NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 777
Halloj,

När jag har vindrutetorkarna påslagna på t.ex. den lägre hastigheten så går dom på normal hastighet i 1-2 minuter, sen går dom långsammare och långsammare. Nästan som om dom vore batteridrivna och strömmen började ta slut... Om man tar reglaget till vilket annat läge som helst och sedan tillbaka så blir det någon form av reset och allt är normalt igen... i 1-2 minuter. Sen börjar det hela om igen :???: Samma fenomen har hänt i intervall- och regnsensorläget också.

Volvo-verkstan jag pratade med såg ut som fågelholkar när jag beskrev problemet, hade aldrig hört talas om det. Ska lämna in bilen nästa vecka för bl.a. det, får se vad dom hittar på.

Tänkte kolla om det är någon mer som haft liknande problem.

/Danne
Användarvisningsbild
av rosenlorden
Några här spekulerar i om man xenonkonverterar i efterhand kan det slå ut vindrutetorkarna helt, då de pajat för en del som kört med detta. Men det här låter ju som något annat fel, troligtvis finns väl felkoder lagrade i bilen..
av Pippolei
Det kan inte vara så enkelt att om man kör torkarna för snabbt i förhållande till mängden regn på rutan så börjar de att sakta ner när friktionen mellan gummit och glaset ökar.

Men du kanske menar att de saktar ner så pass mycket att du måste öka intervallen på torkarna bara för att kunna se ut genom rutan.
av flink
Det här är ju ett praktexemplar på att mekaniker idag har noll koll. Är ingen expertmekaniker själv, men helt otroligt låter inte beteendet.
Lite intresse borde man ha i sitt jobb, annars så tycker jag att man ska putsa på sitt CV och gå raka vägen till arbetsförmedlingen!

Två enkla förklaringar skulle kunna vara att det t.ex. är fel på motorn eller att motorn helt plötsligt får för låg strömstyrka. Är det det sistnämnda så får man felsöka vad det kan bero på.
Har man tur så finns det till och med felkoder lagrade, och det verkar vara det enda som mekanikerna förlitar sig på idag tyvärr.

Blir så arg när jag blir bemött som om jag vore på Elgiganten när jag kommer till en märkesverkstad!
Användarvisningsbild
av hozz
Tänkte kolla om det är någon mer som haft liknande problem.
Du är inte ensam. Jag och brorsan,som har en s40-08 har samma problem. Meckarna stod även här som fågelholkar. Felet upptäktes tidigt på min bil och har varit inne 3gg för felsök, inget hittas. Felkoder finns inte.
Sist jag var inne skulle mecken/kundtjänst ta kontakt med Volvo och höra efter, men inget har hänt. Kanske dags att fler trycker på.

Kan tillägga att jag har original Xenon och brorsan halogenljus.
av MattiasD
Jag har samma fenomen på min V70. Men det kommer mer slumpmässigt än i ditt fall. Min mekaniker lyckades inte hitta något fel...förstås.
av Kluster
Har en V50 2.0D MY08 (original bi-xenon)och jag har också samma problem att torkarna tappar fart efter ett tag.

Ska försöka hinna med ett verkstadsbesök innan nybilsgarantin går ut....
av 777
Glömde skriva att det är original bi-xenon som är installerat...
Pippolei skrev:Det kan inte vara så enkelt att om man kör torkarna för snabbt i förhållande till mängden regn på rutan så börjar de att sakta ner när friktionen mellan gummit och glaset ökar.

Men du kanske menar att de saktar ner så pass mycket att du måste öka intervallen på torkarna bara för att kunna se ut genom rutan.
Kan naturligtvis vara så, men jag har aldrig haft en bil där det har inträffat. Sambon körde hem i snö/vägsmuts och dom betedde sig på samma sätt. Så fort jag ändrar hastigheten (t.ex. ökar intervallen) på torkarna med reglaget blir det som sagt någon slags reset och allt blir som vanligt i någon minut. :???:
flink skrev:Har man tur så finns det till och med felkoder lagrade, och det verkar vara det enda som mekanikerna förlitar sig på idag tyvärr.

Blir så arg när jag blir bemött som om jag vore på Elgiganten när jag kommer till en märkesverkstad!
Hoppas också på felkoder. Annars blir det väl bara en axelryckning, "vi kan inte laga det...".
Kluster skrev:Har en V50 2.0D MY08 (original bi-xenon)och jag har också samma problem att torkarna tappar fart efter ett tag.

Ska försöka hinna med ett verkstadsbesök innan nybilsgarantin går ut....
Min garantitid börjar också rinna ut. Vad händer om jag rapporterat felet och lämnat in bilen innan garantin gått ut och dom sedan 1: inte lyckas fixa; eller 2: dom säger att dom fixat det; men jag när garantin gått ut fortfarande märker av problemet?

Hozz, var ungefär i landet har du haft bilen inlämnad?

/Danne
av Kluster
777 skrev:Glömde skriva att det är original bi-xenon som är installerat...

Min garantitid börjar också rinna ut. Vad händer om jag rapporterat felet och lämnat in bilen innan garantin gått ut och dom sedan 1: inte lyckas fixa; eller 2: dom säger att dom fixat det; men jag när garantin gått ut fortfarande märker av problemet?

/Danne
Ang alternativ 2: Det lämnas väl 12 mån garanti på utfört arbete. Eller?

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&arin[…]

244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]