stängt de manuella ventilerna till gastankarna vid servicen och sedan missat att öppna någon av dem...på så sätt har ju gaspumpen inte tillgång till fulla volymen utan fyller den/de tankar som har öppna ventiler.

Be att få prata med den mekaniker som gjorde servicen och fråga honom om det kan vara så att någon eller några av gastankarna kan ha blivit uteslutna från systemet.

Mvh
/Fred
av adamxe
På verkstan säger dom att det inte kan bero på det dom har gjort med bilen. Dem hänvisar till att det kan vara något fel på ventilerna som sitter mellan dom tre tankarna i bilen. Dem ska tydligen vara elektroniska och om någon av dem inte öppnar som den ska så går det inte i fullt med gas. Jag kunde fylla fullt en gång efter att jag haft bilen i ett värmegarage men nu får jag bara i ca 80% sen slår den av. Det konstiga är att mätaren visar rätt så om det var så att en tank inte fylldes så borde ju trycket visa samma som full tank när dem två tankar som fylls är fulla.
Någon som har en idé om vad det kan vara? Mycket konstigt detta :???:

/Adam

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]