Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RCE
Jag kan meddela att detta även är ett problem på vår V50 MY09. Det är helt omöjligt att tanka bilen full, pumpen slår av hela tiden och detta gäller på flertalet stationer. Väldigt frustrerande är det men nu har vi iaf beställt en V70 MY10 så jag hoppas att problemet inte finns på denna modell.
av 07thla
Är det ingen som vet vad problemet beror på så man vet vad man ska börja kolla någonstans? Det borde ju inte vara problem med övergången till andra tanken på min XC 90 då eftersom att problemet även verkar förekomma på V50, eller har dem också dubbla tankar?
Användarvisningsbild
av isak
är inte säker på att p2 har 2 tankar? de behöver de inte ha för att pump och armatur har varsitt hål. tror personligen det sitter i dåligt utformat rör till tanken i kombination med för trång urluftning? munstycket måste ju hållas på ett eget vis för att inte lösa?
isak
av RCE
isak skrev:är inte säker på att p2 har 2 tankar? de behöver de inte ha för att pump och armatur har varsitt hål. tror personligen det sitter i dåligt utformat rör till tanken i kombination med för trång urluftning? munstycket måste ju hållas på ett eget vis för att inte lösa?
isak
Ja, jag instämmer till fullo. Den som ansvarat för konstruktionen av tanken måste ha sovit sig igenom de flesta föreläsningarna men ändå fått en examen på något lustigt vis. Detta verkar vara ett problem som sträcker sig över flera av Volvos modeller och endast Volvo.

När vi byter in V50n mot en ny V70 ska jag tanka 10l åt gången på flera stationer och om den krånglar så åker den tillbaka.
av ml99
Ingen som hittat en lösning på detta problem?
Har en XC90 2.5T med detta bekymmer. Volvo erkänner att det är ett känt problem men säger sig inte klara av att lösa det!!! Är det ett utbrett problem? Har nya XC90 som säljs idag samma problem?
Användarvisningsbild
av Vojje
Du får väl prova att tanka från reservdunken. Antagligen är det mackpumpen som är för "effektiv" i förhållande till påfyllningsröret.
av ml99
Vojje skrev:Du får väl prova att tanka från reservdunken. Antagligen är det mackpumpen som är för "effektiv" i förhållande till påfyllningsröret.
Jag tycker mig redan veta att det är så. För när jag tankar på äldre pumpar (med vad jag tror lägre tryck) så går det att tanka fullt. Men nog ska man kunna tanka på nya, effektivare pumpar även med en Volvo XC90! ?:-/
av eddar
Är pumpen ja, trykkinnstillingen, en slags sikkerhet . . .
Alle biler har et sikkerhetsspjeld i røret til tanken,
som gör at inte bensinen renner ut om bilen havner opp-ned.
Användarvisningsbild
av Vojje
ml99 skrev:Men nog ska man kunna tanka på nya, effektivare pumpar även med en Volvo XC90! ?:-/
Prova att vända på pistolen, om det är möjligt.
av ml99
Vojje skrev:
ml99 skrev:Men nog ska man kunna tanka på nya, effektivare pumpar även med en Volvo XC90! ?:-/
Prova att vända på pistolen, om det är möjligt.
Då får jag ju bensinen i ansiktet! :-(O) :D

Tro mig, jag har försökt vinkla och vrida på alla tänkbara håll samt ha munstycket längre ut osv osv.
Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]

Hej. Jag har haft ett problem med att min b230f in[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det