I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Marlboroman
#376915
Måste och måste... Är man seriös och vill få det att hålla ett tag så är det ett måste annars är det som samvetet tillåter. Man att hona cylindrarna är rekommendabelt, dels för att slita in dem nya ringarna mot, dels för att få bättre smörjning. Ett blankt cylinderlopp smörjer sämre än ett där reporna efter honingen är kvar.

Visst funkar det med en sån där för att hona, det är inte den bästa lösningen, och det är svårt att få ett riktigt bra resultat, men å andra sidan är det bättre än ingenting.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#376922
Man får göra lite skillnad. Att använda ett honingsverktyg i en borrmaskin funkar och ger ett hyffsat resultat för en låg kostnad. Men ska man ha ett perfekt resultat så får man lämna in blocket till nån firma som har riktig maskin för ändåmålet vilket lär kosta mer.

Det beror på vad man ska ha motorn till. Sak man ha den i en bruksbil i flera år framåt kan det va ide att fundera på att lämna iväg det, men ska det bara vara på en bus/is/folkracebil så duger det att göra det själv med borrmaskinen.
Användarvisningsbild
av MrSimson
#376935
Skulle det fungera med ett grovt sandpapper och slipa? Läste i verkstadshandboken att man kunde göra så. Men hur ska man göra då? Stod något om att man skulle slipa i kors eller liknande?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#376940
MrSimson skrev:Skulle det fungera med ett grovt sandpapper och slipa? Läste i verkstadshandboken att man kunde göra så. Men hur ska man göra då? Stod något om att man skulle slipa i kors eller liknande?
Men hjälp :shock: Men tycker ju att folk som skriver sådana böcker ska vara lite seriösa åtminståne :shock: Det går säkert det med, om man har ork och tror att det kommer bli billigare med sandpapper än ett billigt honingsverktyg. Och ärligt talaet vet jag inte hur dem tänkt sig att man ska kunna få ett vettigt resultat då.
Användarvisningsbild
av MrSimson
#380491
har nu kört lite med honingsverktyget men tycker inte att det blir så mycket repor. Alltså, man ser ju att det ser repigt ut men känns inte så mycket om man tar med handen... Känner man med nageln så känns det lite. Kört med slipstenarna som följer med biltemas honingsverktyg, tror det är det finkorningaste. hur strävt ska det vara? måste jag köpa grovre slipsten?

MVH Simon
Användarvisningsbild
av BRUTUS
#382311
Nej det ska va fina repor, typ 1200 vatten slip, vi kör med 1800 stenar i honingen, och vatten baserad olja på jobbet, jobbar ju själv på känd m-firma, så vill du ha råd eller priser hör av dig.
OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Jag kan inte låta bli att fundera på […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]