NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robbinb
KKR skrev:
Robbinb skrev:Nu har jag inte fått veta hur det går med min bil än. Men jag pratade med sambon igår om detta och var går gränsen för acceptabelt egentligen? Ska jag ha en helt ny bil som jag får betala lika mycket som alla andra för fast med min går det inte att rulla över 80 med? Nån måste ju kunna få ett prisavdrag för detta?
Skulle de inte återta din bil? Du skrev något om det i en annan tråd.

japp de stämmer, men man kan ju säga att denna testmjukvara kom några timmar för tidigt, annars hade jag fått en ny bil...
av Ulleryd
Mycket intressant jag har samma problem på min v50 1.8f 07. Jag hade inne den på service och dom ställde in tommgången men samma problem fortsätter fortfarande. Mitt problem är att när jag startar bilen kallstartar så hoppar den i gång inga problem., men tommgången går lite ryckigt. Har hänt att bilen även har dött när den står på tommgång varvmätaren hoppar upp och ner från 700 till 1000 varv. Sen kör man i väg och så när man frikopplar ibland bilen kanske rullar i 70 km i timmen kan motorn bara dö. Jag beskrev problemet på rejmes när jag var där och dom sa bara vänta tills det blir varmare det är kylan. Jag har prövat köra både etanol och bensin även blandat men samma problemåterstår. Är detta ett problem på v50in? kanske ett fabriksproblem? som volvo försöker mörka?
Användarvisningsbild
av ThomasT
Ulleryd skrev:Mycket intressant jag har samma problem på min v50 1.8f 07. Jag hade inne den på service och dom ställde in tommgången men samma problem fortsätter fortfarande. Mitt problem är att när jag startar bilen kallstartar så hoppar den i gång inga problem., men tommgången går lite ryckigt. Har hänt att bilen även har dött när den står på tommgång varvmätaren hoppar upp och ner från 700 till 1000 varv. Sen kör man i väg och så när man frikopplar ibland bilen kanske rullar i 70 km i timmen kan motorn bara dö. Jag beskrev problemet på rejmes när jag var där och dom sa bara vänta tills det blir varmare det är kylan. Jag har prövat köra både etanol och bensin även blandat men samma problemåterstår. Är detta ett problem på v50in? kanske ett fabriksproblem? som volvo försöker mörka?
Om du läser igenom de sista sidorna så ser du att det är på gång en lösning på problemet. Problemet finns på alla bilar med 1.8F.

.
Användarvisningsbild
av SvenB
ThomasT skrev: Om du läser igenom de sista sidorna så ser du att det är på gång en lösning på problemet. Problemet finns på alla bilar med 1.8F.

.
Hoppas att du menar att problemet finns hos vissa exemplar av alla årsmodeller av 1.8F.
Användarvisningsbild
av ThomasT
KKR skrev:
ThomasT skrev: Om du läser igenom de sista sidorna så ser du att det är på gång en lösning på problemet. Problemet finns på alla bilar med 1.8F.

.
Hoppas att du menar att problemet finns hos vissa exemplar av alla årsmodeller av 1.8F.
Det jag menade med mitt svar till Ulleryd, var att det inte bara var begränsat till V50'in.

MEN...jag skulle nog kunna sticka ut hakan lite här...och påstå att alla 1.8F har problemet i varierande grad. Allt ifrån knappt märkbart till våra bilar som verierar så kraftigt att de tom riskerar att stanna. Det ligger i problematikens natur iom att det inte är en specifik del som är trasig, utan att det handlar om tillverkningstoleranser.

.
av Ulleryd
Oki då vet jag. Men fan som idiotförklarar ju en annan när man kommer in till verkstaden. Jag är ingen supermekaniker på fritiden men man kan ju en del. Dom säger bara att det är en egenskap oss v50in och att man ska undvika att frirulla. Men min bil dör även i bland vid tomgång. Hände i dag att jag inte fick i gång den mitt i stan när den dog på tommgågn. Fick då vrida om nyckeln och ha gaspedelen i botten. Trodde var helt väck. Men då vet jag ska jag ringa o säga det att det är fler som har samma problem, vilket dom på rejmes borde veta om.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Ulleryd skrev:Oki då vet jag. Men fan som idiotförklarar ju en annan när man kommer in till verkstaden. Jag är ingen supermekaniker på fritiden men man kan ju en del. Dom säger bara att det är en egenskap oss v50in och att man ska undvika att frirulla. Men min bil dör även i bland vid tomgång. Hände i dag att jag inte fick i gång den mitt i stan när den dog på tommgågn. Fick då vrida om nyckeln och ha gaspedelen i botten. Trodde var helt väck. Men då vet jag ska jag ringa o säga det att det är fler som har samma problem, vilket dom på rejmes borde veta om.
Volvos officiella ställningstagande var förut att idiot förklara sina kunder med svaret -"det är inte ett fel det är en egenskap..."

Som tur är har de omvärderat det ställningstagandet och börjat hantera det som ett riktigt fel. Så tipsa dem på Rejmes att slå en signal till Göteborg för att få information om problemet/lösningen.

.
av BogdanBamseGrill
På våran s40 1.8F -08 pendlar tomgången lite upp och ner ifall man rullar utan någon växel i och trycker ner kopplingen...

provade allt möjligt men bilen dog aldrig som den verkar göra för några andra här...
Användarvisningsbild
av ThomasT
BogdanBamseGrill skrev:På våran s40 1.8F -08 pendlar tomgången lite upp och ner ifall man rullar utan någon växel i och trycker ner kopplingen...

provade allt möjligt men bilen dog aldrig som den verkar göra för några andra här...
Graden av problem varierar från bil till bil.

.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 14
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]