Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

isak skrev:blir det paraffinutfällning är det som stearin i konsistens, är det slem är det alger
isak
I mitt fall var det paraffin, när bilen fick stå inne och värmas upp startade bilen och bränsleledningen blev genomskinlig igen. (Renault)

Jag lovar hojta till här så fort jag hör något mer angående en rättsprocess mot oljedrakarna.
nope! paraffinutfällning har inte existerat så länge lågsvavlig skitdiesel funnits ca 15-20år!
isak
isak skrev:nope! paraffinutfällning har inte existerat så länge lågsvavlig skitdiesel funnits ca 15-20år!
isak
Yep och jo du! :mrgreen:
Vi gjorde t.o.m. ett litet försök för något år sedan.
Efter en diskussion på arbetsplatsen så bestämde vi oss för att testa.
När vi hade en riktigt hård köldknäpp så ställdes det ut en glasburk med diesel över natten.
Mycket riktigt, på morgonen var det riktiga paraffinutfällningar i bränslet, som förväntat försvann när burken togs in.
Detta sågs även av ett par medlemmar på forumet.
inte i den omfattningen så det blir störningar!
70-talet var det bara ta ur bränslefiltret för att ta sig hem det paraffinet tinade INTE.
isak
isak skrev:inte i den omfattningen så det blir störningar!
70-talet var det bara ta ur bränslefiltret för att ta sig hem det paraffinet tinade INTE.
isak
Kanske inte som för 30 år sedan, men dock ändå.
Bevisligen nog för att orsaka återkommande driftsstopp på en Renault dci m.fl. vid 40 minus.
Alltid på statoils skitdiesel..
Problemet med RME är att den blandar ihop sig med vatten = frysning i filter (det blir alltigt lite kondens) + den har inte samma köldbeständighet som diesel.
Diesel -38 till -40
RME ca -20, sist jag hörde! Inte mycket komma med denna vinter.
Sen skiftar kvaliteten på RME, den har blivit bättre med tiden, men inte nog bra för riktig vinter.
Darför jag tankar såfort jag är vid halvtank, har en kompis som åker hela tiden på "reserven" , och han har dagligen problem med sin BMW premium vaggnen.. HAHA idiot!

Det kommer ju värme men ibland är det f&[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]