Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej har för 2 veckor sedan konverterat mina 3st NBB alpha 175 till xenon 55w xenon från http://www.humanhabit.se.

Det funkade fint dom startar snabbt från kallstart tar det ca 4sek till full jlustyrka, det enda felet var att en lampa var lite gulare men jag fick nya så var det fixat.
Från början så körde jag med Flod-Pencil-Flod med det blev något fruktasvärt starkt punktljus så nu kör jag med 3st flod istället vilket ger ett behagligare sken och ändå ca 450-500m långt.

MEn allt är inte guld och gröna skogar med xenon enligt mig...idag så justerade jag ut ljusen lite så att dom yttre träffade dikeskanken 250 meter framför bilen, när jag sedan är ute och provkör så kommer jag runt en kurva och där står det en ny och fin 80 skylt BANG!! så fick jag en hel kaskad av motljus i ögonen och såg stjärnor och fick ont i ögonen i flera mnuter, det slutade med att jag körde på det ordinarie helljuset dom sita 5 milen hem då ögonen behövde vila.

min egen slutsats är att om man bor som jag i västsverige så är det bättre med 3st stora NBB alpha 225/big knick halogen för det är mer körbart när det är större vägar med skyltar, mitträcken och annat som bländar.om jag däremot hade bott i lappland där det är mera kalt från sådana ting så är det givetvis perfekt.

Nu till en fråga? efter som jag tycker det bländar för mycket ska jag då installera 3000K lampor istället dessa borde ge ett mjukare ljus.......vad tror ni om detta?
Jag upplevde till en början samma sak. Men jag kör med kraftigare doningar, både i ljus och lampväg.
3 st NBB 225 med 75w Xenon fjärr, inte pencil.
Jag justerade strålkastarna precis som dig, men upplevde då en fruktansvärd egenbländning från både skyltar och andra föremål. Lösningen var att jag riktade in de yttre strålkastarna så de lös längs efter vägen istället för ut mo dikena.
NBB har en otroligt bra ljusbild så sidospridningen räcker ändå till och blir över.
Alltså..
Prova att justera in, och upp.
Låt även ljusstrålen vara någon grad högre än vägen, då bländar inte snötäckt väg så mycket i svackorna eftersom fokuspunkten då ligger längre ifrån bilen.
det står om det i forumet, går tyvärr inte att länka från deras sida så du får leta.

vad som står där är väl att det är samma reflektor på Hid och Halogen bara plåtbrickan som håller H1 lampan som skiljer, peta ur den och i med D2s så har du samma ljusbild som NBB alpha hid '
Man har en korrekt ljusbild på 225orna även med H1 xenon och plåtbricka. Denna kombo testades i någon motortidning förra året bland annat.

Jag kör nu med 3st breda 225or och 75w ballaster av samma typ som humanhabit säljer. Det lyser något fruktansvärt bra. Uppskattningsvis minst 700m med bra ljus och så brett att man lyser upp en motorväg på båda sidor...

Nu har jag 5000k, tidigare 6000k och förr var vita skyltar riktigt plågsamt. Nu är det mycket bättre trots mer ljus.

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]