Tobbev skrev:perhall skrev:gages skrev:På Saab tycks det vara så att bränslet till den extra dieselvärmaren inte passerar den genomströmningsmätare som ger information till bilens färddator. Med andra ord ingår inte dieselvärmarens förbrukning vare sig den momentana eller genomsnittliga bränsleförbrukningen som anges på displayen.
Det gör den väl inte på Volvo heller? Därav de stora skillnaderna mellan färddatorn och verklig tankning.../PH
Nej det gör den inte (om jag har fattat det rätt). Färddatorns förbrukning går väl på öppningstider för spridare etc.
Att inkludera värmarens förbrukning i färddatorn skulle nog ingen tillverkare vilja, efter som säkerligen 80% (min uppskattning) av bilägarna aldrig mäter förbrukning vid pumpen utan enbart går på färddatorn. Jag antar att det är därför som färddatorn alltid visar mindre än den verkliga.
Men färdatorn skall ge en uppfattning om hur långt jag kommer på en tank, men det gör den inte.
När jag tankar står färdatorn på en snittförbrukning av ca. 0.74 l/milen när jag kollar efter att jag har tankat säger datorn att jag kan komma 110 mil på det som finns i tanken.
Det brukar stämma första halva tanken då efter tankmätaren, jag kommer ca 45 -50 mil ...men därefter så händer det något.
efter ytterligare 10 mil har den tagit en kvartstank till och när jag kört 10 mil ytterligare är tanken tom.
Det innbär 20 mil på den sista halva tanken och 50mil på den första halvan..även färddatorn visar efter 50mil att jag kan köra 50-mil ytterligare ..men färddatorn faller sedan som en sten o plockar 2-3 mil på varje verkligt körd mil.
Nu är det ju inte så att jag kör på ett sätt på första delen av tanken och annat på den andra , utan jag har samma körsätt hela tiden.
Jag tycker detta är en kostigt kalibrerad färddator som i pincip inte duger till något mer än att skapa förvirring.