Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Man behöver inte vara idiot för att man kör Flexifuel, även om många här på forumet beskyller oss vara det. Jag förstår inte att så många kör flexbilarna på BF95. De måste ha svårt att räkna. Det var ett bra tag sedan det var billigare att köra på bensin.Den största skillnaden jag sett, de gånger det skulle varit billigare att köra på bensin är 3 öre/milen till bensinens favör sedan nov -09. Dessutom påstår de som provat att bilarna går bättre på etanolbränslet. Jag vet inte eftersom jag inte provat att köra på bensin. Ni som köpt diesel har väl gjort det av någon anledning trots att ni "straffbeskattas" som TS skriver, det var väl ett fritt val.
Användarvisningsbild
av Gurra82
Jag köpte diesel och det var mitt val, meningen med tråden är att om alla som kör flexifuel ska tanka etanol, (vet att det finns många som kör på etanol och då är det ju frid och fröjd) jag är inte emot att det tillverkas bilar som är miljöbilar, men om man nu har en miljöbil, så skall man väl oxå vara det fullt ut och inte bara på för att man skall vara det. El?
Användarvisningsbild
av SvenB
Gurra82 skrev:Jag köpte diesel och det var mitt val, meningen med tråden är att om alla som kör flexifuel ska tanka etanol, (vet att det finns många som kör på etanol och då är det ju frid och fröjd) jag är inte emot att det tillverkas bilar som är miljöbilar, men om man nu har en miljöbil, så skall man väl oxå vara det fullt ut och inte bara på för att man skall vara det. El?

Har absolut ingen annan uppfattning.
av RCE
Gurra82 skrev:El?
Njo men då måste vi ju se till att det är grön el och inte kärnkraft/kolkraft. Miljöfarliga batterier är ytterligare en sak...nä det är nog lättare att lägga ner debatten om miljöbil tills det finns trovärdiga alternativ att prata om. Finns ju iofs gas, men där är jag dåligt insatt måste jag erkänna och dessutom brukar det dröja ett bra tag innan effekterna hinner ifatt tekniken.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
RCE skrev:
Gurra82 skrev:El?
Njo men då måste vi ju se till att det är grön el och inte kärnkraft/kolkraft. Miljöfarliga batterier är ytterligare en sak...nä det är nog lättare att lägga ner debatten om miljöbil tills det finns trovärdiga alternativ att prata om. Finns ju iofs gas, men där är jag dåligt insatt måste jag erkänna och dessutom brukar det dröja ett bra tag innan effekterna hinner ifatt tekniken.
Gas är ett mycket bra bränsle ur miljösynpunkt. Nackdelen i Sverige är fortfarande tillgängligheten men det har blivit bättre och bättre. Iaf om man bor söder om Uddevalla/Gävle. Allra bäst är det om man kör på Biogas (framställt av tex Rötat avloppsslam eller jordbruksavfall ). Nu är det dock så smart att det finns något som kallas för gasringen i västra sverige. Det är ett utbyggt gasnät för Naturgas men bl.a. Ryaverket (reningsverk) i Göteborg har kopplat på sig direkt på detta gasnät. Svensk fordonsgas hade förut ett upplägg som innebar att de alltid fyllde på gasnätet med Biogas för varje kubikmeter som deras kunder tankade. D.v.s. även om det du fick i just din bil var 100% naturgas så såg de till att det som fylldes på var Biogas. Smart upplägg! Vet inte om det fortfarande är så dock.

Även Naturgas får sägas vara bra eftersom det ändå är en biprodukt vid oljeborrning och för ett par år sedan facklades större mängder upp än vad hela sveriges gasbilsflotta förbrukade på ett år. Bättre köra bil för det än elda för kråkorna. Och som förmånsbil var Bi-Fuelen snuskigt billig, 60% av förmånsvärdet. Där kan vi tala om sponsring alltså. Du fick en välutrustad V70 för samma förmånsvärde som en Golf.......och dessutom ett drivmedel som konstant var minst 1,50 billigare per mil än bensin. hade nya AFV:n haft samma koncept som den gamla med tankarna under bagagegolvet så hade jag beställt direkt.
av erc
Gurra82 skrev:Jag köpte diesel och det var mitt val, meningen med tråden är att om alla som kör flexifuel ska tanka etanol, (vet att det finns många som kör på etanol och då är det ju frid och fröjd) jag är inte emot att det tillverkas bilar som är miljöbilar, men om man nu har en miljöbil, så skall man väl oxå vara det fullt ut och inte bara på för att man skall vara det. El?
Bilarna heter Flexifuel, Multifuel, Flex Fuel, etc etc vilket betyder att de är designade för att kunna köras på två olika bränslen - flexibelt. Det ena är vanlig blyfri - det andra E85. Att kunna köra på bensin är således en inbyggd funktion vilket lagstiftarna väl visste om när reglerna fastställdes. Hade bilarna inte kunnat gå på annat än E85 hade få provatpersoner skaffat dem.

Det är samma sak med gasbilarna. De kan köras på antingen biogas eller naturgas (fossilt). Ja, eller bensin såklart.

Lite samma sak med de supersnåla bensin- och dieselbilarna. Skulle man slita miljöbilsförmånerna ur händerna på ägarna om de inte kom ner i deklarerade 5,0 respektive 4,5l/100km?
Användarvisningsbild
av Gurra82
erc skrev:
Bilarna heter Flexifuel, Multifuel, Flex Fuel, etc etc vilket betyder att de är designade för att kunna köras på två olika bränslen - flexibelt. Det ena är vanlig blyfri - det andra E85. Att kunna köra på bensin är således en inbyggd funktion vilket lagstiftarna väl visste om när reglerna fastställdes. Hade bilarna inte kunnat gå på annat än E85 hade få provatpersoner skaffat dem.

Det är samma sak med gasbilarna. De kan köras på antingen biogas eller naturgas (fossilt). Ja, eller bensin såklart.

Lite samma sak med de supersnåla bensin- och dieselbilarna. Skulle man slita miljöbilsförmånerna ur händerna på ägarna om de inte kom ner i deklarerade 5,0 respektive 4,5l/100km?
Lite konstigt att du jämför att man skulle kunna ta bort miljöbilsförmånerna om man inte kommer ner till de deklarerade 5,0 osv, den stora skillnaden är ju att en sån bil går ju någorlunda snålt hela tiden, medans skulle volvo tillverka en xc90 som etanolbil så är den miljöbil helt plötsligt, den är fortfarande inte snål. El?
av Tobbev
Hummer släppte väl en etanolbil som inte klassades som miljöbil p.g.a för hög förbrukning, eller kommer jag ihåg fel?

OT: av Gurra82 Idag, 04:48

Fan, oppe i ottan ser jag, eller har du småbarn?
av erc
Gurra82 skrev:
erc skrev:

Lite konstigt att du jämför att man skulle kunna ta bort miljöbilsförmånerna om man inte kommer ner till de deklarerade 5,0 osv, den stora skillnaden är ju att en sån bil går ju någorlunda snålt hela tiden, medans skulle volvo tillverka en xc90 som etanolbil så är den miljöbil helt plötsligt, den är fortfarande inte snål. El?
De E85-bilar som klassas som miljöbil enligt Vägverkets definition får inte förbruka mer än 9,2l/100km bensin vid blandad körning. Detta gör att vare sig en XC90 eller någon av alla de stora E85-SUVar som finns i USA skulle kvala in.

Amerikanare är de största exponenterna a[…]

köpa en Volvo S / V60

Tack för bra svar.

Hej, jag har en manuell v60 t4 2016 med b4204t19 s[…]

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den[…]