Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av masale75
Hej!
Jag är kvinna och förstår mig inte så mkt på bilar i ren allmänhet. Därför köper jag en relativt ny VOLVO V70 2.0 Flexifuel från 2008. Den är fullservad enligt alla konstens regler. Har gått strax över 4000 mil.
I december när temperaturen började sjunka, börjar bilen rycka konstigt då och då. Detta har förvärrats ju närmre 0-gradig temperatur. Min bil har varit inne hos volvohandlare och de konstaterar att det är AC-kompressorn som orsakar rycken, då problemen försvinner när man stänger av ac:n. Jag har nybilsgaranti fram till och med april 2010, borde inte VOLVO fixa till detta? På en sträcka på ca 1,1 mil, ryckte den 14 ggr....? Normalt?? ??:-/
Användarvisningsbild
av CarMan
om det är normalt eller ej, kan bara verkstan bedömma. vist ryck kan du känna, specielt på en så motorsvag motor som du har.
Det går inte för mig att sitta här o bedömma om din bil har för mycke eller för kraftiga ryck
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:Har du garanti till april 2010 så är det bara att lämna in den!
Det är väö det hon har gjort och Volvo tycker rycken är normala antar jag. På små motorer käner man ju ofta in/ur kopplingarna, eller har denna bilen kontinuerligt variabel pump geometri ?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Hmmmm.....tycker ändå det är märkligt. Jag hade en 2,0F MY08 som jag körde ca 6.000 mil och den ryckte INGET alls när AC-kompressorn gick igång. Inte ens vid 30-gradig sommarvärme. Rycken från farthållarens reglering var tom mer kännbara. Den skall inte rycka så mycket att du märker det. Det är min starka åsikt! Då är det något annat som är fel. Kanske kan det vara gasregleringen då motorn känner ökad belastning (när AC:n går igång) som inte fungerar? Körde du på farthållare? Rycker den alltid eller bara ibland?

Eller så kan det vara bränslepumpen? 2,0F har haft problem med denna. Men det var en stor kampanj i Sverige för ca ett och ett halvt år sedan om jag inte minns fel där jag tror alla bränslepumpar byttes ut. De gjorde de även på min MY08. Kolla så att den kampanjen är utförd.

AC:n. AC:n skall i princip inte gå alls vid noll grader om du inte kör med defrosterknappen intryckt? Hade du defrostern på? Om gasen läckt ut och du har lågt tryck i AC-systemet så går kompressorn igång ofta. Det är lätt för verkstaden att kolla.

2,0F är känd för att rycka vid kallstarter. Jag hade ofta problem med detta. Kunde fortsätta flera hundra meter och bilen nästan dog på kuppen. Dock aldrig 1,1 mil så det låter inte riktigt som det. De bytte motormjukvara men det blev aldrig bra. Samma sak när jag just tankat. Om man parkerade strax efter tankning utan att ha kört en längre sträcka så fick man samma problem med ryckande motor pga att etanol/bensin aldrig blandades riktigt i tanken och då kände givaren (i tanken) av fel bränsleblandning. I synnerhet om man bytte från bensin till etanol eller tvärtom.

Jag skulle ändå be en mekaniker åka med eller köra bilen om det nu är så att ryckandet alltid inträffar. Kolla även kampanjen med verkstaden som sagt samt att trycket i AC-systemet är som det skall och att du inte har en läcka.
av borstarmicke
På min V70 -99 kände jag tydliga ryck, men det berodde på att ac:n behövde fyllas så kompressorn slog på och av hela tiden, det gjorde inga underverk för tomgången direkt...dock blev det bra efter att ha fyllt 1,1kg köldmedia.

Din ac-kompressor skall inte slå till 14ggr på 1,1mil, då är något definitivt fel.

Kolla med fler verkstäder innan garantin går ut, ac-problem kan bli dyra...
av Psyko
På en 2.0F känner man tydligt när kompressorn slår till.

Sen är det inte möjligt att avgöra på ett forum vad som är
rätt o fel.
Användarvisningsbild
av leiwi
dom ryckningarna som trådskaparen upplever är nog inte när kompressorn startar/stoppar , detta "ryck" symtom finns på en del modeller from 2007 , vilket volvo känner till
jag fick ny mjukvara , detta borde även den handlare som trådskaparen besökte kunna åstakomma

Givet vis skall detta rättas till som en garantiåtgärd , jag skulle nog ha vänt mig till en annan verkstad om detta är möjligt på orten

Hej har bytt handbromsbackar och wirar på e[…]

Kan vara något så enkelt som att centr[…]

Om tändlås är kasst ?

Vad är symtomen om tändlåset ä[…]

Hej Killen som hjälpt mig har beställt […]