Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MasterMint
Hej!

Köpte en volvo s40 2.0T -99 igår.

Kupefläkten fungerar dock inte, och jag tänkte fråga vad det troligtvis beror på.

Är det hela fläkten som ska bytas eller är det troligtvis motståndet som är trasigt?

Har tyvärr inget garage och vill helst inte stå ute i -20 grader därför jag skulle vilja veta vad det är så jag bara behöver köpa den delen och byta.

Tack på förhand!

// MasterMint
av MasterMint
Det kommer ingen ström fram till fläkten av vad jag kunde se med testmejsel, säkringen var fortfarande hel och reläet som sitter framme i motorutrymmet var också fungerande.

Kan det vara motståndet till kupefläkten som är trasigt? har sett att det verkar vara ett vanligt fel på s/v40
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja det är vanligt att motståndet / resistor (har hört olika namn) går sönder.
Av vad jag hört är det vanligt att fläkten går sönder så att den går trögt vilket då gör att motståndet också går sönder. Så har du otur är båda sönder.
Du skulle ju kunna testa koppla ström direkt till fläkten för att se om den funkar.
av MasterMint
Nu har jag kopplat ström direkt till fläkten och den fungerar felfritt!

bytte även motståndet /resistorn men felet är kvar, alla säkringar är hela fortfarande. testade även att låna en fungerande styrenhet till AC men även det utan att lösa problemet.

har ingen aning alls vad det kan vara, kopplade iallafall in fläkten igen så nu kan jag ju få bort imman på rutorna och ha värme i bilen iallafall via direkt 12v
Användarvisningsbild
av Tomas88
Låter ju väldigt konstigt.
Är du säker på att säkringen är hel? Alltså har du har du testat byta säkringen, för den skulle ju kunna se hel ut fastän den inte är det.
Användarvisningsbild
av hollan
reläet till kupe fläkten sitter inte i motorummet utan inne i kupen ta bort kåpan under ratten sitter brevid rattstången 2st relä ett till elvärmen och ett till fläkten samma relä prova o skifta dom så va de i alla fall på en s40 98 när fläktmotståndet är isönder går oftast fläkten på max i alla hastigheter
Volvo S60 T3 2012 bytesråd

Har nu provkört den men måste säga[…]

Tysta sommardäck V90

Efter en resa på 240mil ner och tillbaka fr[…]

Kan vara så. Värt att tänka p&arin[…]

V50 T5 oljeförbrukning

M1 FS 0W40 är så top-end olja det g&ari[…]