Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Det beror på vad du menar med Lågpris. Tittar man däck av tillverkare som Hankook, Kumho, Kleber, Vredestein så är det "riktiga" däcktillverkare i alla fall. Dessa kostar normalt sett lite mindre än premiumdäcken men fungerar fortfarande helt okay.

Men sedan finns det ju den riktiga lingonligan också med däck såsom Marangoni, LingLong, Duro, Maxxis, Nankang osv och dessa däck är i många fall rent skräp. Förutom sämre grepp och ljudnivå så riskerar man med dessa däck också orundhet (pga högre toleranser i tillverkning) vilket gör att däcket aldrig kan balanseras ordentligt. Det blir helt enkelt vibrationer i bilen som är i stort sett omöjliga att få bort.
av Robbinb
När jag köpte min Crosspolo ny -07 så satt det på 17" och hankook ventus nånting hette dem.. nu är detta en liten bil med ca 85hk men dem däcken håller ca 2500mil på den bilen och jag är inte den som kör särkilt lugnt, bilen har nu gått 6000mil och jag har bara bytt framdäcken 1 gång och nu är det dags igen..

så nu får jag byta bakdäcken oxå för nu är dem "gamla" plus att det ser fräschare ut med nya däck..
Användarvisningsbild
av chrissofsweden
Viksbergarn skrev:Hej på er,
Är det samma bultcirkel och navdiameter på alla C30, S40 och V50 eller avviker T5 eller 1,6 modellerna?

Har själv en 1,6D men skulle vilja ha någon av Volvos 17 tummare :lol: så därav min fråga.

Bästa hälsningar

Johnny
Jag köpte ett set med volvo orignalhjul från en S40n -05 till min C30 -07. Passade perfekt.

Har nyss köpt en V50 t5 och fick med ett set med extra sommarhjul.. there for;
Är du sugen på ett par Stylla 17" (Volvo Original) i bra skick med nästan nya sommardäck (nokian)?

Har suttit på en V50 t5 -05.

PM:a om du är intresserad för fler bilder och modellbeteckningar! :-)-)

/Christian
Användarvisningsbild
av chrissofsweden
Ulleryd skrev:Jag har en fråga. Jag har en v50 som jag tänkte köpa lite nya däck o fälgar till. Har en fråga som alla verka undvika. Hur långt räcker det om man kör på lågprofildäck räcker dom bara 500 mil som vissa påstår? Och är det en mjukare gummibladning i eller är det bara som folk säger?
Jag hade en C30 med 17" Continental Sport Contact II som var begagnade när jag köpte dem (som nya dock). De rullade exakt 2000mil (1 år) tills jag sålde bilen. Då var de fortfarande i grymt bra skick!! Lika bra grepp som första dagen och fortfarande en rejäl profil kvar! KVALITÈ! :-)-)

Värt att nämna är att jag körde relativt hårt med dem då.

/Christian
av Lövet
Är det samma bultcirkel och navdiameter på alla C30, S40 och V50 eller avviker T5 eller 1,6 modellerna?
Bara för att svara på frågan då. (Såg att ingen faktiskt gjort det). JA, det är samma bultcirkel & navhål på alla C30/S40/V50/C70N. Alla modeller med femcylindrig motor kräver dock som minst 16". Det är den enda skillnaden.
av Ulleryd
Ja skulle ju inte vara helt fel med dom däcken. Desvärre så har jag en liten budget då jag är pappaledig så har bara 4000 kr att lägga på däck o fälgar. Antar att du vill ha ett par kr för dessa?. Vet inte vart du bor heler jag bor i östergötland

chrissofsweden skrev:

Har själv en 1,6D men skulle vilja ha någon av Volvos 17 tummare :lol: så därav min fråga.

Bästa hälsningar

Johnny
Jag köpte ett set med volvo orignalhjul från en S40n -05 till min C30 -07. Passade perfekt.

Har nyss köpt en V50 t5 och fick med ett set med extra sommarhjul.. there for;
Är du sugen på ett par Stylla 17" (Volvo Original) i bra skick med nästan nya sommardäck (nokian)?

Har suttit på en V50 t5 -05.

PM:a om du är intresserad för fler bilder och modellbeteckningar! :-)-)

/Christian
Användarvisningsbild
av chrissofsweden
[quote="Ulleryd"]Ja skulle ju inte vara helt fel med dom däcken. Desvärre så har jag en liten budget då jag är pappaledig så har bara 4000 kr att lägga på däck o fälgar. Antar att du vill ha ett par kr för dessa?. Vet inte vart du bor heler jag bor i östergötland

Jag svarade på ditt PM för jag såg ovanstående.

/Christian

Inga problem så länge skarvningarna &au[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]