Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BG
Pebben skrev:
henka35 skrev:Det finns bara en leverantör på vindrutor nämligen Pilkington. De levererar även till Volvo. Dock lägger man då in ett Volvomärke vid tillverkningen. De som eftermonteras brukar inte ha Volvomärket, men det är exakt samma ruta.

/Henrik
Nix det finns många leverantörer av rutor... Pilkington är en, Securit är en annan som numera ägs av just Saint Gobain. Sekurit är dessutom leverantör till Volvo. Vet eftersom jag installerat roboten som packar rutorna i pall till Volvo.
Är det samma kvalisort på alla, eller finns det bara "en" vindruta till alla S60?

BG/2,5T
Användarvisningsbild
av ER
BG skrev:Har varit i kontakt med Volvia glas och det är 35% i självrisk. Blev rekommenderad av två glasmästare som Volvia hade på min ort. Den ena är auktoriserad. Priset hos den oauktoriserade var 1,725 kr och hos den auktoriserade 2,158 kr. Volvia angav 1,925 kr som det jag skulle betala. Tyvärr går det inte att laga.

Får man exakt samma ruta som originalet med sin märkning, antenn, regnsensor osv? Blir det garanterat tätt?

Vi höll 100 km/t på 90 väg när en SAAB som väl höll 130 km/t gjorde en snäv omkörning trots man körde in på vägrenen. :evil: Ett tips, flytta inte er innan vägarna är rena från grus och sten.

BG/2,5T
Sen byter man inte heller rutan+torkarbladen innan dom sopat upp skiten heller, även om man tvingas åka halva vintern med sprickan/sprickor. Så länge det inte läcker eller är för störande i siktfältet dvs.
av fn
Pebben skrev:
henka35 skrev:Det finns bara en leverantör på vindrutor nämligen Pilkington. De levererar även till Volvo. Dock lägger man då in ett Volvomärke vid tillverkningen. De som eftermonteras brukar inte ha Volvomärket, men det är exakt samma ruta.

/Henrik
Nix det finns många leverantörer av rutor... Pilkington är en, Securit är en annan som numera ägs av just Saint Gobain. Sekurit är dessutom leverantör till Volvo. Vet eftersom jag installerat roboten som packar rutorna i pall till Volvo.
Jo, men vindrutan är det väl bara Pilkinton som gör? De görs i Landskrona. Sidorutorna och då även de laminerade görs av Saint Gobain i Eslöv.
Jag undrar ochså hur märkningen av rutorna görs. Screentrycket på rutan borde vara annorlunda om man har regnsensor. Märkning för airbag står på rutan som information till räddningstjänsten vid en ev. olycka, är den screentryckt?
Användarvisningsbild
av Raggz
Vindrutan tillverkas i Italien
av Pilkinton....
Användarvisningsbild
av Loner
Pebben skrev: Nix det finns många leverantörer av rutor... Pilkington är en, Securit är en annan som numera ägs av just Saint Gobain. Sekurit är dessutom leverantör till Volvo. Vet eftersom jag installerat roboten som packar rutorna i pall till Volvo.
Kul, jobbar du som automations"nånting" eller bara installatör av el/mek?

Hur som helst, jag har ingen aning om det är bara pilkington som gör framrutor till volvo.. det enda jag vet om bilrutor är det jag lärde mig när jag var inhyrd programmeringskonsult på Svecia (dom tillverkar screentryckmaskiner för bilrutor)

/L
av norr
Pebben skrev:
norr skrev:
BG skrev:Har varit i kontakt med Volvia glas och det är 35% i självrisk. Blev rekommenderad av två glasmästare som Volvia hade på min ort. Den ena är auktoriserad. Priset hos den oauktoriserade var 1,725 kr och hos den auktoriserade 2,158 kr. Volvia angav 1,925 kr som det jag skulle betala. Tyvärr går det inte att laga.

Får man exakt samma ruta som originalet med sin märkning, antenn, regnsensor osv? Blir det garanterat tätt?

Vi höll 100 km/t på 90 väg när en SAAB som väl höll 130 km/t gjorde en snäv omkörning trots man körde in på vägrenen. :evil: Ett tips, flytta inte er innan vägarna är rena från grus och sten.

BG/2,5T

Kunde ge mig på att en SAAB var inblandad, de hade väl bråttom till verkstaden där de oftast står :mrgreen:

Ja eller så var de trötta på att ligga bakom den långsamma Volvon? ;)
Jag skulle bara se om det blev någon reaktion :wink:
av Pebben
Loner skrev:
Pebben skrev: Nix det finns många leverantörer av rutor... Pilkington är en, Securit är en annan som numera ägs av just Saint Gobain. Sekurit är dessutom leverantör till Volvo. Vet eftersom jag installerat roboten som packar rutorna i pall till Volvo.
Kul, jobbar du som automations"nånting" eller bara installatör av el/mek?

Hur som helst, jag har ingen aning om det är bara pilkington som gör framrutor till volvo.. det enda jag vet om bilrutor är det jag lärde mig när jag var inhyrd programmeringskonsult på Svecia (dom tillverkar screentryckmaskiner för bilrutor)

/L
Nu jobbar jag med produktion på ett företag, allt från att köpa in utrustning / planera logistik etc. till att programmera robotar.

Då när vi var på Sekurit sålde vi automationsutrustning och levererade robotceller och specialmaskiner. Du håller på med nåt sånt också eller?
Senast redigerad av 1 Pebben, redigerad totalt 0 gånger.
av Pebben
fn skrev:
Pebben skrev:

/Henrik
Jo, men vindrutan är det väl bara Pilkinton som gör? De görs i Landskrona. Sidorutorna och då även de laminerade görs av Saint Gobain i Eslöv.
Jag undrar ochså hur märkningen av rutorna görs. Screentrycket på rutan borde vara annorlunda om man har regnsensor. Märkning för airbag står på rutan som information till räddningstjänsten vid en ev. olycka, är den screentryckt?
Vågar inte svara på just den bilmodellen, vet att de gjorde sidorrutor och vindrutor till Volvo men om det är nåt speciellt med S60 har jag ingen aning om. Tror bestämt att Sekurit håll på med nåt test av specialbehandling av rutor för att de skulle vara regnavisande. Även vindrutan.
Användarvisningsbild
av 58
Jag har bytt många vindrutor på mina bilar och det har aldrig varit några problem så du ska nog inte oroa dig så länge man låter en seriös firma göra jobbet.Ett vanligt stenskott kan man i dag laga med en självrisk på 0-200:- lite beroende på försäkringsbolag.

En hypotetisk faktor att ev ta med i beräknin[…]

Jag har en 2017 S60 med 11800 mil varav 10 000mil[…]

V90cc vibrationer

Är ett ganska känt fenomen, se denna gig[…]

Ja, det gör det ju! Har du någon l&aum[…]