Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av irr87
intressant diskussion !

jag har en c30 och bakrutan är ju som gjord för att titta in. Har även ett insynsskydd men om man reser lite och har en del grejer (väskor och kanske några golfklubbor) med sig så tar jag bort insynssyddet för att få plats med så mycket som möjligt.

därför tänkte jag tona bakrutan och baksidorutorna.
Användarvisningsbild
av Severin
CalleV70 skrev:
Severin skrev:
len skrev: Ligga bakom en med mörk bakruta och bilen framför "svartingen" bromsar, så ser du inte bromsljusen igenom bilen framför. Då ökar risken att bli påkörd! Det är min lilla uppfattning (som kanske delas av andra??)
Men då ska du inte vara på vägar om du har problem med det, håll avstånd till svartingen, hur blir det då med alla skåpbilar, lastbilar etc som inte ens har nån bakruta?

Tyvärr men det måste va bland det dummaste jag har hört på länge
Severin. ditt inlägg är det dummaste jag hört på länge!!
Faktiskt har len rätt till 100 %. Kör du på landsvägarna på kvällarna, behandlar du låpngtradare och bilar olika, t.ex du känner vägen och kör om 5 m bil snabbare än 24 m. Att ligga bakom bilar med ogensomsynliga bakrutor LURAR dig därför du förväntar att se igenom. Detta gör man inte med en plåtbit som bakdörr.
Fast detta är min uppfattning (jag skriver min precis som len). Att Severin fördummar sig över andras synpunkter visar kanske okunskap?
Visst är det bra med planerade körningar men att förlita sig på att se bromsljuset på den bil framför din framförvarande är rent idiotiskt och inleder till falsk trygghet.

Okunskap i trafiken har jag defenitivt inte.

Men visst kör som du vill men kom inte och gnäll sen när det händer en olycka.
Ska du gnälla till polisen/försäkringsbolaget att framförvarande hade för svarta rutor så du inte hann bromsa i tid?
Användarvisningsbild
av len
Severin, du kan leka bilskollärare men du har inte läst inläggen. Man kan ha en synpunkt samt ett tips, men du svarar att man ska sköta sig och hålla avstånd. Hur håller du 100 m när du kör om?? Om du inte förstår att andra har ett tips om nackdel med svarta bakrutor, kom med fördelen, inte besserwissertankar.

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]