NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pippolei
jag måste säga att Sonax glansschampo (tror jag det heter) och Sonax Snabbvax är helt suveräna!!
Vilket kanonresultat det blir när man torkat bilen torr med microfiber dukar.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
En sann bilnörd som jag är så har jag skyddat bilen redan i höstas genom att tejpa upp bilen med en speciell tejp som skyddar mot stenskott/bläster.
Jag har tejpat hela fronten och en bit upp på huven, trösklarna och skärmkanterna.

När jag gjorde det i höstas känndes det lite overkill men med facit i hand efter denna vintern så är jag glad att jag gjorde det. 74Kr + lite arbete tycker jag det är värt. Till våren blir det polering och sen är bilen fortfarande som ny utan stenskott.
Användarvisningsbild
av chrissofsweden
FiddeUBC skrev:En sann bilnörd som jag är så har jag skyddat bilen redan i höstas genom att tejpa upp bilen med en speciell tejp som skyddar mot stenskott/bläster.
Jag har tejpat hela fronten och en bit upp på huven, trösklarna och skärmkanterna.

När jag gjorde det i höstas känndes det lite overkill men med facit i hand efter denna vintern så är jag glad att jag gjorde det. 74Kr + lite arbete tycker jag det är värt. Till våren blir det polering och sen är bilen fortfarande som ny utan stenskott.
Vilken tejp använde du? Låter ju toppen!

/Christian
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Tejpen är köpt på Swedol och är matt svart pvc tejp 50mm bred och heter Blästertejp. Den smalare är köpt på biltema och heter bara isoleringstejp. Man kan behöva värma tejpen lite också med en hårfön när man monterar den så att den fäster bra runt alla skrymslen och blir lätt att forma.

På vissa ställen har jag lagt biltemas isoleringstejp över skarvarna då den kryper när den blir kall och bubblar sig lite.
På håll ser man inte alls att bilen har detta skydd.
bilder....

Bild

Bild
av jumu01
FiddeUBC du har inte funderat på en andra bil under vintern typ slit o släng bil! :wink:
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Jovisst har jag det, har inte plats till en bil till bara. Sen är det så, hade jag köpt en äldre XC70 typ med lite skavanker på då hade jag givetvis börjat o skicka saker på lack osv. Jag måste verkligen ha allt perfekt och det är min stora nackdel.
Användarvisningsbild
av chrissofsweden
Kan ingen sammanfatta ett enkelt kit bestående av väl fungerande produkter typ prewash, bumper-shine, schamboo etc. Så att man slipper välja bland allting..

Kort och koncist. Det vore jättesnällt! Jag försöker verkligen samla ihop rätt grejer men jag blir rejält snurrig.. tyvärr har jag inte utvecklat ett dunderintresse för själva produkterna även om städning/tvättning är j*kligt kul!

/Christian

När lampan för låg nivå t&au[…]

Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]