Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Ulleryd
Hej där verkar vara ett himmla liv om nitrogen. Jag håller med förgående talare det är mest reklam o skitsnack. Men visst får man det med om man köper nya däck så ja tar man det ju. En anna fråga till er som är lite kunniga. Jag har en volvo v50 som jag tänkte köpa nya fäglar och däck till. Tänkte ska man köra på 17 eller 18 tummare? OCh sen hörde jag att lågprofildäck typ 17 tummare bara håller att köra 500 mil med. Är det något folk säger eller är det sant

Mvh Krille
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Det är tomt prat :D Dimension i bredd eller diameter har inget med slitage att göra. Däremot har gummiblandningen i däcket det, d.v.s. hårdheten på gummit. Ex så har friktionsdäck (dubbfria vinterdäck) en mjuk blandning vilket gör att man skall undvika dem på sommaren om de inte skall slitas för fort. Normala standard däck 15 eller 17 tum skall dock hålla ungefär lika länge oavsett dimension. I vissa fall blir däcken mjukare då man går upp kraftigt i dimension ex däcksbredd men det är mer för att däcken är avseda för rena sportbilar ex Pirelli P-zero. Och då oratar vi om ett bakdäck på kanske 30 cm i bredd och uppåt.......Men ett vanligt 17-tumsdäck är att betrakta som ett standarddäck idag. Gissar att även 18-tummarna har "normal" gummiblandning. Så länge du köper standarddäck skall det alltså gå att köra lika långt som på ett vanligt 16-tumsdäck. Har du bara rätt däckstryck så är det bara att köra på :D
av llesrof
Det finns många argument som talar till nitrogenets fördel.
1: Det låter häftigare att säga att man har nitrogen i däcken än lugt. Eller kväve för den delen.
2: Man får en tillhörighet med de stora grabbarna som kör racer och som använder nitrogen i däcken.
3: Flygindustrin använder detta. Då är det per definition bra. Kan man dessutom finna belägg för att U.S. Airforce använder det så är saken avgjord. Svenska flygvapnet använder inte nitrogen.
4: Man kan hitta en massa spännande uträkningar som visar hur många kronor, ofta tusentals, man kan spara.
Användarvisningsbild
av erikn
llesrof skrev:4: Man kan hitta en massa spännande uträkningar som visar hur många kronor, ofta tusentals, man kan spara.
Haha, yepp offtopic men jag vill ringa till 3 och be dom hjälpa mig spara tusenlappar på att flytta mitt hemnummer till en mobil. Jag betalar idag, ca en hundring/månad, om man ska spara tusenlappar borde jag få pengar för att ha deras telefon.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
llesrof skrev:Det finns många argument som talar till nitrogenets fördel.
1: Det låter häftigare att säga att man har nitrogen i däcken än lugt. Eller kväve för den delen.
2: Man får en tillhörighet med de stora grabbarna som kör racer och som använder nitrogen i däcken.
3: Flygindustrin använder detta. Då är det per definition bra. Kan man dessutom finna belägg för att U.S. Airforce använder det så är saken avgjord. Svenska flygvapnet använder inte nitrogen.
4: Man kan hitta en massa spännande uträkningar som visar hur många kronor, ofta tusentals, man kan spara.
He, he. ironi hoppas jag llesrof :-)

Kan bara instämma isf.

Detta är inte nödvändigt för en vanlig personbil. Mina däck har ALDRIG tappat mer än max 1 hekto på en säsong och eftersom jag ändå pumpar dem till 2,7 (med hederlig vanlig luft) så är det en icke-fråga för mig.
av llesrof
Näe, jag är helt seriös. Nästan :wink:

Jag är ingen expert på gaser men jag tror att gasdiffusion inte är en faktor att räkna med på en personbil. Däck och fälgar har förmodligen inte, relativt sett, någon enorm precision. Alltså tror jag att luften pyser ut i springorna mellan fälg och däck eller via ventilen, men inte genom gummit. Inte under en säsong. Jag är övertygad om att även kvävgasen pyser ut om man har problem med att luften gör det.

Jag tror inte heller att oxidation av gummit är ett problem för vanligt folk med vanliga bilar. Gummit är ju utsatt för luft på utsidan och det är min fulla övertygelse att däckets slitbana blivit utsliten för längesedan innan oxidationen börjar bli ett problem.

Gång på gång kommer man tillbaka till att det handlar om att hålla korrekt lufttryck i däcken. Om man ha däck och fälgar av hög kvalité, alltså inte sådana där billiga kinesiska skitdäck med ännu billigare kopiafälgar som företrädelsevis ungdomar köper till sina stylade familjebilar, så bibehålles trycket förmodligen rätt bra. Jag har aldrig haft några problem med att luften gått ur mina däck mer än på några gamla slitna dubbdäck med smygpunka. Om man räknar på att det kostar 250 SEK att fylla däcken med kväve så måste man ha riktigt dåliga däck för att köra in den kostnaden i form av minskat slitage och bränsleförbrukning.

Sist men inte minst så verkar det vara så att de som går på denna blåsning är de som minst av allt behöver produkten, alltså bilintresserade personer som tvättar och putsar bilen ett par gånger i veckan och som får gå i psykoterapi om den får ett stenskott eller fågelskit på den och som utan att blinka lägger tio tusentals kronor om året på en massa fingel-tangel till bilen.

Som ni ser så tror jag en massa men jag blir gärna överbevisad. Jag hävdar att de för normalbilisten märkbara fördelarna kväve i däcken är bluff, båg och ordkonst. Att sedan referera till däcknasarnas reklamblad som "bevis" är ju bara genant.
av suk215
Jag har "Nitrogen " i mina nya sommarsulor :D :D :D

sånna där 18" replika fälgar som ska sättas på min familjekombi .....
Och måsskit på bilen ÄR DET VÄRSTA JAG VET , samt den går in typ nån gång per år för att massera ut dörruppslag som alla jädra flarnar gör när sambon har den till stormarknaden :lol:

Sen tror jag i.o.f inte så mkt på det där med nitrogen .... var bara för att det var ett komplett färdigt hjulpaket :lol:
av llesrof
suk215 skrev:Jag har "Nitrogen " i mina nya sommarsulor :D :D :D

sånna där 18" replika fälgar som ska sättas på min familjekombi .....
Och måsskit på bilen ÄR DET VÄRSTA JAG VET , samt den går in typ nån gång per år för att massera ut dörruppslag som alla jädra flarnar gör när sambon har den till stormarknaden :lol:

Sen tror jag i.o.f inte så mkt på det där med nitrogen .... var bara för att det var ett komplett färdigt hjulpaket :lol:
Jag har i och för sig inga kopiafälgar på min familjekombi, jag har äkta vara, men måsskit, dörruppslag och stenskott gör mig... öh... upprörd. Fast jag är inte så noga med att tvätta min bil :mrgreen:

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den h[…]

Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]

Byglat spridarmotståndet ?