Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Hej! En fråga.
Vad skulle hända om jag parkerade på en 10 minuters parkering (inte parkerat konstigt på något sätt) men tagit bort regskyltarna, fanns ju förr såna snabblösningar. får dom flytta fordonet genast eller måste dom vänta?
Thomas
Guligan skrev:Du (bilen) blir polisanmäld?
HITTADE DETTA! på ett annat forum.
Jag började med det här tricket för ca 3 veckor sedan. Där jag parkerar är lapplisorna varje dag och kollar. Dom går runt bilen flera varv och kollar in, sen ser dom helt gråtfärdiga ut för att dom inte kan bötfälla mig :lol: . Polisen har även kört förbi bilen flera gånger utan att bry sig.
Eftersom det är en privat parkering så är det ju ägaren (till parkeringen) som får stå för kostnaden för bortforslingen, många skiter nog i det för dom har små eller inga chanser alls att få tillbaka dessa pengar.
Undra hur länge jag kan hålla på såhär? Men det är ju trevligt så länge det varar.

--------------------------------------------------------------------------------
Senast redigerad av 1 T-rex, redigerad totalt 0 gånger.
T-rex:

det är inte olagligt att plocka bort regplåtarna på ett parkerat fordon, bara att köra.
Du var lite inne på svaret själv, när det är privata parkeringar måste man vänta minst en vecka. På kommunens gatumark så beslagtar man felparkerade fordon utan regplåtar. Observera att vi har utrustning som kan översätta chassienr till regnr och är ofta fullt synligt i vindrutan, regnr kan också vara inprintat i bilens glasrutor.

ett annat säkert kort är att byta regplåt med en kompis vid ett parkeringstillfälle. Om bilens regnr inte stämmer med böterns angivna fabrikat så makuleras den automatiskt.
Det är däremot olagligt.
absolutjoxs skrev:T-rex:

det är inte olagligt att plocka bort regplåtarna på ett parkerat fordon, bara att köra.
Du var lite inne på svaret själv, när det är privata parkeringar måste man vänta minst en vecka. På kommunens gatumark så beslagtar man felparkerade fordon utan regplåtar. Observera att vi har utrustning som kan översätta chassienr till regnr och är ofta fullt synligt i vindrutan, regnr kan också vara inprintat i bilens glasrutor.

ett annat säkert kort är att byta regplåt med en kompis vid ett parkeringstillfälle. Om bilens regnr inte stämmer med böterns angivna fabrikat så makuleras den automatiskt.
Det är däremot olagligt.
Hej
Så på kommunens mark så tar dom den direkt alltså? Sen görs inte alltid den chassikontrollen av ett fordon för att säkerställa att det är rätt fordon?
Morsan fick en p-bot för ett tag sen o på den stod det fel reg nr :o :lol: Morsan ville ju ringa o berätta för nån på parkeringsföretaget men det sa farsan o jag att hon skulle låta bli. o givetvis så fick vi ju ingen påminnelse sen. :D snacka om tur
T-rex skrev:

Det är däremot olagligt.
Hej
Så på kommunens mark så tar dom den direkt alltså? Sen görs inte alltid den chassikontrollen av ett fordon för att säkerställa att det är rätt fordon?
Om så är fallet KAN bilen beslagtas, långt ifrån alla gör det. det är en stor kostnad för kommunen. Oftast är det ett vrak som är dumpat, då ägaren saknar betalningsmöjlighet måste kommunen stå för kalaset.

chassinummerskontroll är en polisak och genomförs normalt inte.
MrSimson skrev:Morsan fick en p-bot för ett tag sen o på den stod det fel reg nr :o :lol: Morsan ville ju ringa o berätta för nån på parkeringsföretaget men det sa farsan o jag att hon skulle låta bli. o givetvis så fick vi ju ingen påminnelse sen. :D snacka om tur
2-3% av de böter som skrivs är felaktigt ifyllda
absolutjoxs skrev:
T-rex skrev:

Det är däremot olagligt.
Hej
Om så är fallet KAN bilen beslagtas, långt ifrån alla gör det. det är en stor kostnad för kommunen. Oftast är det ett vrak som är dumpat, då ägaren saknar betalningsmöjlighet måste kommunen stå för kalaset.

chassinummerskontroll är en polisak och genomförs normalt inte.
MrSimson skrev:Morsan fick en p-bot för ett tag sen o på den stod det fel reg nr :o :lol: Morsan ville ju ringa o berätta för nån på parkeringsföretaget men det sa farsan o jag att hon skulle låta bli. o givetvis så fick vi ju ingen påminnelse sen. :D snacka om tur
2-3% av de böter som skrivs är felaktigt ifyllda
Tack för svaren, dom var tydliga.. :D
Tja,
Jag fick lapp på rutan på jobbet igår. Rent tekniskt är det korrekt eftersom jag glömde lägga upp p-tillståndet i rutan...

Lappen är av den "gamla hederliga" sorten med karbonpapper inuti. Det som är lite annorlunda är dock att p-vakten inte skrivit in vilket belopp som skall betalas. Detta fält är helt tomt...

Hur hanterar jag detta rent juridiskt??? Om jag inte betalar får jag en påminnelse. Om denna är på 500:- så stämmer det ju inte med den orginallapp jag fått. Eller skall man förstå att det är en miss från p-vakten och betala det som kommer på påminnelsen?

Tack på förhand
  • 1
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 85
Tysta sommardäck V90

Hade Pirelli P-Zero innan jag i våra kö[…]

Har du kollat om fläkten går tungt? Om […]

Hej, har tömt ut och torkat upp ca 4 liter va[…]