Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av irr87
Ämnet har säkert tagits upp förr men när jag letat så är antingen tråden gammal, vilket innebär att det kan ha skett lagändringar sedan dess, eller så pratas det nästan enbart om hur mycket man får tona framrutorna.

Jag vill, bara, veta hur mycket man får tona bakrutan och sidorutorna bak.

Jag vill inte göra det för att det ska bli snyggare eller likn, vill bara att man inte ska kunna se in i bagaget eftersom jag ibland reser genom europa.

Tacksam för svar ! :-)-)
Användarvisningsbild
av Funk
Du får måla dem svarta om du vill... jämför med vissa skåp och lastbilar som inte har någon sikt alls bakåt genom fönstren.

/Thomas
Användarvisningsbild
av leiwi
ja precis som Thomas sa , du kan till och med ta bort dom och ersätta med plåt om du vill
Användarvisningsbild
av len
Nu skrev du inte vilken bil du har. Tonade rutor lyser man fint "igenom" med ficklampa på natten. Lägg en filt över grejerna om du inte har insynsskydd. Jag har tonade sidrutor men inte bakruta. Ligga bakom en med mörk bakruta och bilen framför "svartingen" bromsar, så ser du inte bromsljusen igenom bilen framför. Då ökar risken att bli påkörd! Det är min lilla uppfattning (som kanske delas av andra??)
Användarvisningsbild
av Severin
len skrev: Ligga bakom en med mörk bakruta och bilen framför "svartingen" bromsar, så ser du inte bromsljusen igenom bilen framför. Då ökar risken att bli påkörd! Det är min lilla uppfattning (som kanske delas av andra??)
Men då ska du inte vara på vägar om du har problem med det, håll avstånd till svartingen, hur blir det då med alla skåpbilar, lastbilar etc som inte ens har nån bakruta?

Tyvärr men det måste va bland det dummaste jag har hört på länge
av Pzycic
len skrev: Ligga bakom en med mörk bakruta och bilen framför "svartingen" bromsar, så ser du inte bromsljusen igenom bilen framför. Då ökar risken att bli påkörd! Det är min lilla uppfattning (som kanske delas av andra??)

Detta händer inte om rutan är riktigt tonad. Toningen skall naturligtvis inte hindra bromsljuset.
av CalleV70
Severin skrev:
Men då ska du inte vara på vägar om du har problem med det, håll avstånd till svartingen, hur blir det då med alla skåpbilar, lastbilar etc som inte ens har nån bakruta?

Tyvärr men det måste va bland det dummaste jag har hört på länge
Severin. ditt inlägg är det dummaste jag hört på länge!!
Faktiskt har len rätt till 100 %. Kör du på landsvägarna på kvällarna, behandlar du låpngtradare och bilar olika, t.ex du känner vägen och kör om 5 m bil snabbare än 24 m. Att ligga bakom bilar med ogensomsynliga bakrutor LURAR dig därför du förväntar att se igenom. Detta gör man inte med en plåtbit som bakdörr.
Fast detta är min uppfattning (jag skriver min precis som len). Att Severin fördummar sig över andras synpunkter visar kanske okunskap?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
CalleV70 skrev:Severin. ditt inlägg är det dummaste jag hört på länge!!
Faktiskt har len rätt till 100 %. Kör du på landsvägarna på kvällarna, behandlar du låpngtradare och bilar olika, t.ex du känner vägen och kör om 5 m bil snabbare än 24 m. Att ligga bakom bilar med ogensomsynliga bakrutor LURAR dig därför du förväntar att se igenom. Detta gör man inte med en plåtbit som bakdörr.
Även om man ligger efter en bil med helt svarta rutor, eller helt otonade så ska man hålla så pass långt avstånd att man ska hinna stanna ändå. Och bromsljusen kan man se ändå, visst är det lättare att se igenom men det behöver inte alls vara omöjligt att se. Speciellt om det är mörkt eftersom skenet från bromsljusen spridar sig så även om de inte ser igenom bilen så syns det på sidan av den.
av CalleV70
Håller med, men det är inte körlektioner vi har här. Det är i omkörningsfasen du saknar genomtittandet. Då jag bränner 4000 mil på landsväg (oräknat stadskörning), så retar man sig ibland på de med svarta bakrutor. Anledningen är att du inte vet om att dom är svarta! Det märker du först när den bromsas framför och du inte får det väntade informationen genom bakrutan på bilen framför. Men för mig var det ett tips, att det kanske är en nackdel att svärta bakrutan. Blir du påkörd bakifrån så vet vi vems felet är, men det hjälper väl föga att ha rätt men stödkrage?? :wink:

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]