Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

oljapicuppen är det jag kallar oljesil & den måste bytas!
sen är det lite kanaler för vevhusventilationen som är viktiga att dom blir rena, sat att oljefällan SKA bytas
CarMan skrev:oljapicuppen är det jag kallar oljesil & den måste bytas!
sen är det lite kanaler för vevhusventilationen som är viktiga att dom blir rena, sat att oljefällan SKA bytas
okej. tack för svaret.
På Finnveden sa de att de kunde avfetta den också.
men är det verkligen så bra för motorn. stannar inte det där avfettningsmedlet kvar på nåt vis
och förstör oljan?

/Johan
Thomas J skrev:Vad är det för bilverkstad som inte har utrustning för ett sånt "enkelt" jobb som rengöring?
Borde inte få heta Bilverkstad utan Bysmed :D
jo det kan man ju undra...

Men tro det eller ej så är det den bästa verkstan i den lilla stad jag bor i. och själv är jag inte så händig. :(
Så man blir lite frustrerad och hjälplös :???:

/Johan
se bara till att dom byter olje silen & olje fällan, så ska du se att det ordnar sig (men dom verkar ju behöva lite övertalning för att inse det)
kanalen är den fyrkantiga du ser i troget (ca 1x1cm) oljefällan sitter i andra änden på kanalen (alltså undet insuget, monterat direkt på motorblocket, en svart plast låda 15x15x10cm i runda slängar)
TJena!
Problemet är nu löst!
bytte till en begagnad motot som gått 18600
och till de bytet bytte de kamrem, hjälpcylinder, vevaxeltätning. men eftersom det är automat så bytte de inte koppling. hade det vart manuell så hade de gjort de.

summan blev dårå 20 900:-

fick 1000 spänn av säljaren... en liten fjutti tröst
fick 4400:- från försäkringsbolaget tre kronor för att den hade stått still på verkstan i 44 dagar (100 spänn/ dag om jag inte tar hyrbil)

Äntligen kan jag köra
Råkade ut för samma fel efter att ha läst om dina turer med verkstäder kändes det bäst att utföra reparationen själv.
Demontering av ventilkåpa och oljetråg för rengjöring bedömmer jag som helt ok arbeten att utföra själv, ok, minst allmän mekvana krävs. Det är ju bara att vara tålmodig och noggran. Bra åtkomlighet men pilligt att komma åt och pensa rent i tråget. Kladdigt och söligt, inget för kontorsmänninskor.
Byta oljefällan krävde demontering av insuget och tappning av kylarsystemet + ett knipe slangar och kablar till insprutare mm. . Tror att de flesta nog skulle anse´ det mer tekniskt krävande att byta oljefälla än rengjöring av tråg mm.
Fick som sagt byta turbon för att vi inte stannade motorn i tid , körde 4 mil innan den skar. ( å tack, jag är plågsamt medveten om att det var dumt)
Men motorn klarade sig, inga synliga skador på kammar, eller vevlager.

Lyd inte någon verkstad vare sig märkes eller inte blint. Be att få tänka över saken och hör med flera, googla saken och tänk själv logiskt.
Ska inte behöva kosta mer än 7000 kr på verkstad att få bytt pickuppsil, tvättad motor och oljefälla inkl mtrl.

Betänk emellertid att en verkstad har oket "garanti" hängande över sig om de inte har friskrivit sig från det.
De kan inte chansa och gjöra som bilägaren själv och prova en enklare rep.
Skulle ett enklare reparationsförsök misslyckas så vill ju inte kunden betala för det och kanske tom drar in konsumetverk eller stämmningar.
Inför den risken kan ju egentligen verkstaden bara ta det säkra före det osäkra och byta allt som kan misstänkas vara det minsta skadat. Till en hiskelig kostnad..
Eller som i ditt fall byta hela motorn, för då kan ju rimligen inte verkstaden ställas till svars om den med rasar.
Det finns faktiskt INGET som garanterar att den motorn är ett dugg bättre än din gamla.

När man skruvar själv på fritiden är ju timmarna "gratis" och jag kan kosta på mig att offra dom i ett försök att spara många tusingar i andra ändan. Och skulle försöket inte lyckas så har jag i alla fall försökt.

Tänk på att ju högre krav du ställer på en verkstad ju dyrare blir det på sikt, eftersom de snart inte vågar annat än att byta hela motorn för minsta skitgrej. det är alltså kontraproduktivt att ställa orimliga krav på lång sikt.

Däremot tror jag inte alls på att de inte har hört talas om detta problem på volvo, det måste rimligen vara ett känt problem eftersom de har ändrat utförande på sugsilen till oljepumpen. I stället tar de tillfället i akt och skuldbelägger oberoende verkstäder, när de kunde hållt sig till sakinformation. Rullar garanterat ett stort antal V70- s80 som har gegga i motorn där detta kan hända.
Transmissionsolja till M66

Jag bytade på min S80 2.5ft med m66. Jag t&a[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]