Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
P1800 skrev:Mina förbrukningssiffror:
0,5 l / mil landsväg och 0.6 blandad körning enligt fabriksuppgifter kan man nog nå på färddatorn vid snäll körning. I verkligheten ligger den mätta förbrukningen (snällt körd) ca 0,1 l / mil högre, antaget att vägmataren visar rätt. Det skiljer m a o 15-20% och det tycker jag är mera än vad som är acceptabelt. (2,4d man MY10)

Någon ned erfarenheter av 1.6 DrivE?
Om den uppvisar motsvarande tendenser kan ju en köpare som valt bilen utifrån bränsleekonomin bli fruktansvärt besvikelsen. Speciellt då med mycket tillsatsvärmare och parkeringsvärme så lär siffrorna snabbt kunna ligga drygt 50% över databladet?
Jag har inte kört den men läst alla (tror jag) tester och de är ju genomgående grymt imponerade av förbrukningen. Vidare vann C30 med samma motor ett förbrukningstest i en tysk tidning över bilar som BMW 116 och Audi A3 1,6 e-power... däremot verkar inte nya D5-motorn vara så snål som man kan tro av EU-mixen. Men där gör sig ju många fabrikanter skyldiga till att EU-mix-optimera... jag tror ju t ex inte att det är så många som sparar 0,04/mil på att V70 DRIVe får start/stopp - men i EU-mixen skiljer det alltså nästan 10 procent. Eller har de gjort något mer? /PH
Användarvisningsbild
av gages
På Saab tycks det vara så att bränslet till den extra dieselvärmaren inte passerar den genomströmningsmätare som ger information till bilens färddator. Med andra ord ingår inte dieselvärmarens förbrukning vare sig den momentana eller genomsnittliga bränsleförbrukningen som anges på displayen.
av perhall
gages skrev:På Saab tycks det vara så att bränslet till den extra dieselvärmaren inte passerar den genomströmningsmätare som ger information till bilens färddator. Med andra ord ingår inte dieselvärmarens förbrukning vare sig den momentana eller genomsnittliga bränsleförbrukningen som anges på displayen.
Det gör den väl inte på Volvo heller? Därav de stora skillnaderna mellan färddatorn och verklig tankning.../PH
av Tobbev
perhall skrev:
gages skrev:På Saab tycks det vara så att bränslet till den extra dieselvärmaren inte passerar den genomströmningsmätare som ger information till bilens färddator. Med andra ord ingår inte dieselvärmarens förbrukning vare sig den momentana eller genomsnittliga bränsleförbrukningen som anges på displayen.
Det gör den väl inte på Volvo heller? Därav de stora skillnaderna mellan färddatorn och verklig tankning.../PH
Nej det gör den inte (om jag har fattat det rätt). Färddatorns förbrukning går väl på öppningstider för spridare etc.

Att inkludera värmarens förbrukning i färddatorn skulle nog ingen tillverkare vilja, efter som säkerligen 80% (min uppskattning) av bilägarna aldrig mäter förbrukning vid pumpen utan enbart går på färddatorn. Jag antar att det är därför som färddatorn alltid visar mindre än den verkliga.
av perhall
Tobbev skrev:
perhall skrev:
Nej det gör den inte (om jag har fattat det rätt). Färddatorns förbrukning går väl på öppningstider för spridare etc.

Att inkludera värmarens förbrukning i färddatorn skulle nog ingen tillverkare vilja, efter som säkerligen 80% (min uppskattning) av bilägarna aldrig mäter förbrukning vid pumpen utan enbart går på färddatorn. Jag antar att det är därför som färddatorn alltid visar mindre än den verkliga.
Faktiskt visar min "exakt rätt" (eller åtminstone så slår det aldrig fel med två decimaler och samma pump: 1,11 på datorn 1,11 vid pumpen).
Det är nog mest vi här på forumet som mäter... de flesta bilar jag har haft har visat för lite. Verkar som att Merca ibland visar rätt och inte för lite också... /PH
av Steff 99
Tobbev skrev:
perhall skrev:

Men färdatorn skall ge en uppfattning om hur långt jag kommer på en tank, men det gör den inte.
När jag tankar står färdatorn på en snittförbrukning av ca. 0.74 l/milen när jag kollar efter att jag har tankat säger datorn att jag kan komma 110 mil på det som finns i tanken.
Det brukar stämma första halva tanken då efter tankmätaren, jag kommer ca 45 -50 mil ...men därefter så händer det något.
efter ytterligare 10 mil har den tagit en kvartstank till och när jag kört 10 mil ytterligare är tanken tom.

Det innbär 20 mil på den sista halva tanken och 50mil på den första halvan..även färddatorn visar efter 50mil att jag kan köra 50-mil ytterligare ..men färddatorn faller sedan som en sten o plockar 2-3 mil på varje verkligt körd mil.

