Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tobbev
poseidon skrev:
Tobbev skrev:Måste vara något fel på din bil då. Jag har som snitt på 350 mil 0,75632224168126 liter per mil.

Jag har till råga på allt automat.
Satan vad noggrant. Nu har någon tittat för mycket på miniräknaren..... 14 decimaler - tror typ man använder 5 decimaler när man räknar ut kursen till månen.
Haha jag vet. Jag kopierade bara direkt från mitt excel-dokument där jag fyller i alla tankningar/sträckor/bränslevärmningsanvändning. Blev lite många decimaler, nere på zeptoliter :D
Användarvisningsbild
av Ronnbaeck
Jag håller med om att många Audi A4/A6/Q7/Q5 bilar som kör om oss i vintermodden ser väldigt stabila ut. Men det är inte så konstigt för jag har nu insett och sett att 90% alla Audi som kör om oss har ett emblemet 3.0 TDI Quattro på backluckan. De är ju både snabba stabila och tunga på vägen. Alla andra Audi ägare med sina 2.4 liter, 2.0t och 2.0tdi motorer utan Quattro kör inte alls om lika ofta. Tror även att de som har 3.0 motorer är säkert också bättre förare.
av Bitez
Nejjjjjj nu är det spikat! Får vara nog! Nästa bil skall bli en D5 awd dubbelturbo som jag ska trimma hos bsr samt ha four-c... Kan 3.0Tdi slänga sig i väggen!!!!!!!

(skönt o få ut aggen ;))
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Bitez skrev:Nejjjjjj nu är det spikat! Får vara nog! Nästa bil skall bli en D5 awd dubbelturbo som jag ska trimma hos bsr samt ha four-c... Kan 3.0Tdi slänga sig i väggen!!!!!!!

(skönt o få ut aggen ;))
He, he:-) Eller så drar du på alla extraljus i grillen + bågen fram på sammanlagt....säg 1000W och förblindar honom. "Forsprung Durch Technik" kallas det ju på Audispråk :D

Efter att ha kört en hel del nu på vintervägar så håller jag med tidigare inlägg om att Volvos system går in sent. Provade en gång i riktigt långsam fart och på en tom väg med bra ytor och bilen nådde nästan 30-35 graders vinkel mot färdriktningen innan systemet aktiverades. Iaf vad jag kunde uppskatta. Och även ytterst små rörelser i chassit i sidled får nästan ryggmärgen att frysa. Det känns hårigt rent mentalt vid omkörningar i snömodd men medför ingen större risk rent praktiskt. Jag står på som vanligt och låter "gula triangeln" blinka frenetiskt tills jag är förbi och har aldrig ens varit nära att få sladd eller köra av vägen. Jag kan tänka såhär - I vissa situationer får man visa bilen var skåpet skall stå och inte tvärtom. Finns ju andra bilar som är nervösa i ALLA lägen, d.v.s. måste köras med en fast hand och 100% koncentration. Med V70:n är det som tur var bara i just dessa lägen med snömodd det behövs.
av Bitez
Ronnbaeck skrev:helt rätt, vi ska köra samma.. men ska du inte ta polestar istället`?.. tänkte på nybilsgarantin..
Jag tycker det är en knivig fråga, men efter mycket tankeverksamhet, så blir det nog ingen polestar för min del. Fan rasar skiten efter en bsr uppdatering får jag väl ta smällen, men sannolikheten är inte stor. Däremot är effektskillnaden väldigt STOR mellan polestar och bsr.... Så för min del finns det inget alternativ :))))))))))))))))))))
Emiljonsson7 skrev:
He, he:-) Eller så drar du på alla extraljus i grillen + bågen fram på sammanlagt....säg 1000W och förblindar honom....
skit okcså... att jag inte tänkte på det innan... Jag kör nog med 2000w när jag ändå håller på... :)
av Twendor
Bitez skrev:Nejjjjjj nu är det spikat! Får vara nog! Nästa bil skall bli en D5 awd dubbelturbo som jag ska trimma hos bsr samt ha four-c... Kan 3.0Tdi slänga sig i väggen!!!!!!!

