Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cul8r
Lämnade in bilen imorse och fick svar ganska omg att det är ventil lyftarna som låter, mek sa det var inget allvarligt
och kunde köra utan att vara orolig :???: 10½ skulle dom ha för att reparera det hela
hoppas att du har en bätre mekaniker än jag hade.jag va inne med min t4-99 med samma
symtom o fick samma svar, 40 mil senare skar motorn pga en vevstake genom blocket .det kostade en liten slant o fixa.hoppas att du har tur.Mvh mats
Jo om man får reda på vad det är som tickar i tid så kostar det inte så mycket att laga men dom flesta mekanikerna verkar tro att det ända som kan ticka i en motor är ventillyftarna, mitt tipps är att om ni har missljud så kolla vevlagrena oxå det är inte så svårt o kostar mindre ett eventuellt motor+turbo byte turbon brukar tydligen rasa smtidigt
Mvh Mats
F*n nu blir jag nojig, :???: motorn startar,går bra ingen förändring i bränsleförbrukningen det hörs inget märkvärdigt vid tomgång men det finns där lite och det är konstant ljud som blir snabbare ju högre varvtal skulle vilja ha att det kommer vid toppen på 1:an cylinder på avgaskamen kan man lyfta översta delen av toppen utan en "massa" jobb?
//Jörgen
Det är inte meningen att göra dej nojig :oops: min knackade ganska friskt men bränsleförbrukningen var normal o bilen va lättstartad innan den rasade. ett tipps kan ju vara att köpa en rephandbok där borde det stå hur man gör när man lyfter ventikåpan.Mvh Mats
nalle skrev:Jo om man får reda på vad det är som tickar i tid så kostar det inte så mycket att laga men dom flesta mekanikerna verkar tro att det ända som kan ticka i en motor är ventillyftarna, mitt tipps är att om ni har missljud så kolla vevlagrena oxå det är inte så svårt o kostar mindre ett eventuellt motor+turbo byte turbon brukar tydligen rasa smtidigt
Mvh Mats

Verkstan sa åt mej att det inte va nån ide å byta lager.. bättre å byta motor... jojo lagren kosta 1700:- på mekonomen och jobbet gjordes på några timmar.
mekanikern sa"hade det varit min bil så skulle jag inte bytt" och ju mer jag läser här desto mer låter bilen tycker jag. men jag snackade med kollega och han sa att det går att byta lyftarna utan större ingrepp man tar bort översta toppen sen lyfter man försiktigt på kamen och lyfter upp lyftaren ,skulle detta funka tro ca 2tim trodde han :o

Funderar på att slänga i 10w-30/40 olja kan det bli bättre tro? har idag 0w-30

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]