Näe, jag är helt seriös. Nästan
Jag är ingen expert på gaser men jag tror att gasdiffusion inte är en faktor att räkna med på en personbil. Däck och fälgar har förmodligen inte, relativt sett, någon enorm precision. Alltså tror jag att luften pyser ut i springorna mellan fälg och däck eller via ventilen, men inte genom gummit. Inte under en säsong. Jag är övertygad om att även kvävgasen pyser ut om man har problem med att luften gör det.
Jag tror inte heller att oxidation av gummit är ett problem för vanligt folk med vanliga bilar. Gummit är ju utsatt för luft på utsidan och det är min fulla övertygelse att däckets slitbana blivit utsliten för längesedan innan oxidationen börjar bli ett problem.
Gång på gång kommer man tillbaka till att det handlar om att hålla korrekt lufttryck i däcken. Om man ha däck och fälgar av hög kvalité, alltså inte sådana där billiga kinesiska skitdäck med ännu billigare kopiafälgar som företrädelsevis ungdomar köper till sina stylade familjebilar, så bibehålles trycket förmodligen rätt bra. Jag har aldrig haft några problem med att luften gått ur mina däck mer än på några gamla slitna dubbdäck med smygpunka. Om man räknar på att det kostar 250 SEK att fylla däcken med kväve så måste man ha riktigt dåliga däck för att köra in den kostnaden i form av minskat slitage och bränsleförbrukning.
Sist men inte minst så verkar det vara så att de som går på denna blåsning är de som minst av allt behöver produkten, alltså bilintresserade personer som tvättar och putsar bilen ett par gånger i veckan och som får gå i psykoterapi om den får ett stenskott eller fågelskit på den och som utan att blinka lägger tio tusentals kronor om året på en massa fingel-tangel till bilen.
Som ni ser så tror jag en massa men jag blir gärna överbevisad. Jag hävdar att de för normalbilisten märkbara fördelarna kväve i däcken är bluff, båg och ordkonst. Att sedan referera till däcknasarnas reklamblad som "bevis" är ju bara genant.