Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CP2
Finns både bra och dåliga saker med att det blir plusgrader. Det dåliga är att den snö som varit hård och fin blir mjuk och däcken sjunker genom och inte får grepp. Råkade ut för detta och efter en del arbete kom bilen till slut upp på fastare underlag. Hur som helst så låter bilen numera illa. Det låter om bilen som en gammal 20 eller 13-bil, ett sjungande ljud om däcken som följer varvtalet. Haft av däcken, inget ligger emot. Däcken är förvisso högljudda annars men nu är det extra. Vinterdäck utan dubb men förberedda för dubb. Kan jag ha kört itu nåt annat? Hjullager, drivknutar eller drivaxlar? Bilen går som den ska men är som sagt inte direkt tyst.

Tacksam för idéer.

Mvh

CP2
av Henke3
Om du har uteslutit bromsar hjullager med mera, kolla om du har glapp i utgående axeln från vinkelväxeln, där sitter förspända koniska rullager så där skall inte vara något glapp alls. Om det glappar i lagrena så tyder detta på att lagrena har fått stryk och då får du missljud dels från lagrena, dels från kuggingreppet mellan kronhjul och pinjong.
Användarvisningsbild
av CP2
Hej Henke, tur du har förbarmande.....låg under bilen igår för att kolla så det inte var nån värmesköld eller dyligt som lagt sig på kardan. Det FANNS förvisso dåliga påtar men det tog inte bort ljudet. Ska kolla lagrena, det jag vet är att kardan går att föra lite fram och tillbaka. OM det är som du säger; går det att åtgärda? Bilen har över 23000 mil på mätaren så att lägga astronomiska summor är inte aktuellt utan då ligger det närmare tillhands att kastrera bilen och låta den bli FWD.

OM det är dessa lager, skadar jag bilen mer genom att använda den? Är liksom extremt beroende av bilen.
av Henke3
Kardanaxeln skall gå att föra fram och tillbaka, knuten fram sitter där för att kunna ta upp rörelse ca 10mm åt varje håll.
Om du tar tag i själva medbringaren på vinkelväxeln och drar den upp och ner eller i sidled så får den inte glappa.
I princip så går det att ta isär vinkelväxeln och byta lager. Lagerbeteckningar finns på de gamla lagrena.
Problemet är att de nya lagrena skall shimsas in för att få drevsatsen skall få rätt kugganligg. Mätverktyg och mätdata behövs för detta och det finns ej.
Användarvisningsbild
av CP2
Så då är det "ny" vinkelväxel som gäller? Hittat en för 6000.- med 12000 mil.....jaja, jag ska rycka och dra, sen får jag väl se. :???:
Användarvisningsbild
av CP2
För tillfället inte alls, meken hade bara tid att konstatera att det låter som ett lager som är kass. No shit Sherlock! :-) Blir att försöka skaffa sig egna uppfattningar med hjälp av det tips och råd jag har fått här på forumet, dels gällande eventuellt dåliga hjullager alteranativt vinkelväxel/hylsa som sagt upp sig och längtar till metallåtervinningen. Sen tillbaka till meken som ska serva bilen ändå. :???:

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]