Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndersV40
På torpedväggen bak i motorrummet sitter en skylt med chassinummer m.m. Någon av de här siffrorna anger vilken typ av fjädrar bilen ska ha. Kommer dock inte ihåg vilken av dem, men om du antecknar alla och går till Volvo så ska de kunna ta reda på det med dessa siffror.
av Bubbe
Får jag låna tråden lite och pröva lyckan innan jag startar en ny och egen om min fråga..?

Okej, alltså - jag körde Citroën i flera år innan jag köpte min S40 1996 (fas 1), så jag kanske är bortskämd...
...men ska det vara så jäkla hård fjädring?

Vad kan det tyda på? Är det så på alla S40 av min modell? Är de nya? Gamla?
Har de tidigare ägarna kanske krängt på "husvagns/hästvagns"-fjädrar?
Inte skoj när kaffet skvimper ut så fort man kör på en landsväg...

Kan jag "mjuka upp dem" på något sätt själv?
Eller är det byte som gäller?
av juste
Hård!? Jag har en V40 och jag tycker att jag har alldeles för mjuk fjädring. Om jag lastar 50-100kg i bagageutrymmet så tycker jag att bilen sjunker alldeles för mycket.
Det har den gjort ända sedan den var ny, så fjädrarna är inte slut. Det kan ju för all del vara stor skillnad på s40 och v40, det vet jag inget om.
av Bubbe
juste skrev:Hård!? Jag har en V40 och jag tycker att jag har alldeles för mjuk fjädring. Om jag lastar 50-100kg i bagageutrymmet så tycker jag att bilen sjunker alldeles för mycket.
Det har den gjort ända sedan den var ny, så fjädrarna är inte slut. Det kan ju för all del vara stor skillnad på s40 och v40, det vet jag inget om.
Det var som :evil: !
Men... Kan det kanske vara så då att de tidigare ägarna valt en hårdare fjädring?
Det verkade som om det var något slags lantfolk som haft bilen, skitig som fan inuti när jag fick den.
(Och en dam som kört - repa längs hela högersidan)

Hur fungerar en fjäder? Blir den mjukare ju mer slut den blir eller hårdnar det med tiden?
Jag har aldrig liksom förstått det där. Det enda jag gjort i den regionen är att jag bytt krängningshämmare ett antal gånger på Cittran, vilket nog alla ägare av Citroën känner till hur man gör. 8)
av Bubbe
Kom att tänka på en sak... Om man vänder på steken...?
Bilen skumpar som s*tan när jag kör på lite ojämn väg. Det HETER ju STÖTDÄMPARE...
Är det kanske så istället att mina stötdämpare är SLUT???
En stötdämpares funktion är väl just som det heter - dämpa stötar? Eller?

Äh, jag är kass på sånt här, verkligen. Därav dumma frågor. Men jag lär mig ständigt. :D

Lägger till en bild. Vad sitter där inn[…]

Generator laddar ej batteriet

Det kanske den gör, testar väl att l&oum[…]

Nästa elbil från Volvo?

Zeekr går upp till 900V på många[…]

Tysta sommardäck V90

Köpte en V60 ultimate 23:a för ett par[…]