Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bilgalen
Fast som någon skrev ovan så skiljer det ju iaf ganska rejält i skatt till Bmw:s fördel. Iaf om man jämför de lite större maskinerna. En 320D kostar väl straxt över 2000kr i skatt per år medans en V50 D5 ligger straxt över 5000kr/år.
av Steff 99
Jämför jag med min V70, är verklig kontra uppgiven ett skämt..kollade nu när jag var ute o åkte, bilen har rullat 55 mil färddatorn säger att den 112km kvar, m.a o förbrukning mer än en liter milen. hälften i stan resten landsväg....där kan vi tala om stooooor skillnad.
Snitt förbrukning enligt färddatorn 7,4l/100 km ....undrar vem som de haft som mattelärare... :roll:

Det mest konstiga är att varje gång jag tankar säger den att jag skall komma mellan 1100 -1200km fattar inte hur man programerat färddatorn..jag har ännu inte kommit över 80 mil på en tank.

Så det är ingen guldstjärna till Volvos förmåga att få EU-mixen att stämma med verkligheten.

Eller vi kan kanske ta varför EU snittet finns...jo för att få jämförbara siffror i labbmiljö.
De olika EU-länderna tycks dock lita på siffrorna eftersom de beskattar utifrån de uppgifter som lämnas.
av Tobbev
Måste vara något fel på din bil då. Jag har som snitt på 350 mil 0,75632224168126 liter per mil. Då snackar vi mycket korta sträckor, dvs till och från jobbet, ner till stan etc. Kört till Linköping en gång (70 mil) och till Växjö en gång (50 mil). Denna siffra är korrigerad för bränslevärmaren. Tar man med all bränslevärmningsanvändning i vinter landar det på 0.816 liter per mil, då har jag använt värmaren mycket, i princip 2 gånger om dagen.

Jag har till råga på allt automat.
av Tobbev
Räknar man på de officiella siffrorna och översätter min förbrukning så innebär min förbrukning ca 60% stadskörning, vilket känns ganska rimligt (för jag antar att 70-väg också räknas som landsväg).
av Tobbev
Steff 99 skrev: De olika EU-länderna tycks dock lita på siffrorna eftersom de beskattar utifrån de uppgifter som lämnas.
Detta är intressant. En av de tyska tillverkarna har varit, och kanske fortfarande är, under utredning eftersom nya tester av en av deras nyutkommna bilar visar på en markant högre förbrukning än vid certifieringen. Det snackas t.o.m om att mutor skulle vara inblandade. Så hur mycket myndigheter litar på siffrorna kanske håller på att ändras, vad vet jag.
Användarvisningsbild
av Appel
Amli skrev:
Appel skrev:
perhall skrev:Kan rapportera även här att både V70II 2,5T man och 525iA e60 ligger mellan 2,1 och 2,2 i hetsig statstrafik på vintern - kring 1,3-1,45 om man kör lugnt (och då menar jag bara innanför tullarna i Stockholm). /PH
Sett i det perspektivet får man vara rätt nöjd, med tanke på motorstorlek, antal hjul som driver samt växellåda och vikt på min bil, rena miljöbilen!! :mrgreen:
Körs även din bil inom tullarna i Sthlm?
Nej, utanför ringmuren men inom den så kallade färjeleden som omgärdar Visby!
av Amli
Appel skrev: Nej, utanför ringmuren men inom den så kallade färjeleden som omgärdar Visby!
Ingen stadskörning med andra ord ;-//
Användarvisningsbild
av Appel
Amli skrev:
Appel skrev: Nej, utanför ringmuren men inom den så kallade färjeleden som omgärdar Visby!
Nej för fasen, rena rama landet, det var därför jag tyckte mig behöva AWD och en schysst "spis"som orkar dra dubbelmontage och harv :lol:
av Amli
Appel skrev:
Amli skrev:
Nej för fasen, rena rama landet, det var därför jag tyckte mig behöva AWD och en schysst "spis"som orkar dra dubbelmontage och harv :lol:
(D) :-)-)
Användarvisningsbild
av poseidon
Tobbev skrev:Måste vara något fel på din bil då. Jag har som snitt på 350 mil 0,75632224168126 liter per mil.

Jag har till råga på allt automat.
Satan vad noggrant. Nu har någon tittat för mycket på miniräknaren..... 14 decimaler - tror typ man använder 5 decimaler när man räknar ut kursen till månen.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

18k mil / 10år det som inträffar f&o[…]

Bytt lufttemperaturgivare (Fenix ​​5.2). Mitt p&ar[…]

Hej! Jag har en Volvo S60 T5 från 2008 som h[…]

..eller att kabeln tlll endera ABS-givaren på[…]