Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av abel1
Min v70 2.4t -01 blir inte helt varm. Så jag hörde mig runt lite och fick då tips att det var termostaten. Har nu bytt ut den mot en ny. Men det hjälpte inte tempraturen går inte mer än upp till andra ibland tredje strecket på mätaren.
Vad kan de vara för fel? kan den nya termostaten vara trasig? har fyllt på kylvätska åxå. Kan det blivit luft i när jag bytte termostat?

/Anders
av abel1
ja de kommer värme in i kupen men inte lika varmt som förr. Vart sitter tempgivaren? och hur kollar man om den är trasig?
Termostaten går väll inte o sätta fel?
Termostathuset är horisontellt på min bil.
Den är köpt på biltema.

/Anders
Användarvisningsbild
av greeeken
abel1 skrev:ja de kommer värme in i kupen men inte lika varmt som förr. Vart sitter tempgivaren? och hur kollar man om den är trasig?
Termostaten går väll inte o sätta fel?
Termostathuset är horisontellt på min bil.
Den är köpt på biltema.

/Anders
Oki där har du svaret
Köp termostat på Volvo så löser det sig.
Fler här som testat biltemas termostat o haft samma fenomen som du har.
Fel går nog inte sätta, eller går går det men då märker du det ganska snabbt.
av abel1
tveksam att de skulle vara fel på den bara för att den är från biltema, men de kan ju va så.
Men tog nu och testade den gamla termostaten som satt i, knöt ett snöre i den och sänkte ner den i en gryta med kokat vatten och den öppnade ca 1cm och sen när jag tog ur den så stängde den efter ett tag igen.
Så de verkar inte vara termostaten som är felet på bilen ändå....eller ska den öppna mer än ca 1cm?
Vad kan jag kolla nu?

/Anders
Användarvisningsbild
av andreas 80
Det du behöver undersöka är ifall termostaten öppnar för tidigt. Det är då du får dålig värme.
Så att testa att doppa den i kokande vatten(95-100 grader) är ju missvisande då den absolut fungerar där.

Har själv haft problem med termostat från biltema som jag fick byta redan efter ett par månader.
Annars så försöker du ta reda på om du kan mäta din tempgivare som sagt, och se om den ger felaktiga värden.
av Fred
Grejen är också att termostaten är en av de ganska få saker som inte är så dyra i original så det finns egentligen ingen anledning att inte köpa den från Volvo!
Användarvisningsbild
av greeeken
abel1 skrev:tveksam att de skulle vara fel på den bara för att den är från biltema, men de kan ju va så.
Men tog nu och testade den gamla termostaten som satt i, knöt ett snöre i den och sänkte ner den i en gryta med kokat vatten och den öppnade ca 1cm och sen när jag tog ur den så stängde den efter ett tag igen.
Så de verkar inte vara termostaten som är felet på bilen ändå....eller ska den öppna mer än ca 1cm?
Vad kan jag kolla nu?

/Anders
Jag har inte sagt att det är fel på termostaten bara för att den är från biltema.
Det är ett faktum att flera testat termostaterna därifrån och inte fått varma bilar. dom jobbar helt enkelt inte inom samma område verkar det som därav att bialrna inte blivit varma.
Värt att testa tycker jag en termostat kostar 186 kr på volvo så det är en bra början.
av abel1
Ja man kanske skulle pröva med en annan termostat. Men har ingen volvo butik i närheten. Men har mekonomen o meca......hur är deras grejer tro?
Får ta o testa min gamla termostat i 80grader och 90 grader för o testa om den öppnar för tidigt. Den ska ju öppna vid 90.

Mvh anders

Läste på Facebook att erbjudandet skull[…]

Abs ring bak V50 AWD

AK24.se. hela drivaxel för 1469 kr

Har du bytt till en "annan" stol s&ari[…]

kabeldragning xc60 2016

Nu vet jag inte om det är likadant på x[…]