Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CalleV70
det värsta är att du inte har tempmätare längre så du vet inte temperaturen!
På min gamla V70 tog jag en pappskiva framför kylaren när det var - 20
Användarvisningsbild
av Variosboy
Efterssom vattnet inte ens cirkuleras genom kylaren när motorn inte är uppe i temp så lär väl inte en pappskiva framför kylaren på en modern bil göra nån större skillnad.

Kanske ska ta å göra ett test någon dag när jag har lite å göra... Återkommer år 2015 klockan 17:15 med resultatet :D
av CalleV70
Mja, nu skrev jag min gamla V70 som var en bensinare med turbo, allt från -99. Och termostaten släpper igenom lite, i alla fall på den gamlingen. Annars tror jag vattenpumpen inte mår så bra. Vidare kommer mindre fartvind (tror jag?) in i motorrummet och kyler inte motorblocket. Låt mig leva i tron jag har rätt!!
Men som sagt, jag ser fram emot långtesten..
av EFI93
Så länge som elfläkten inte går igång så cirkulerar inget varmvatten tillbaka till motorn. Det är enda indikationen man har på motortempen.
På skotern har jag en Clas Ohlsson termometer som går över 100 c den dagen man vill kolla termostaten får man montera en sån på motorblocket.
På mina andra bilar 95 o 96 850 har jag fått byta termostater de höll inte rätt temp.
av ztaffans
Hoppla, hoppla nu backar vi lite här.

Det klart att CalleV70 har rätt med sin pappskiva i grillen.

EFI93 har fel med sin teori att vattnet inte cirkulerar genom kylaren förrän elfläkten går.

Så här funkar det och har gjort sedan 70-talet på bilar med elektrisk kylfläkt (ja det fanns faktiskt redan då fast inte på Volvo): Termostaten har funktionen att öppna om vattnet uppnår en viss temperatur t.ex. 72 grader. När termostaten öppnar så cirkulerar vattnet även ut i kylaren vilken fartvinden då kyler och ju kallare det är ute ju mer kyler det. Sätter man då en pappskiva framför grillen så minskar kyleffekten eftersom fartvinden inte träffar kylaren.

Kylfläkten startar vid mycket högre temperatur (t ex 90 grader) när fartvinden är otillräcklig för att kyla motorn. Detta förekommer ju t ex vid stadskörning och mycket tomgångskörning, absolut oftast på sommarhalvåret.

OBS! Jag har bara tagit exempeltemperaturer som kan vara normala på många bilar men vet ej att dessa stämmer exakt på Volvo och deras olika motorer eftersom detta varierar mellan olika motortyper.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Du har helt rätt i att kyleffekten minskar med en pappskiva i fronten OM motorn är uppe i temperatur och således redan släpper genom vatten till kylaren.
Men det jag menade var att en pappskiva i fronten inte hjälper till att skynda på uppvärmningen efterssom man inte har någon avkylning från kylaren under "uppvärmningsfasen" i alla fall.

Givetvis får man ju en mindre genomströmning av kall luft över blocket och motorn i övrigt, men vilket skillnad det gör, det vette sjutton. Kanske skillnad om man tar en kall bil och kör direkt ut på motorvägen..

Ska man täcka för så ska man i så fall sätta en pappskiva inne vid kylaren och täcka hela kylaren, och inte som man ser vissa göra: sätta en liten pappskiva enbart i grillen, för det är ju inte bara genom grillen mellan lyktorna som luften tar sig in till motorummet..
Användarvisningsbild
av seter
Åkte och tankade idag och tog mig tid att räkna förbrukningen. 1,266l/mil på 45 mils körning, pust.... Detta med en V70 diesel 2,4D my10 och automat. Förra gången jag räknade ut förbrukningen hade den tagit 0,94l/mil. Ska dom verkligen ha så sjukt mycket diesel, eller? Det är klart att värmaren går endel med endå...
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Korta sträckor och/eller stadskörning på vinter så kan det mycket väl bli så. Jag ligger på 2,12l/mil med min S80 V8 på vintern, med den bränsledrivna värmaren. Snittet i somras var 1,63!
av Steff 99
seter skrev:Åkte och tankade idag och tog mig tid att räkna förbrukningen. 1,266l/mil på 45 mils körning, pust.... Detta med en V70 diesel 2,4D my10 och automat. Förra gången jag räknade ut förbrukningen hade den tagit 0,94l/mil. Ska dom verkligen ha så sjukt mycket diesel, eller? Det är klart att värmaren går endel med endå...
Jag har också en My 10 diesel automat, den drar också mycket, förhoppningsvis är det nu när det är kallt.
Men det som stör mej mest är att färddatorn säger 0.74 men bilen drar nära litern.
Går det inte att kalibrera färddatorn...????

Eller så har både du o jag hål i tanken... ?:-/
Användarvisningsbild
av P1800
Mina förbrukningssiffror:
0,5 l / mil landsväg och 0.6 blandad körning enligt fabriksuppgifter kan man nog nå på färddatorn vid snäll körning. I verkligheten ligger den mätta förbrukningen (snällt körd) ca 0,1 l / mil högre, antaget att vägmataren visar rätt. Det skiljer m a o 15-20% och det tycker jag är mera än vad som är acceptabelt. (2,4d man MY10)

Någon ned erfarenheter av 1.6 DrivE?
Om den uppvisar motsvarande tendenser kan ju en köpare som valt bilen utifrån bränsleekonomin bli fruktansvärt besvikelsen. Speciellt då med mycket tillsatsvärmare och parkeringsvärme så lär siffrorna snabbt kunna ligga drygt 50% över databladet?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]