NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Linett
Står med en sur V50 i stan som vägrar starta. Problemet uppstod då jag bytte tillbaka till bensin efter att ha kört 1 tank med E85(E75). Jag körde med det nya bränslet i åtminstone 30 minuter, men det verkar inte räcka.

Följde instruktionsboken och försökte starta med gaspedal i botten, men inget resultat. Har aldrig haft problem att kallstarta bilen, inte ens vid -30C. Tycker att det är galet att man ska behöva köra 30-50 minuter bara för att "köra in" motorn. Det blir förmodligen bensin resten av vintern tyvärr.
av RRRRR
Finns en mjukvaru uppgradering att ladda i bilen !
Ta kontakt med volvo om detta . Denna mjukvara ändrar bilens uträkningar ang etanol och bensin.
Kan hjälpa ....
av pine
Hade samma problem med min, fast med bensin i. Bilia tog in den för uppgradering av mjukvaran. Det har gått tre dagar nu utan att det upprepats. Peppar, peppar.
Användarvisningsbild
av poseidon
Det är klart att ni måste köra upp hela tanken med bensin så ni kan tanka etanol på nytt..... trist.
av jaj
lasa7 skrev:
Motorlampan lyser fortfarande trots att jag gjort bilen strömlös under några timmar. Jag har 120 mil kvar till 4000-mila servicen så jag tror att jag passar på att göra den nu när det ändå är en massa strul.

/Lasse
Hej.
Felkoderna skal inte och raderas inte när batteriet kopplas bort. LAG KRAV.
Förslaget är okunskap om hur nya bilar fungerar.

Förslaget tillhör en svunnen tid då en duktig bärgare kunde göra något åt en ny bil.
Det blir bara att kolla om det finns bensin, startström och säkringarna är hela och vrida på startnyckeln en stund.

JAJ
av glitch
Jahapp, då har min surnat till också.
Vägrade starta igår. Startmotorn gick runt och ibland frustade den till lite. Bärgarna kom vid 17 tiden, då ringde jag vid 11 och satt i kö i 45 minuter hos Volvoassistans.
I morse ringde verkstan och idiotförklarade mig för att jag inte kört motorvärmaren om jag nu hade E85 i tanken.
Det är därför vi har vinteretanol förklarade jag för honom men han ville inte riktigt utan hävdade att kallare än -4 så fick man skylla sig själv om man kör med etanol.
Någon som vet om detta står i manualen?

Hur som, vi får se vad de säger om några timmar.

/C
Användarvisningsbild
av SvenB
glitch skrev:Jahapp, då har min surnat till också.
Vägrade starta igår. Startmotorn gick runt och ibland frustade den till lite. Bärgarna kom vid 17 tiden, då ringde jag vid 11 och satt i kö i 45 minuter hos Volvoassistans.
I morse ringde verkstan och idiotförklarade mig för att jag inte kört motorvärmaren om jag nu hade E85 i tanken.
Det är därför vi har vinteretanol förklarade jag för honom men han ville inte riktigt utan hävdade att kallare än -4 så fick man skylla sig själv om man kör med etanol.
Någon som vet om detta står i manualen?

Hur som, vi får se vad de säger om några timmar.

/C
Nej det står att "om det förväntas bli under - 10 grader bör man köra motorvärmaren två timmar".
av Linqid
Förvånad över att läsa om alla problem med att byta bränsle. Vi har en 2,0F, visserligen en V70, och har bytt bränsle många gånger utan att "köra in" det alls efteråt. Aldrig varit några problem, har tidigare haft en 9-5 BioPower och likadant där, man kunde byta hur man ville utan att det blev några problem.

Känns inte så premium, hoppas Volvo löser detta (alt. kommit med en uppdatering till mjukvaran som någon nämnde)
av glitch
Jahapp då ringde de från Volvoverkstan.

Deras förslag var byte olja och tändstift samt motorstyrningsmjukvara då etanolen sölat ner tändstift och oljan då den inte förbrännts.
Bilen är bokad för 6' milaservice på torsdag och då ska olja och tändstift i alla fall bytas.
Eventuellt skulle det behöva bytas lambdasond om den tagit skada?? Hur kan den ta skada av att bilen inte startar?

Sen tyckte de att de inte skulle hinna åtgärda nåt innan torsdag i alla fall eftersom det var så fullt med bilar som bärgats in under helgen.

Helt ärligt vad är det för skräp? Visst jag överlever utan bil till på torsdag men det ställer helt klart till det. Fattas bara att de kommer med en rejält kryddad faktura på nåt som är ett solklart tillverkningsfel.

:-(O)
Användarvisningsbild
av SvenB
glitch skrev:Jahapp då ringde de från Volvoverkstan.

Deras förslag var byte olja och tändstift samt motorstyrningsmjukvara då etanolen sölat ner tändstift och oljan då den inte förbrännts.
Bilen är bokad för 6' milaservice på torsdag och då ska olja och tändstift i alla fall bytas.
Eventuellt skulle det behöva bytas lambdasond om den tagit skada?? Hur kan den ta skada av att bilen inte startar?

Sen tyckte de att de inte skulle hinna åtgärda nåt innan torsdag i alla fall eftersom det var så fullt med bilar som bärgats in under helgen.

Helt ärligt vad är det för skräp? Visst jag överlever utan bil till på torsdag men det ställer helt klart till det. Fattas bara att de kommer med en rejält kryddad faktura på nåt som är ett solklart tillverkningsfel.

:-(O)
En liten fråga: När servades bilen senast?

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]