Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av jimmi
Hej har en v70 2.4t -02

Tänkte sätta på 19 tum till våren och kommer okså behöva sänka den antar jag.
Undrar vilken sänknings man ska skaffa.Vill ha den lagom sänkt inte så det ser ut bilens fjädring är slut.

Nogra tips vilken sats man ska köpa?
av jimmi
Hej ursäkta jag dröjde med svar.

Tänkte bara byta fjädrar så den slipper se ut som en xc70^^

Undrar okså vilka däck man ska ta 235 40-19 vad tror ni om det?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Ska du bara ha fjädrarna så spelar det inte så stor roll vad man väljer. Kilen / Leisjöfors funkar bra till exempel. Och va gäller däcken hade jag valt 35 profil för att få rätt rullomkrets och slippa få allt för trångt i hjulhusen.
av krämbulle
Hur klarar originaldämparna ett par sänkfjädrar?

Dom borde rimligtvis slitas fortare/mer när de får jobba utanför sitt normala område?

Är det många som kör med sänkfjädrar på originaldämparna?

//Johan
Användarvisningsbild
av hixen
Jag skulle tro att det är det vanligaste, klart det sliter lite mer på dämparn, men det som jag upplevt tar mest "stryk" (och då menar jag ändå inte ofta) är bussningarna i framvagnen, men de brukar aldrig vara så dyra, går dom sönder kort efter så skulle dom ändå behövts byta så småningom även med orginal.

Ronnie
Användarvisningsbild
av Funk
Det som kan vara lite lurigt med sänkningar där man behåller originaldämparna är om bilen gått långt. På grund av att kolvstängerna "ändrar" läge kan man få problem med att packboxarna i dämparna ger upp, eftersom kolvstängerna ofta är mer angripna av rost och liknande på det "nya" läget...

/Thomas
av jimmi
Tackar för svaren.

Men funderar fortfarande vilken sats man ska skaffa.Är 35mm sänkning lagom tror ni?.
Jag andvänder ju bilen som familjebil med 2 ungar så är inte ute efter att bilen ska köras på underredet om ni förstår vad jag menar. 8)

Hittade dom här lite snappt på internet
http://www.chipcenter.se/default.aspx

Är det bra pris tycker ni eller?.Nogon som vet ett bra ställe annars som har bra fjädrar så får ni gärna länka.
Våren kommer ju snappt nu även om det är svårt att tro när man tittar ut^^
av krämbulle
Funk skrev:Det som kan vara lite lurigt med sänkningar där man behåller originaldämparna är om bilen gått långt. På grund av att kolvstängerna "ändrar" läge kan man få problem med att packboxarna i dämparna ger upp, eftersom kolvstängerna ofta är mer angripna av rost och liknande på det "nya" läget...

/Thomas
Jag hade en fundering på om man borde kastat på en sats redan från det att bilen var ny, men jag vet inte, vi får se...

//Johan

Dumpventil?

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den h[…]

Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]