Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av darki3
Hej!

Tänkte höra om någon hade en susning om vad det kan vara för fel på växellådan när detta uppstår, tar det från början. Bilen är en C70 t5 med automatlåda, rullat ca 207k, växellådsoljan byttes i april 09.

Åkte på motorväg i Sverige och när jag saktade in så tyckte jag bilen knyckte till lite vid nedväxling men var så lite så tänkte inte mera på det.

10minuter senare blev den värre (lugn körning). Växlarna ville inte gå i utan det var mera eller mindre som att du kopplade in varvade i friläge, växeln hoppade i lite när den själv valde. När växeln väl ligger i så drar den bra och hålls i växel.

Jag var till Volvo på Åland och släckte felkoderna för att utesluta något mjukvarufel men kom bara några 100meter innan samma fel och motorlampan + pilen som varnar för växellådan slogs på igen.

Jag sökte runt lite på nätet och hittade ett tips om att det kunde bli bättre om man drog i växelspaken mellan Parking-låg en 20-40ggr. Detta löste faktiskt problemet med att den inte ville växla upp som den skulle!

Har lämnat in den på verkstad igen och fått detta som svar:
Kronhjulet verkar ta i hastighetsgivaren inne i lådan och dom rekomenderade att jag kontaktade någon som var kunnigare än dem på volvo lådor i sverige. Jag var tydligen den första med automat på Åland med detta fel :)

Har ni några tips eller vem man kunde kontakta som kanske hört om detta?
Lutar kanske mot att leta upp en beg låda och bara byta rakt av annars..

//Andreas

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw

Följande felkoder SAS-000E Rattvinkelgivare […]

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja och om den glappar så är det vä[…]