Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Datarolf
Köpte min första Volvo och min första dieselbil i oktober 2009. Upptäcker nu att Transportstyrelsen är vänlig och skickar ut en skatteavi på 2002 kronor varje kvartal för min XC70 MY 10 med D5-motor, alltså en kostnad på ca 8 000 kronor per år.

Min bensinbil av motsvarande storlek - en Ford Galaxy med plats för 7 personer - kostar lite drygt 2 000 kronor i skatt per helår. Är det alltså så att skatten på en dieselbil är ungefär 4 gånger så hög som på en bensinbil? Jag tycker inte heller 8 000 kronor om året stämmer särskilt väl med den här artikeln:

http://www.automotorsport.se/news/17427 ... -bilskatt/

Så är jag lurad på bilskatten och ska klaga, eller är det så här illa?

/Rolf J
Användarvisningsbild
av Guligan
Du får fordonsskattsaviseringen var fjärde månad, alltså tre gånger per år. Så det blir i ditt fall cirkus 6 Tkr, kanske illa nog...
Användarvisningsbild
av sand3rs
Datarolf skrev:Köpte min första Volvo och min första dieselbil i oktober 2009. Upptäcker nu att Transportstyrelsen är vänlig och skickar ut en skatteavi på 2002 kronor varje kvartal för min XC70 MY 10 med D5-motor, alltså en kostnad på ca 8 000 kronor per år.

Min bensinbil av motsvarande storlek - en Ford Galaxy med plats för 7 personer - kostar lite drygt 2 000 kronor i skatt per helår. Är det alltså så att skatten på en dieselbil är ungefär 4 gånger så hög som på en bensinbil? Jag tycker inte heller 8 000 kronor om året stämmer särskilt väl med den här artikeln:

/Rolf J
Som ovanstående säger, 2002kr 3ggr/år.

Hur menar du att du blir lurad? Kolla skatten är en sjlävklarhet för de flesta när man byter bil, eller?
av RCE
sand3rs skrev:
Som ovanstående säger, 2002kr 3ggr/år.

Hur menar du att du blir lurad? Kolla skatten är en sjlävklarhet för de flesta när man byter bil, eller?
Tyvärr är det nog allt för vanligt att många bilköpare bara ser till bilens pris och bränsleförbrukning :???:
Förutom ovan nämnda saker bör man ju också räkna in försäkring, skatt, servicekostnader, värdeminskning, framtida reparationskostnader och så vidare.
av erc
Datarolf skrev:Köpte min första Volvo och min första dieselbil i oktober 2009. Upptäcker nu att Transportstyrelsen är vänlig och skickar ut en skatteavi på 2002 kronor varje kvartal för min XC70 MY 10 med D5-motor, alltså en kostnad på ca 8 000 kronor per år.

/Rolf J
Lurad? Vem skulle ha lurat dig?! :)

Gå till transportstyrelsen webbsida, slå in digg reg nr och se vad bilens årliga skatt är. Visste du inte om hur hög skatten var när du köpte bilen - tja, då har du kanske lurat dig själv.
av Bitez
katten betalas ju 3ggr! lurad.... beror på hur man ser det. jag beställde min bil, så jag hade ju inget reg nr att gå på, sen kryllade det faktiskt inte av my10 är jag beställde min, så jag var "DUMMMMM" som frågade säljaren.... Fick svaret med ett enormt fliiin "...det är baraaa 3800... eller om det var 3900... men under 4tkr!...."

han misstog sig med en tusenlapp, 4800+ var skatten.... :)))) Borde man inte veta sådant som säljare???? Efter alla bilbyten jag gjort, så ogillar jag den yrkesgruppen starkt...
av Bitez
Lurad eller ej, enligt länken här från autmotorsport, så räknade jag ut nya skatten för mig, ehehe, det blir ju en sänkning med dryga 800kr... Inte illa :))))))))))))

(om utgångsläget för koldioxid räkningen är vid blandad, går de på stadskörning blir ju skatten bra mycket högre, och går de på landsvägkörning blir den riktigt rolig.....)
Användarvisningsbild
av Datarolf
Lurad eller inte - jag bekymrar mig inte så mycket om bilskatten när den bara handlar om ett par tusen om året - helt försumbart jämfört med bilens värdeminskning dvs re-investeringskostnaden.

Däremot störde det mig när skatten plötsligt blev 4 gånger (visade sig vara 3, tack för den rättelsen i första svaret) högre bara för att jag köpte en dieselbil.
Användarvisningsbild
av sand3rs
Visst är skatten hög på stora dieslar men förhoppningsvis lönar det sig om du räknar totalkostnaden på din nya bil kontra den gamla, trots skatten. Att din skatt är drygt 5000kr högre än min v8 är ju bara logiskt... :mrgreen:
av Bitez
Jag hade lastbågar köpta hos biltema, riktigt billiga var de, lite bök o få på men sedan så var det inga problem. Det ända som störde mig var att det var väldigt brusigt vare sig man hade last eller ej på taket. drev mig till vansinne. så inför fjällresan satsade jag på thule nya prylar, man fäster "fötterna" med en gummirem som stramas åst med ett verktyg, som är inbyggd i låset (???). Men men... så tänkte jag även köpa till deras aerodynamiska hållare, (900kr/par) men hitade inga, så det fick bli standard svarta hållarna istället. Köpte även till skidhållare, ser väldigt billiga ut, dock fungerar utmärkt.

Summa sumarum, mina nya lasthållare gick på 1500kr (drygt) och ytterligare 300kr för skidhållaren. Gissa om det viner lika mycket i bilen med eller utan skidor på taket. Då vänner känner man sig "LURAD!" :)))))) Jag har även funderat på köpa takbox därav satsade jag på lite bättre lasthållare, men det måste ju kännas som en tornado ovanför huvudet med en takbox. Om hållarena viner och tjuter utan ngn last på, jävlar mig vad det skulle låta med en box på. :(
Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]

Tjena jag har en 945 med b230fk och jag har f&arin[…]

Det är 9000 mil intervall på remmen och[…]