Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
Appel skrev:
perhall skrev:Kan rapportera även här att både V70II 2,5T man och 525iA e60 ligger mellan 2,1 och 2,2 i hetsig statstrafik på vintern - kring 1,3-1,45 om man kör lugnt (och då menar jag bara innanför tullarna i Stockholm). /PH
Sett i det perspektivet får man vara rätt nöjd, med tanke på motorstorlek, antal hjul som driver samt växellåda och vikt på min bil, rena miljöbilen!! :mrgreen:
Körs även din bil inom tullarna i Sthlm?
av Bitez
Appel skrev:
Sett i det perspektivet får man vara rätt nöjd, med tanke på motorstorlek, antal hjul som driver samt växellåda och vikt på min bil, rena miljöbilen!! :mrgreen:
:)))))))))))))))))))))

Min går ju bara på vatten... 0,65l/mil

:))))))))))))))))))))) shit vilken tråkig bil man har... eheheheh
av Steff 99
perhall skrev:
Appel skrev:
perhall skrev:Kan rapportera även här att både V70II 2,5T man och 525iA e60 ligger mellan 2,1 och 2,2 i hetsig statstrafik på vintern - kring 1,3-1,45 om man kör lugnt (och då menar jag bara innanför tullarna i Stockholm). /PH
=) båda nämnda bilar är riktigt törstiga vid felkörning. Vid snabb landsväg typ 140-160 ligger 525iA kring 1,0 - mycket bra. Volvon drar 1,0 i 135-140 men säkert 1,2-1,3 i 160. Vid riktigt snål körning är Volvon snålare. Jag är rätt säker på att, baserat på tidigare erfarenheter, automaten gör BMW:n rätt mycket törstigare. Varje bilmodell har körstilar och hastigheter där de gör sig bäst. 2,5T är riktigt snål om man kör 80-90 jämn fart (0,6-0,65). I 180 drar den säkert lika mycket som en T6... /PH
Visst jämför man med BMW:s motorprogram som fanns fram till t.o.m.-05 så stämmer det det du skriver, (men då borde man nog också jämföra med en V70:n med 2,4t motor)
Sedan så har utvecklingen gått fort , nya motorer och autvxlådor och förbrukningen har sänkts radikalt och med det nya motorprogrammet som kommer nu på nya 3-5-7 serien sänks det än mer , bl.a med autlådan som är 8 vxl till alla motorer innebär att de blir snålare än med manuell.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Amli skrev:För att inte tala om X5 xDrive40d, 306hk och 600Nm med en förbrukning på 0,75 l/milen. :-)-)
Och vad kostar den ???
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag skulle vilja se Fritz köra den på 0,75! :wink:

Men det är nog en riktigt härlig maskin! Jag hade blivit glad om Volvo hade släppt ner en stor (6-cyl) dieselmotor i sina bilar.
av perhall
[quote="Steff 99]

=) båda nämnda bilar är riktigt törstiga vid felkörning. Vid snabb landsväg typ 140-160 ligger 525iA kring 1,0 - mycket bra. Volvon drar 1,0 i 135-140 men säkert 1,2-1,3 i 160. Vid riktigt snål körning är Volvon snålare. Jag är rätt säker på att, baserat på tidigare erfarenheter, automaten gör BMW:n rätt mycket törstigare. Varje bilmodell har körstilar och hastigheter där de gör sig bäst. 2,5T är riktigt snål om man kör 80-90 jämn fart (0,6-0,65). I 180 drar den säkert lika mycket som en T6... /PH[/quote]

Visst jämför man med BMW:s motorprogram som fanns fram till t.o.m.-05 så stämmer det det du skriver, (men då borde man nog också jämföra med en V70:n med 2,4t motor)
Sedan så har utvecklingen gått fort , nya motorer och autvxlådor och förbrukningen har sänkts radikalt och med det nya motorprogrammet som kommer nu på nya 3-5-7 serien sänks det än mer , bl.a med autlådan som är 8 vxl till alla motorer innebär att de blir snålare än med manuell.[/quote]

Det håller jag med om! Hade jag haft en manuell BMW och automat-Volvo hade Volvon säkert varit markant törstigare. Vi har en sprillans 525 i familjen och den är grymt snål, även en kompis 525iT 218hk-05 är riktigt snål (typ 0,65 i 110-120 på motorväg). Men de tunga X5 och 7-serie med bensinmotor är törstiga fortfarande, eftersom de väger mer än 2 ton och det går undan blir testförbrukningen därefter, inte heller ritkigt rättvist att jämföra en ny 740i med 306hk med en 728i från 98 (på den tiden snål) och hävda att utvecklingen stått stilla pga liknande testförbrukning.... /PH
av Amli
VolvoB20 skrev:
Amli skrev:För att inte tala om X5 xDrive40d, 306hk och 600Nm med en förbrukning på 0,75 l/milen. :-)-)
Och vad kostar den ???
Säkert mycket men det är inte mindre imponerande siffror för det.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Jag önskar att Volvo kunde trimma sina laboratorieförbrukningar på samma duktiga sätt som tyskarna. Deras uppgifter må vara hur orealistiska som helst, men man vinner ändå ett par tusen i skatt varje år. Inte mycket i den allmänna värdeminskningen, men det ser ändå rätt illa ut i en jämförelse.
av perhall
Amli skrev:
VolvoB20 skrev:
Och vad kostar den ???
Säkert mycket men det är inte mindre imponerande siffror för det.
Även om BMW är väldigt duktiga så har de ju rekord i stor skillnad mellan EU-Mix och verklig förbrukning. Där är Porsche bäst. En 997 med minsta motorn och PDK lyckades en tysk tidning köra på 6,9 med inslag av Autobahn i 130-140, annars landsväg. Dvs under uppgiven förbrukning för landsväg. De flesta BMW kommer numera inte ens ned i mixförbrukningen då de kör på auto motor & sports förbrukningssnälla normrunda. Audi har gått åt samma håll. A8 4,2 har nu 9,5 i EU-mix och 10,1 i förbrukning på normrundan... /PH
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Hej har bytt handbromsbackar och wirar på e[…]

Kan vara något så enkelt som att centr[…]

Om tändlås är kasst ?

Vad är symtomen om tändlåset ä[…]

Hej Killen som hjälpt mig har beställt […]