Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av locked
Hmm.. kan høres ut som om jeg har samme fel på min bil, en 07 D5 AWD med geartronic. på meget fin fin landeveiskjøring (cruice, 80-90km/t) drikker den 0.65l/mil om jeg piner den, på blandet kjøring til/fra jobb flat vei (18km) bruker den 0.89l/mil. I byen over literen! Det ligger høyt i forholdt til andre biler?!?!

Motor gått 7000mil, bilen 20000mil.

Noen som har bilder av jævelskapen?
av Jocke71
Finns lagningssats att köpa om armen gått av. Man sätter dit en ny arm och sen borrar man ett hål genom kulan och trär igenom en pinne som man låser med en bricka. Efter detta bör man göra en kalibrering av spjället annars kan det gå sönder igen.

EDIT: Såg att det redan var uppe på tapeten.
av Mahan27
Tja !!

Har en D5:a -06 som denna länk som det hävisas tidigare i inlägget i med bilder hela tiden går sönder.
Nu har motsvarande delen till länken blivit för utnött, hålet där kulan ska in har blivit för stort!

Kan man köpa hela kittet med den nyare länken och byta själv ?? Krångligt ?? Dyrt ??

Lr bör man lämna in för detta??

Tacksam för svar !!
Användarvisningsbild
av CarMan
om kula trilar bort, så beror det oftast på att en av "tapparna" är trasiga.
Du ska montera att service kitt. kostar 20:-

men sist kan du byta allt om du vill, då blir det nya varianten. man måste då buta diverse rör o annat som inte får återmonteras, så det går väll loss på 4-5000:- i delar om jag får gissa.
av Bamse
CarMan skrev:om kula trilar bort, så beror det oftast på att en av "tapparna" är trasiga.
Du ska montera att service kitt. kostar 20:-
Givetvis pajjade spjället på min bil häromdagen.
Då jag tittade på länkarmen med sina lilla kula och motsvarande "hona" på spjällsidan så såg bägge delarna så hela ut att man nog kunde "pluppa" i den igen. Men jag gissar att den hoppat ur pga av förslitning och att felet kommer att återkomma, därför vill jag ha ett råd av er om det är rimligt enkelt att fixa till detta mha nämnda "service kit" på egen hand eller borde jag vänta till verkstaden har tid (om 14 dagar pga alla däcksbyten osv) och dessutom betala 500 spänn om det går att lösa för 20 av mig själv.

Edit: Efter att ha läst igenom tråden lite noggrannare så inser jag att man måste kalibrera spjället efter återmontering, nåja bara att vänta då.

En annan noterbar sak är jag för 14 dagar sedan fick min 2.4D upphottad till 205 hk med Polestars effektoptimering (vilken i sig är en underbar bilförnyare), dock tror jag det finns ett litet samband med detta. Jag misstänker att spjället regleras betydligt hårdare pga den ändrade motormappen. En liten gissning är att ni som fixar dessa virvelspjäll oftast gör det på D5:orna och inte 2.4D i samma utsträckning, kan det vara en spekulation som går hem? I så fall borde man av ren princip åtgärda spjällreglaget vid alla s.k effektoptimeringar i rent förebyggande syfte....
Användarvisningsbild
av kvantskum
Jahapp, då upptäckte även jag idag att länkarmen hoppat lös från kulan på virvelspjällsaxeln... :-(O)
Hade upplevt bilen som lite vridmomentslös under 2300 varv, samtidigt som man kunde höra ett väsande ljud när motorn fick segdra på lägre varv. Detta väsande försvann vid 2100-2300 varv. Påminde om en läckande laddtrycksventil.

Som tur var jag vid Volvoverkstan när jag upptäckte det. De hade en ny plastaxel på lager.
Man kunde se med ögat att de två "plastflärparna" i staget (de som ska hålla fast staget runt kulan) var nötta och hade formats efter kulleden på virvelspjället, kanske därför det hoppat lös..?!
Meken knäppte dit det nya staget och gjorde en adaption av virvelspjället, så nu får man se hur länge det nya staget sitter fast.
Hoppas det räcker med ett nytt stag..

Nu upplevs bilen som avsevärt piggare med ett återfunnet vridmoment på lägre varv.
Även det väsande ljudet är borta. Berodde nog på att virvelspjället stod öppet eller något sådant..
Det är en jäkla budgetkonstruktion i alla fall..
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden