Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av alex87
Har en S40, 2.0T årsmodelll 99. MIn tankmätare har blivit konstig senaste dagarna. Tankade upp den för några dagar sen och tankmätare gick aldrig upp till högsta strecket utan stannade kvar där det var innan, och nu har jag väl kört 10mil och det är ingen förändring. Hällde i flaska karburatorsprit förut. Nån som vet vad som hänt? Kan det kommit nån typ av frost så att givaren inte känner av det?
Senast redigerad av 1 alex87, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Fisch
Jag har läst någonstans att om man ofta tankar ganska små volymer, tex halvtank, så samlas det skit och fukt i tanken. Kombinationen av dessa (under en längre tid) blir att tankmätaren blir missvisande.
Användarvisningsbild
av bernersjo
Kontrollera givaren i tanken, kolla om de finns ngn skit där och om alla kontakter sitter som dom ska och inget glappar eller annat kabelbrott... Har faktiskt aldrig kollat på S40/V40n, men på en kompis 9-5a var de bara att fälla upp sitsen i baksätet och lyfta ett lock där så satt den där.. Han hade samma problem, kan tänka mig att det åtminstone borde vara ngt liknande på Volvon...
av N0RBERG
Hade liknande problem med min gamla s40. Det hände en gång att tankmätaren fastnade på halvtank trots att jag tankade fullt. Det jag gjorde var att köra tanken nästan tomm. När bensinmängden understeg halvtank så följde tankmätaren med ner, alltså började fungera. Sen när jag tankade fullt nästa gång så fungerade mätaren felfritt. Den hängde sig helt enkelt på något sätt. Efter det fungerade den som vanligt så länge jag hade bilen. Så har du tur så är det så enkelt. Annars är det nog givare eller annat som spökar.

Hur hänger man upp avgassystemet på 2.0[…]

Det finns väl tre olika styrväxlar. Tror[…]

Generator laddar ej batteriet

Det är ju intressant att inte hastighetsm&aum[…]

Om de har kunnandet baserat på existerande f[…]