Nu är det ju inte så att jag kör på ett sätt på första delen av tanken och annat på den andra , utan jag har samma körsätt hela tiden.

Jag tycker detta är en kostigt kalibrerad färddator som i pincip inte duger till något mer än att skapa förvirring.
av perhall

Att inkludera värmarens förbrukning i färddatorn skulle nog ingen tillverkare vilja, efter som säkerligen 80% (min uppskattning) av bilägarna aldrig mäter förbrukning vid pumpen utan enbart går på färddatorn. Jag antar att det är därför som färddatorn alltid visar mindre än den verkliga.[/quote]

Men färdatorn skall ge en uppfattning om hur långt jag kommer på en tank, men det gör den inte.
När jag tankar står färdatorn på en snittförbrukning av ca. 0.74 l/milen när jag kollar efter att jag har tankat säger datorn att jag kan komma 110 mil på det som finns i tanken.
Det brukar stämma första halva tanken då efter tankmätaren, jag kommer ca 45 -50 mil ...men därefter så händer det något.
efter ytterligare 10 mil har den tagit en kvartstank till och när jag kört 10 mil ytterligare är tanken tom.

Det innbär 20 mil på den sista halva tanken och 50mil på den första halvan..även färddatorn visar efter 50mil att jag kan köra 50-mil ytterligare ..men färddatorn faller sedan som en sten o plockar 2-3 mil på varje verkligt körd mil.

Nu är det ju inte så att jag kör på ett sätt på första delen av tanken och annat på den andra , utan jag har samma körsätt hela tiden.

Jag tycker detta är en kostigt kalibrerad färddator som i pincip inte duger till något mer än att skapa förvirring.[/quote]

I gamla V70:n visade färddatorn (precis som de gjort i alla mina BMW o Volvo) också för lite men allvarligast var att 100 km till tom tank raskt blev --- till tom tank (på 30-40 km). Det felet finns inte nu. Min fungerar faktiskt perfekt eftersom förbrukningen mäts exakt. Men jag har alltid uppfattat BMW-datorns precision som bättre när det kommer till slutet... 8 km till tom tank etc. /PH
Användarvisningsbild
av Falk
Jag har fortsatt att föra bok över den verkliga förbrukningen.
I dagsläget har jag sedan November kört 3500mil med min MY10 V70 2.4D-175 och gjort av med 2,5m2 diesel.
"Verklig förbrukning" hittills ca0.72l/mil enligt pump/vägmätar-metoden. Det har varit riktigt blandad körning stad och landsväg, sommar och vinter inkl värmare, några mil med lätt släp, några mil med riktigt tungt lastat släp, några mil på Autobahn i god fart och några mil runt Nürburgring. :P

Nu vet jag ju inte om bilens vägmätare och pump-räkneverken visar rätt. Man borde ju kolla vägmätaren mot GPS'en vid tillfälle. Men hastighetsmätaren är förbluffande exakt. I 50-100km/h visar mätaren 2-3 km/h för mycket, sedan minskar felvisningen, vid 210km/h visar den exakt rätt enligt mina två GPS'er.

(Bilen orkar lite drygt 215km/h på plan mark enligt GPS'erna, när det har gått lite nerför har jag sett närmare 230km/h som värst...) :roll:
Användarvisningsbild
av Momentum
Falk skrev:Jag har fortsatt att föra bok över den verkliga förbrukningen.
I dagsläget har jag sedan November kört 3500mil med min MY10 V70 2.4D-175 och gjort av med 2,5m2 diesel.
"Verklig förbrukning" hittills ca0.72l/mil enligt pump/vägmätar-metoden. Det har varit riktigt blandad körning stad och landsväg, sommar och vinter inkl värmare, några mil med lätt släp, några mil med riktigt tungt lastat släp, några mil på Autobahn i god fart och några mil runt Nürburgring. :P

Nu vet jag ju inte om bilens vägmätare och pump-räkneverken visar rätt. Man borde ju kolla vägmätaren mot GPS'en vid tillfälle. Men hastighetsmätaren är förbluffande exakt. I 50-100km/h visar mätaren 2-3 km/h för mycket, sedan minskar felvisningen, vid 210km/h visar den exakt rätt enligt mina två GPS'er.

(Bilen orkar lite drygt 215km/h på plan mark enligt GPS'erna, när det har gått lite nerför har jag sett närmare 230km/h som värst...) :roll:
Det där kallar jag en riktig utvärdering, inte på en tank eller två, utan på 3500 mil, jag beundrar att du orkar hålla ordning på det hela
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11
Vi som beställt nya V60

Nu finns min nya V60 hos handlaren: - 11 april bes[…]

Det varierar med årsmodeller och n&aum[…]

Volvo 240 klocka

Har varvräknare i kombinationsinstrumentet oc[…]