(skönt o få ut aggen ;))
Ved optimering hos Bsr med PPC 3 blir det samme effekt etter optimering av 2.4D-awd som med en D5 awd.
Effekten blir 245 hk-520 Nm :D noe som virkelig monner.
Da vil du få en besparelse på ca 20 000 mot D5, de kan jo benyttes til å tegne forsikring hos Bsr, samt kostnaden på Four-C.
Det første året er forsikring inkludert på Volvo optimering. :-)-)
Tror også at Bsr teknikerne har bra koll på hva utstyret tåler.
av jonnerns
Emiljonsson7 skrev:

(skönt o få ut aggen ;))
He, he:-) Eller så drar du på alla extraljus i grillen + bågen fram på sammanlagt....säg 1000W och förblindar honom. "Forsprung Durch Technik" kallas det ju på Audispråk :D

Efter att ha kört en hel del nu på vintervägar så håller jag med tidigare inlägg om att Volvos system går in sent. Provade en gång i riktigt långsam fart och på en tom väg med bra ytor och bilen nådde nästan 30-35 graders vinkel mot färdriktningen innan systemet aktiverades. Iaf vad jag kunde uppskatta. Och även ytterst små rörelser i chassit i sidled får nästan ryggmärgen att frysa. Det känns hårigt rent mentalt vid omkörningar i snömodd men medför ingen större risk rent praktiskt. Jag står på som vanligt och låter "gula triangeln" blinka frenetiskt tills jag är förbi och har aldrig ens varit nära att få sladd eller köra av vägen. Jag kan tänka såhär - I vissa situationer får man visa bilen var skåpet skall stå och inte tvärtom. Finns ju andra bilar som är nervösa i ALLA lägen, d.v.s. måste köras med en fast hand och 100% koncentration. Med V70:n är det som tur var bara i just dessa lägen med snömodd det behövs.
Tycker anti sladd systemet til Volvo er mycket snabt, kanskje lite för snabt. 30-35 gradet på min bil er nesten umulig. Dette beror jo selvfølgelig på när man "kontrastyrer". Kontrastyrer man ikke vil man jo heller ikke få noen korreksjon.
Användarvisningsbild
av bjornw
Ronnbaeck skrev:Jag håller med om att många Audi A4/A6/Q7/Q5 bilar som kör om oss i vintermodden ser väldigt stabila ut. Men det är inte så konstigt för jag har nu insett och sett att 90% alla Audi som kör om oss har ett emblemet 3.0 TDI Quattro på backluckan. De är ju både snabba stabila och tunga på vägen. Alla andra Audi ägare med sina 2.4 liter, 2.0t och 2.0tdi motorer utan Quattro kör inte alls om lika ofta. Tror även att de som har 3.0 motorer är säkert också bättre förare.
Här håller jag inte med helt, visst är det mest de med större motorer som kör om oftare, men ta en provtur i en A6 2.0TDI FWD och du kommer uppleva den stadigare i snömodden än din Volvo. En Quattro blir förståss ännu stadigare men den skillnaden är mycket mindre.

Jag vill också ha BSR och FOUR-C men det kan inte göra något åt stabilitetskänslan. "Problemet" ligger inte heller hos snabbheten i DSTC ingreppet, det kommer snarare från hur "styrvillig" man gjort bilen mha hjulvinklar, viktfördelning mm. Kördynamik är en svår vetenskap som är full av kompromisser, speciellt när komfort blandas in.

Sedan gäller samma naturlagar för alla bilar så i princip kan man köra lika fort med både en Volvo och en Audi, men det kommer krävas mycket mer av Volvo-föraren. Det är lättare för oss amatörer att köra fort i en Audi.

I en tidningstest (tror det var Teknikensvärld) av 4WD system satte proffsföraren snabbaste varvtiden med en XC70 medans journalisterna var långsammast med den. De körde snabbare med Audi:n och BMW:n. Bara för att ta ett exempel.

Så Bitez, det är nog bara att bita i det sura och bli en diplomerad rallyförare eller byta till en fet tysk diplomatkälke.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den h[…]

Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]

Byglat spridarmotståndet ?