Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av palmhall1979
hej på er var och köpte en s70 2,5d -00 igår problemet är att framrutan immar igen om man inte har full värme o fläkt på den.Så fort man drar ner fläkten eller ändrar luftströmmen till tex fötterna immar den igen direkt och sidorutorn var dyngsura det nästa rann vatten på insidan.
Trodde det skulle bli bättre när bilen blev varm men icke det var likadant efter 25 mil.

Så är det någon som har varit utsatt för detta eller vet vad det kan bero på så är jag tacksam för hjälp
Användarvisningsbild
av Phantom
Smakar imman på rutorna sött?
Försvinner det kylarvatten för dig? Om det gör det kan du lyfta på mattan vid dina fötter för att se om det är blött där, och då har du ett läckande värmepaket :roll:
Titta också på hur dit kupéfilter ser ut, så att det inte är igensatt av smuts eller liknande.
Användarvisningsbild
av js1
Du har inte luften på återcirkulation?
Det var värmepaketet som sagt upp sig men det var ju enkelt att byta jämfört med att försöka få bort allt vatten under mattorna. men det gick det oxo tack för all hjälp.
jaha provade bilen förut men rutorna immar fortfarande igen trots att dom är nyputsade så all gammal glykol är borta.
kan det finnas kvar glykol i luftkanalerna tro??
Användarvisningsbild
av ÄRRet
Wow! Är du Stålmannen eller arbetslös? Att hinna byta värmepaket samt få bilen torr på 2 dagar ser jag som minst sagt otroligt...
nepp varken stålmannen eller arbetslös MEN har skruvat med bilar i många år.
Riva ur inredningen (stolar mattor mm) tog ca en timme och byta paketet är ju inget svårt då det bara sitter med några skruvar.
sen bara låta bilen stå över natten med byggfläkt i o vipps så är den torr.
sen i med nya torra mattor o resten av inredningen o tjoff så är det färdigt..

o inga flera spydiga onödiga kommentarer tack har viktigare saker att göra än att läsa massa trams
men ni som vill hjälpa är välkomna att skriva
av WilliamB
köpte min v70 med ett läckande paket, förra ägaren hade kört med det länge och den var riktigt blöt. hade den inomhus, urtagna plastmattor, 2 st 2Kw byggfläktar och en kupe fläkt i 3 dygn, + Tidningspapper under alla säten och på golven för att suga upp fukt, desssa bytte jag på varje morgon och eftermiddag. Efter denna apparat var bilen relativt torr, tygmattan som ligger i bilen var fortfarande fuktig men långt ifrån blöt. Tvättade rutorna noggrant 2ggr, Vid provkörning fanns det inte ett tecken på imma, riktigt skönt, körde dock med tidningspapper under alla plast mattor i två veckor som jag bytte varje dag! Så det låter ju konstigt att det immar för dig fortfarande, men som sagt tidningar under mattorna är ju ett tips.. för att suga upp den sista fukten..speciellt denna period med snö.

Köpte du ett nytt pkt eller ett på skroten?
Något jag läste mig till här på forumet var att man absolut skall byta O-ringarna vid byte av värmepaket. Antar att du gjorde det?

hoppas det ordnar sig, du kan ju alltid provtrycka systemet nu och se om det är tätt!

Finns mer att läsa i Teknikens värld, V[…]

Kamremsras

Skuren AC-kompressor varvid AC-remmen trasslade in[…]

Råd vid punktering

Hej på er. Nu är ju problemet löst[…]

Hej! Min Volvo 744 -88 med B230FK motor i väg[…]