Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Memor
Hej! Har en diesel som var/är näst intill omöjlig att få igång kall - riktigt svårstartad. Glödstift fungerar m m. Upptäckte dock att "tändhattarna" var trasiga och då uppdagades det att den mekaniska/elektriska kontakten mellan "tändkabel" och glödstift var alldeles för dålig i övrigt satt hattarna som de skulle - riktigt hårt. Kan någon tipsa var man kan få tag i lösa "tändhattar" av bättre kvalitet än Volvos hårdplastbrygga(2+3 variant). Detta kan ev vara en lösning för vissa andra med samma problem.
av Memor
Japp, då var jag här igen i min egen lilla tråd :roll: ;)

Bredrow, den heter så - bilen, blev även svårstartad när det var varmt. Den dog ibland när man rullade på tomgång i nerförsbacke. När vi låg i motorvägsfart, +120 km/h, släppte på gasen för att sen köra om fanns det ingen kraft i bilen. Den brölade och spydde sot..Hmm, pumpen var starkt misstänkt. De visade sig dock att en av turboslangarna läckte, osynligt hål på tomgång och stort som en femtioöring m gas. Sen hade pumpremmen hoppat ett hack också. Nu går Bredrow bättre än någonsin trots sin 35 000mil.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
Memor skrev:Japp, då var jag här igen i min egen lilla tråd :roll: ;)

Bredrow, den heter så - bilen, blev även svårstartad när det var varmt. Den dog ibland när man rullade på tomgång i nerförsbacke. När vi låg i motorvägsfart, +120 km/h, släppte på gasen för att sen köra om fanns det ingen kraft i bilen. Den brölade och spydde sot..Hmm, pumpen var starkt misstänkt. De visade sig dock att en av turboslangarna läckte, osynligt hål på tomgång och stort som en femtioöring m gas. Sen hade pumpremmen hoppat ett hack också. Nu går Bredrow bättre än någonsin trots sin 35 000mil.
Därför man monterar turbomätare i bilen :) Ska sätta en i mitt handsfack. Då en synlig imo ser ut som skit. Sen slipper man visst sugljud som blir till den :) Fattar inte varför dom tog bort den i x70 ):(

Det kan ju vara läge att hälsa på […]

slungdiff på 945

Ställ dig med ett hjul på ishalka och e[…]

Jag har haft bilen i 26 år nu, och när […]

Är inte skadade kabelstammar i motorrummet r&[…]